Probleem
In Haarlem zitten mensen zonder werk thuis die niet zelfstandig in staat zijn om de arbeidsmarkt op te komen. Ook zitten enkele honderden scholieren momenteel op een opleiding waarmee zij niet kansrijk zijn als starter op de arbeidsmarkt. Denk aan praktijkonderwijs of Entree opleidingen.
Om uitstroom uit regelingen te bevorderen en instroom in de regelingen van bijvoorbeeld kansarme jongeren te beperken zijn er een groot aantal initiatieven en partijen in de regio Kennemerland en Ijmond. Denk aan het Werkgever Servicepunt, Paswerk, de ’99 van’, Agros aan de uitstroomzijde. De gemeente Haarlem, onderwijsinstellingen als Nova-Entree en praktijkschool de Schakel werken actief aan de verbinding met het bedrijfsleven om instroom in de regelingen te voorkomen. Deze initiatieven werken allemaal met volle inzet aan de eigen doelstellingen. Aan de andere kant zijn bedrijven door de schaarste op de arbeidsmarkt steeds meer op zoek naar de ‘ongeschikte kandidaat’ (de kandidaat die NIET ideaal is, een schaap met 2 of 3 in plaats van 5 poten dus). Zij beseffen zich dat zij als bedrijf meer moeten doen om iemand te ontwikkelen.
Probleem: Bedrijven weten niet waar zij deze mensen kunnen vinden.
Er is echter centraal, makkelijk bruikbaar en up to date overzicht van de plekken waar kansen liggen voor deze doelgroepen.De doelstellingen halen de instellingen, ondanks hun inspanningen, niet. Iedereen bouwt continue vanuit een andere hoek aan hetzelfde bouwwerk zonder goed genoeg te weten wat anderen precies doen.
Deze sheet toont het oerwoud aan initiatieven op dit thema (eigen foto, bijeenkomst 99 van Kennemerland)
Strategie
Dit kan effectiever. Bureau Brand heeft op verzoek van de gemeente, lokale bedrijven en het beheer van business park Waarderpolder een actieplan gemaakt vanuit de gedachte:
Wat als er een eenvoudig hanteerbaar instrument is dat de betrokken professionals beter in staat stelt om sneller en effectiever met bedrijven in de Haarlemse Waarderpolder te verbinden en verbonden te blijven. En wat zou het opleveren aan resultaten en kostenbesparing als je 10% effectiever kunt werken met de bestaande partijen en netwerken?
Aanpak
Bureau Brand heeft een projectplan geschreven voor het inrichten van zo’n instrument getiteld ‘Verborgen meesterschap’. Kern van het plan is dat bedrijven op zoek zijn naar schaars talent, dus ook graag met minder zichtbare kandidaten in contact komen (zoals Entree en praktijkschool leerlingen). Tegelijkertijd weten leerlingen op dit onderwijs niet waar kansen liggen, of dat zij wél interressante kandidaten zijn voor bedrijven. Om die drempel te verlagen (om voor beiden partijen de ‘verborgen’ kansen zichtbaar te maken) doet Bureau Brand drie dingen vanuit het eerder ontwikkelde Stagebureau Connectie.
- Actieve verbinding van bedrijven en scholieren
- Gastlessen en bedrijfsbezoeken organiseren en faciliteren
- Ontwikkeling online platform voor studenten en begeleiders om kansen op Business Park Waarderpolder centraal te ontdekken.
Met deze zaken kan de opdrachtgever zelf aan de slag.
Resultaat
Bureau Brand heeft de opdracht gekregen om dit plan te realiseren ter vervanging van het eerder opgezette succesvolle stageplatform ‘Stagebureau Connectie’.
Om dit plan te toetsen hebben wij gesproken met diverse stakeholders. Daaruit bleek met name bij de professionals én bij de deelnemende bedrijven veel behoefte aan meer overzicht en centralisatie van de communicatie rondom dit soort projecten. Ook is dit plan getoetst op twee bijeenkomsten met stakeholders; het bestuur van het regionaal werkbedrijf én aan een workshoptafel op een bijeenkomst van bedrijven en organisaties. Er is een interactieve kaart en een speciale landingspagina gemaakt. Om een voorzet te geven organiseerden wij een serie bedrijfsbezoeken voor jongerencommunity Triple Threat. Deze was een groot succes door de intensieve samenwerking tussen Thriple Threat, het Stagebureau en de gemeente Haarlem en de voorbereiding van bedrijven en studenten. Hiervoor maakten wij een hand-out voor bedrijven en studenten. Dankzij de ervaring en bestaande kennis is dit gelukt tegen een zeer lage investering ten opzichte van eerdere ontwikkeling van het stagebureau.
Eerst dacht ik dat ik media tof vond, maar als ik mijn vrienden hoor wil ik de volgende keer echt meer over die autotechniek weten man.
Deelnemer bedrijfsbezoeken