Skip to main content
XS SM MD LG XL

 

Word een magneet voor jong talent
Bespaar tijd en geld op HR

De opdracht

Hogeschool Inholland Haarlem is zich bewust van de veranderende arbeidsmarkt waarin studenten zich steeds ondernemender moeten opstellen. Daarnaast is een toenemend aantal studenten bezig met ondernemen.

Om die twee doelgroepen met elkaar te verbinden heeft Inholland Haarlem besloten een Startup Campus in te richten. Bureau brand kwam aan boord op het moment dat een eerste initiatief, gebaseerd op een concept uit Hogeschool Inholland Diemen, niet het gewenste effect opleverde.

Startup Campus

Wat wij vonden

De Startup Campus bracht in eerste instantie niet het gewenste resultaat door drie belemmeringen. De eerste was de locatie; een ruimte in de binnenstad op enkele kilometers van het Inholland gebouw.  Prachtig qua sfeer, maar lastig bereikbaar en hierdoor niet uitnodigend voor studenten. Een tweede probleem was de aanname dat de aanwezigheid van ondernemers en studenten alleen voor verbinding en kruisbestuiving zorgt. Dit is niet het geval. Derde uitdaging was het ontbreken van een heldere eigenaar; Wie binnen Inholland draagt dit project? En hoe is dit project aangesloten op het onderwijsprogramma?

Strategie

De Startup Campus draait om ondernemerschap binnen alle opleidingen die Inholland Haarlem in huis heeft. Hoewel het organisatorisch gepositioneerd is onder de unit Business, Finance en Law was van begin af aan de doelstelling om iedere opleiding toegang te geven en te betrekken bij SUCH. Het is een vrijplaats binnen de muren van Inholland Haarlem voor iedere student en docent die ondernemende vaardigheden wil ontwikkelen of met een onderneming aan de slag wil. Het is daarbij een prettige plek om te zijn en inspirerend dankzij een aantrekkelijk programma waar studenten waar mogelijk ook studiepunten voor krijgen.

Aanpak

Bureau Brand heeft een eerste plan van aanpak geschreven en de kaders vastgesteld in nauwe samenwering met betrokken afdelingen Facilitair, Communicatie en docenten en studenten van Business Studies. Toen het plan naar de volgende fase ging bleek het project een creatieve out of the box denker nodig te hebben die zelf ervaring heeft binnen de Inholland organisatie.  Daarom heeft Bureau Brand een derde ingeschakeld die de uitvoering van het plan en het betrekken van de organisatie op zich heeft genomen. Dit heeft geresulteerd in een bloeiende broedplaats met een actieve communitymanager waar ondernemers en studenten elkaar regelmatig treffen en de eerste studenten inmiddels de programma’s die zijn ontwikkeld hebben afgerond.

UPDATE: Met ingang van schooljaar 2018-2019 is SUCH wegens het grote succes verhuisd naar een nieuwe, vrijstaande locatie. Prominent voor de hoofdingang van Inholland Haarlem.

 

Gratis stageboek preview ontvangen?