Skip to main content
XS SM MD LG XL
WORD DÉ TALENTMAGNEET IN JOUW MARKT

Tijdens een van mijn lezingen, dit keer bij het prachtige Vanderlande in het Brabantse Veghel, was er na afloop ruimte voor opmerkingen.

Een vinger ging omhoog achterin de zaal, waar ongeveer 100 docenten, praktijkopleiders en HR-professionals naartoe waren gekomen om hun succesvolle samenwerking te vieren.

“Even over die opmerking over geld”, begon de vrouw in kwestie; “Dat is dan wel geen vetpot, het heeft wel heel veel nut merken bij binnen ’t bedrijf.” “Een stagevergoeding is niet alleen belangrijk voor de student”, vervolgde ze. “Het is ook slim voor jouw bedrijf; Studenten hoeven niet meer allemaal bijbaantjes te doen”.

De mevrouw sloeg de spijker op de spreekwoordelijke kop.

Ook in mijn stageboek voor werkgevers adviseer ik om studenten een goede stagevergoeding te betalen.

Natuurlijk om te laten zien dat je de student waardeert, om een leuk merk op te bouwen (“bij dat bedrijf betalen ze netjes”) maar zeker ook uit welgemeend eigenbelang op de korte termijn: Met die vergoeding zorg je dat de student niet iedere dag na het werk nog voor de flitsbezorger moet werken, moet bedienen in de lokale kroeg of moet vakkenvullen bij ’s lands grootste grootgrutter.

Naast het feit dat je de student echte waardering geeft en laat zien dat je haar serieus neemt, koop je de focus en de energie van een student.

Twijfel je over een stagevergoeding? Altijd doen!

En twijfel je over de hoogte? Geef dan een paar tientjes meer.

Niet teveel trouwens, dat kan juridisch ingewikkeld worden.

Het is een kleine investering die zich enorm terugbetaald; in imago én in de concentratie van de student op datgene waarvoor ze bij jou stageloopt.

Je doet het voor de student, maar ook voor jezelf.

Welgemeend eigenbelang dus.

Meer weten?

Bestel het grote stageboek hier.

Gratis stageboek preview ontvangen?

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com