Skip to main content
XS SM MD LG XL

Als je naar systemen en processen rondom het werven en begeleiden van stagiairs kijkt dan denk ik dat deze geschikt zijn voor het doorlopen van een onderwijsproces.

Ik denk dat ze ongeschikt zijn voor het bieden van een topervaring.

Het is namelijk simpel: Mensen zijn geen rationele wezens die op basis van afgewogen informatie heel bewuste keuzes maken.

De keuze voor een stagebedrijf maken studenten deels op basis van inhoudelijke argumenten (voldoet het aan de eisen vanuit school, kan ik er specifieke werkzaamheden uitvoeren, dat soort zaken)

Veel meer nog baseren zij hun keuzes op hun gevoel.

Denk bijvoorbeeld aan bij een open dag (‘dat was een leuk gesprek, lijkt mij heel gezellig’) of tijdens een bedrijfsbezoek (‘goeie sfeer hier’). Studenten kiezen een stagebedrijf vooral op basis van emotie.

Niet vooral op basis van ratio.

Het is daarom slim om bij het bouwen aan topervaringen van studenten niet alleen te focussen op de inhoud, maar vooral ook op de vorm.

Stel jezelf vragen als: Wat denken studenten als ze mijn bedrijf tegenkomen. Wat voelen zij daarbij? Kennen ze mijn soort bedrijf, of is het echt een nieuwe wereld?

 

Zie het als het weerbericht.

Als de weervrouw zegt dat het 35 graden is, dan kan dat best zo zijn. Het hangt er vanaf hoe die 35 graden voor jou voelt of die temperatuur prima is, of niet te harden.

35 graden voelt immers anders in de droge lucht van Las Vegas dan in de jungle van Costa Rica met 90% luchtvochtigheid.

Tel daarbij op dat de 35 graden in de jungle voor iemand die daar al jaren woont anders zal voelen dan iemand die -10 met harde wind gewend is en vice versa. Niet voor niets lopen mensen in Zuid Spanje in de winter met een jas aan terwijl het 18 graden met een zonnetje is.

De objectieve maatstaf (35 graden) is voor een heel groot deel contextafhankelijk én afhankelijk van de beleving van de gene die de temperatuur ervaart.

Zo kijk je ook naar stages.

Zorg ervoor dat de rationele zaken goed voor elkaar zijn, en focus je vervolgens vooral op de beleving van die student.

Want die ervaring is heel bepalend voor de vraag of diegene jouw bedrijf kiest als stageplaats. En het is heel belangrijk om te weten in welk klimaat de student zich lekker voelt, of waar zij echt moet acclimatiseren voordat ze mee kan komen.

Ook op zoek naar de gevoelstemperatuur voor stagiairs van jouw bedrijf? Doe een stagesprint

 

 

 

Gratis stageboek preview ontvangen?