Skip to main content
XS SM MD LG XL
WORD DÉ TALENTMAGNEET IN JOUW MARKT

“Het maken van een auto is het maken van 100.000 rationele beslissingen, zodat jij 1 emotionele maakt.”

Dit citaat is van Kumal Galhortra, de capo die tutti capi van de Form Motor Company, kortweg Ford.

Met het werven van stagiairs is precies hetzelfde aan de hand.

Jouw taak als bedrijf is om studenten te verleiden om bij jou te komen stagelopen.

Om dat mogelijk te maken, om die verleiding succesvol te maken is het belangrijk dat je jouw bedrijf slim en effectief inricht.

Die inrichting moet erop gericht zijn om de student die jij wilt binnenhalen en binnenhouden een topervaring heeft.

Dat vereist 100.000 beslissingen op het gebied van mensen, processen en systemen, op alle elementen van de Stagecyclus©.

Met die aanpak bouw je aan geweldige ervaringen, waarmee studenten enthousiast gaan rondvertellen over jouw bedrijf.

Jouw rationele beslissingen zorgen niet voor een rationele overweging bij de student; vergis je niet.

De student maakt juist een hele emotionele beslissing op basis van het gevoel dat ze bij jouw bedrijf hebben.

En dat gevoel roep je niet op met een verhaal over de inhoud van de stage alleen, maar ook over de manier waarop je werkt en in welke omgeving je terechtkomt als student.

 

Vijf elementen

Het gaat er uiteindelijk om of een student het gevoel heeft dat jouw aanbod hoog scoort de volgende vijf elementen:

1-Status: Verhoog ik mijn status als ik hier ga stagelopen, of lachen mensen mij uit?

2-Zekerheid: Ik maak de juiste keuze en ik weet dat ik hier een leuke en waardevolle ervaring opdoe die bovendien door school goedgekeurd zal worden

3-Autonomie: Ik zit hier niet drie-hoog-achter weggemoffeld achter een te klein bureau met saai werk dat precies op de manier moet zoals de baas t zegt; ik heb ruimte om mee te praten en te denken over de manier waarop de stage is ingericht en hoe ik naar de afgesproken leerdoelen toewerk.

4-Verbinding: Het bedrijf laat zien dat ze mij waarderen en zien staan, dit blijkt uit de manier waarop ze mij benaderen, weten wie ik ben en snappen wat ik nodig heb om mijn stage succesvol af te ronden.

5-Eerlijkheid: Er is bij dit bedrijf een goede balans tussen het belang van het bedrijf (ik ga ook voor het bedrijf waarde toevoegen) en mijn belang als student. Ik haal dus soms koffie, of ik veeg soms de vloer, maar niet altijd.

 

Heb je die vijf voor elkaar? Dan heb je hele dikke kans dat jouw aanbod geweldig is.

Aan de slag in jouw bedrijf?

Wij helpen

 

Gratis stageboek preview ontvangen?

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com