Skip to main content
XS SM MD LG XL

Bouw aan een ijzersterk imago bij studenten

Iedere stage heeft 6 onderdelen.

Samen vormen zij de stagecyclus.

 

Wat is de stagecyclus

Tijdens de vele honderden bedrijven die Maarten de afgelopen jaren sprak, bezocht en trainde merkte hij dat iedere stage is opgebouwd uit zes elementen, maar dat er grote verschillen zijn in de manier waarop bedrijven hiermee omgaan.

Iedere stage bestaan altijd deze zes elementen:

  1. Werving,
  2. Selectie,
  3. Introductie,
  4. Begeleiding,
  5. Beoordeling
  6. Exit.

Wat onderscheid het succesvolle leerbedrijf dan van minder succesvolle?

Eigenlijk is het simpel: Succesvolle leerbedrijven weten de elementen van deze keten maximaal te benutten door op alle onderdelen kwaliteit te leveren aan studenten.

De zwakste schakel

Succesvolle stages hebben voor ieder onderdeel een plan en /of aanpak om dat onderdeel maximaal te benutten.

Doe je dat niet, dan kan een zwakke schakel het succes op andere onderdelen teniet doen.
Succesvolle werving kan bijvoorbeeld volledig teniet worden gedaan door slechte begeleiding.

Instrument

Om bedrijven en organisaties te helpen bedacht Maarten de Stagecyclus. Dit model is een instrument dat helpt jouw kansen en knelpunten gericht in kaart te brengen waar het gaat om het werven en behouden van jong talent via stages. De stagecyclus een centraal element in het Grote Stageboek voor Werkgevers, in onze training. in onze workshop en in maatwerk.

 

Daarom is een stagecyclus vrijwel altijd uniek.

Hoe werkt het?

Aan de hand van een korte vragenlijst, of een stagesprint breng je in kaart waar je goed in bent als bedrijf en waar je knelpunten zitten.

Deze knelpunten groepeer je onder de onderdelen van de cyclus. Dit geeft inzicht waar in de keten jouw aanbod goed is geregeld en  dit beter kan. Vervolgens kun je met een stageplan of bijvoorbeeld een stageontwikkelaar gericht een plan maken en acties plannen. Het voorkomt dat je ‘van alles wat’ gaat doen en helpt om focus te bewaren bij het bedenken, plannen en uitvoeren van acties die in jouw bedrijf de stagecyclus versterken.

Voor ieder bedrijf is die focus verschillend.

Daarom is een stagecyclus vrijwel altijd uniek.

Een ‘one size fits all’ aanpak bestaat niet.

De perfecte cyclus bestaat niet. Het hoeft ook niet perfect. Het gaat erom dat je als bedrijf goed nadenkt wat je doet, en hoe je dat doet. Zo kun je een slim plan maken om continue kwaliteit te leveren aan de doelgroep die jouw bedrijf wil bereiken.

 

stagecyclus

 

Gratis stageboek preview ontvangen?