Skip to main content
XS SM MD LG XL
WORD DÉ TALENTMAGNEET IN JOUW MARKT

Te weinig vacatures laten het salaris zien. Daar kun je jouw bedrijf mee onderscheiden.

Met een HR-adviseur en interim-recruiter had ik het over vacatures.

Met name over vacatureteksten.

Het gesprek nam een verrassende wending toen we het over salaris kregen.

En dan met name over de vraag of je salaris moet benoemen in een vacature.

Daar had mijn tafelgenoot een heldere mening over.

Waarom!’ brieste mijn gesprekspartner, terwijl ze driftig zoetjes in haar koffie smeet, verzuimen zoveel bedrijven in hun goedgeformuleerde, slim doordachte vacatureteksten een helder, concreet salaris te noemen.’

‘Gewoon: Getallen, al dan niet op de cent nauwkeurig.’

Man en Paard.

Hom en kuit

Boter bij de vis.

‘NEE hoor, niets van dat‘, ging ze nog even door, terwijl ze de zoetjes hardhandig door haar cappuccino begon te roeren,

Het salaris staat er óf niet in, óf is vervangen door vaag manageriaans gewauwel over ‘marktconform’ of ‘passend’.

‘Wat is dan nou voor corporate bs’, ging ze nog even door.

Mevrouw was op dreef, zoveel was nu wel duidelijk.

Ze ging door: ‘In de huidige arbeidsmarkt is het bedrijf de kandidaat.’

En dat geouwehoer over ‘cultuur’ en ‘bij een familie’ horen?

Allemaal leuk en aardig maar dat is niet de reden dat mensen werken. Dat is voor t geld.’

Face it,

Get over it…

‘Je hebt een relatie met je familie, met je werkgever heb je een contract. En daar hoort een salaris bij.’

Ze nam een slok van haar koffie, keek uit het raam van de koffietent, vervolgens naar mij en vroeg:

Of ben ik nou aan het overdrijven?’

Dat laatste laat ik in het midden.

Toch heeft ze met haar opmerking wel degelijk een punt.

Natuurlijk moet geld niet dé reden zijn dat iemand bij jouw bedrijf komt werken.

Toch is het wel degelijk belangrijk.

Niemand werkt bij jou voor de lol alleen.

Of voor de epische vrijmibo waar iedereen bij MOET zijn.

Salaris is nu eenmaal onderdeel van de deal.

Dat salaris niet benoemen is een gekke kronkel in de hoofden van recruiters en hr-mensen. Je laat een enorme olifant midden in de kamer staan; zo eentje die ieder moment met z’n logge lijf en een autobus aan gewicht door de porseleinkast van jouw zorgvuldig opgetuigde imago kan stampen.

Stagiairs
Ook bij stagevacatures zie ik dit heel vaak gebeuren.

Prachtige stagevacatures, leuke uitdagingen, toffe foto’s van de meest gezellige teams en mooiste machines om mee te werken.

Maar de vergoeding?

Zie ik weinig, overal ligt de nadruk op inhoud.

Toch kijken ook studenten wel degelijk naar de vergoeding.

Geld is belangrijk. Als waardering (meestal miniem als je de hoogte van de vergoeding bekijkt bij stagiairs maar toch) en als instrument om je te onderscheiden op een krappe markt. Je koopt er ook focus mee, de student hoeft immers minder bij te klussen om nog iets over te houden.

Als er twee gelijkwaardige kanshebbers zijn, waarbij de ene veel vage beloftes doet en de ander een concreet aanbod heeft, inclusief glasheldere vergoeding..welke heeft jouw voorkeur?

Exactemundo.

Als je je wilt onderscheiden als bedrijf richting jong talent dan is het soms helemaal niet zo moeilijk en complex:

Natuurlijk bied je geweldige stage-ervaringen en laat je studenten slim kennismaken met jouw bedrijf .

Zonder die ervaring ben je toch nergens, dus daar gaat de student al vanuit.

Wil je die topervaringen helemaal afmaken?

Als een blaadje peterselie op jouw Italiaanse topgerecht?

Als een duik in een koel zwembad na een warme zomerdag?

Als de gratis upgrade als je incheckt bij een hotel?

Zorg er dan voor dat je in jouw vacatures zo concreet mogelijk bent over jouw aanbod.

Voorkom vaagtaal en volzinnen die nergens over gaan. Waar zoveel wol in staat dat je er een vier seizoenendekbed mee kunt vullen.

Schrijf gewoon hoe het ís: Wat ga je doen, wat is jouw aanbod en last but zeker not least: wat schuift het?

Hoe concreter hoe beter.

Zorg ervoor dat salaris van tafel gaat als onderwerp, voordat het de tafel is.

Ik rekende de koffie af en we gingen ieder terug naar het eigen kantoor.

Een paar uur later appte ze; stuur je nog even een tikkie voor de koffie?

Ik antwoordde:

Stuur maar een marktconform bedrag.

Meer tips over het bieden van topervaringen lees je in het Grote Stageboek voor Werkgevers

Gratis stageboek preview ontvangen?

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com