Skip to main content
XS SM MD LG XL

Jouw herinnering kan van wildvreemden ineens een beroemdheid maken.

Tot die conclusie kwam psycholoog Larry Jacobi In een beroemd onderzoek uit 1989; Razendsnel Beroemd worden

In het experiment gaf Jacobi mensen een setje namen; verzonnen namen van mensen die niet bestonden.

24 uur later kreeg diezelfde groep proefpersonen een lijst met meer namen.

Op die lijst moesten zij de bekende persoonlijkheden (van tv, uit de sport of de politiek) omcirkelen.

Er stonden namen op van B-sterren, van gewone Amerikanen én de namen die de proefpersonen een paar dagen eerder hadden gezien.

Wat gebeurde?

De meeste proefpersonen omcirkelden een of meer van die eerder genoemde namen als beroemdheid.

Hoe kan dit?

Jacobi noemt dit effect de ‘Illusie van herinnering’.

Als je kijkt naar de namen van echt grote beroemdheden zoals Michael Jackson, Nelson Mandela, of mensen in jouw directe omgeving dan heb je een soort mentaal geheugenbakje aangemaakt van die personen.

Er is een plaatje dat in je hoofd opkomt.

Als ik een minder bekende acteur noem, of een obscure schrijver dan kan het echter best zijn dat die naam je iets zegt, maar verder niets.

Je hebt geen context bij de persoon achter die naam, geen ‘plaatje’.

‘Waar ken ik die ook alweer van, die naam komt mij bekend voor’.

 

Zo’n naam valt op in een lijst met anderen namen doordat het jouw hersenen minder moeite kost om een bekende naam te herkennen dan een naam die je nog niet eerder zag.

Dit scheelt jouw hersenen energie.

En dat gemak roept de illusie op dat het een bekende figuur is.

 

Ik zie dat bedrijven in de huidige war for talent de fout maken dat zij in hun campus recruitment laatstejaars studenten benaderen met de mooiste aanbiedingen, terwijl zij de jaren ervoor niets hebben gedaan om op de radar te komen van die studenten.

Het onderzoek van Jacobi laat zien dat je dit beter wel kunt doen.

Bijvoorbeeld met gastlessen, bedrijfsbezoeken of stageplekken vroeg in de opleiding. Het kan al helpen om jouw naam op scholen op te hangen met bijvoorbeeld een poster.

Want als je als student een lijst met bedrijven voor je neus krijgt die allemaal een baan voor je hebben, dan durf ik te wedden dat ze vooral afgaan op de bekende namen die recent nog ergens zijn opgedoken. Onze hersenen werken nu eenmaal zo.

 

Razendsnel beroemd worden bij de doelgroep die jij wil bereiken?

Wij helpen. 

 

 

 

 

Gratis stageboek preview ontvangen?