In 1916 publiceerde Robbert R. Updegraff een verhaal over een succesvolle zakenman met de titel ‘Obvious Adams’
In het boek maak je kennis met mr Adams, een man die heel succesvol is in de advertentiewereld door te benoemen wat iedereen al weet, maar voor lief neemt.
Vaklui kijken daarom met een licht dedain naar hem, zo zeggen twee mannen die hem zien zitten in een bar tegen elkaar:
“I’ve heard him speak two or tlirce times at the Adlengue meetings, but lie never said anything that we didn’t know already. IIe seems to have a lot of people buffaloed, though. I confess he was a disappointment to me.”
Mensen buiten het vakgebied lopen juist met hem weg.
Waarom?
Omdat ‘Obvious Adams’ let op de dingen die voor het management van grote bedrijven te klein en bijzaak zijn om zich druk over te maken.
Zo valt het hem op dat de ingang van een warenhuis aan de verkeerde kant zit, waardoor ze klandizie mislopen.
Het verplaatsen van de deur lost een enorm probleem op. Zo simpel dat iedereen zegt ‘Waarom hebben wij dat niet bedacht’.
Relevant voor stages
Wij zien onszelf bij Bureau Brand een beetje als de ‘Obvious Adams’ van de stagewereld.
Wij kijken naar jouw bedrijf en wat er nodig is om meer studenten binnen te halen.
Daarbij durven we de diepte in te gaan en doorwrochte analyses te maken die complexe beslissingen vereisen op managementniveau.
We durven daarnaast ook voor de logische, voor de hand liggende keuzes te gaan.
Want soms is een oplossing precies dat.
Door goed te kijken naar de manier waarop de doelgroep zich gedraagt en wat zij laten zien belangrijk te vinden kun je hele concrete stappen maken om aan te sluiten op die doelgroep.
En soms doe je dan onverwacht ‘obvious’ dingen.
De dingen die zorgen dat studenten gaan solliciteren, in plaats van bewonderend naar jouw campagne kijken, maar niet handelen
Of zoals dhr. Oswald (de baas van Adams in het boekje) het mooi omschrijft als ze een campagne voor een bakkerij redden dankzij de input van Adams:
“ Adams,” he said, “I believe you have hit it. We have been doing wonderful cake advertising, but we have overlooked the very things you have pointed out in your plan. We have done too much advertising and not enough selling.
Zo sprak ik op een grote stagemarkt als keynote spreker over de onboarding van studenten.
Ik vertelde over de manier waarop je een effectief en slim programma in elkaar zet.
Aan het einde kwam de vraag ‘als je 1 gouden tip moet geven als een student met jou in contact komt ‘, wat zou dat dan zijn.
Mijn tip was zo simpel dat er wat gelach en geroezemoes in de zaal ontstond.
Zo simpel?
Verdorie, hij heeft gelijk.
Mijn tip was deze: Bel terug.
Als je een student hebt gesproken en die heeft de moeite genomen om zijn telefoonnummer achter te laten, gebruik dat dan! En doe het snel.
Je bent al onderscheidend ten opzichte van minimaal de helft van je concurrenten vandaag, die massa’s adressen in een duur ATS stoppen, maar niets doen.
‘Too much advertising, not enough selling’
Het boekje is echt de moeite waard, al was het maar omdat het meer dan 100 jaar oud is en tegelijkertijd extreem actueel.
Lees het hier.
Achterhalen welke kansen in jouw organisatie of bedrijf voor je neus liggen?