Skip to main content
XS SM MD LG XL

 

Word een magneet voor jong talent
Bespaar tijd en geld op HR

 

Maarten was bij BNR nieuwsradio.

Onderwerp van gesprek was dit artikel in het Financieele Dagblad waarin Vincent Karremans, medeoprichter van matchingsplatform Magnet.me  signaleert dat de ‘oorlog om talent’ is losgebarsten in stageland.
Het gesprek op BNR werd een geanimeerd gesprek over stages, vergoedingen en de nutteloosheid van saaie sollicitatiebrieven
Je luistert het gesprek hier terug.

bnr

 

Bij Bureau Brand herkennen wij de ontwikkeling dat steeds meer bedrijven wedijveren om de gunst van dat ene toptalent. In sectoren als ICT en Techniek is de druk op de arbeidsmarkt zo groot dat het grootste deel van de studenten al een baan heeft voor hij of zij klaar is met de studie. En nee, dat is niet alleen bij WO of HBO zo. Ook Mbo en Vmbo studenten hebben met dit fenomeen te maken.

Het loont dus om te investeren in stages. Niet omdat het leuk voor erbij is. Het is inmiddels noodzakelijk.

Dan moet je wel weten wat je doet.

Want wat zorgt er nu voor dat stagiairs voor jouw bedrijf kiezen en niet voor de club van je concullega?

Hoe zorg je ervoor dat je die oorlog om talent kunt winnen?

Daar schreef ik al eerder een artikel over.

Graag maak een aanvulling op dit eerdere stuk.

Ben je er dus klaar voor als bedrijf om nog slimmer met stagiairs aan de slag te gaan?

Vergeet dan vooral deze acties niet:

  • Vroeg beginnen,
  • Pro-actief handelen.
  • Goed luisteren


Vroeg beginnen

Op een opleiding dus. En niet in het laatste jaar. Dan ben je te laat. Als je wilt dat studenten jouw bedrijf kennen voordat zij op zoek moeten naar stages (en daarna startersfuncties) dan moet je er al bij zijn als ze zich gaan oriënteren. In dat opzicht loont het dus om snuffelstagiairs aan te nemen. En gastlessen en bedrijfsbezoeken te organiseren. Denk dus niet ‘die snuffelstagiairs heb ik niets aan’, maar beschouw het als een investering op de lange termijn. En die club eerstejaars studenten die op bedrijfsbezoek komen lopen toch alleen maar in de weg? Nee! Het gaat om die eerste kennismaking.

Op een netwerkborrel loop jij toch ook eerst naar de bekende gezichten?

Op een netwerkborrel loop jij toch ook eerst naar de bekende gezichten?

Actief

De bedrijven die er wel in slagen om jonge mensen aan zich te binden  wachten niet meer passief en lijdzaam af als zij een advertentie plaatsen (‘post and pray’) maar gaan er actief op af. Bijvoorbeeld met gastlessen en bedrijfsbezoeken. Of gericht marketen en met behulp van nieuwe technieken studenten bereiken in plaats van hen proberen te lokken naar een ‘werkenbij’ site, zoals bijvoorbeeld via Wonderkind.

De tijd dat studenten zich vanzelf komen melden is voorbij. En als je het geluk hebt dat dit nog niet het geval is dan is het een kwestie van tijd voor jouw bedrijf ook achter het net vist.

Slimme bedrijven kijken ook verder. Bedrijven die jong talent willen aantrekken moeten goed bij zichzelf te rade gaan wie zij willen aantrekken en wat zij willen bereiken met stagiairs. Wat voor werkgever wil je dus zijn? Wat zijn jouw kernwaarden? En welk type student past bij jou? Niet alleen qua opleiding, maar ook qua persoonlijkheid. Want uiteindelijk draait het om de mens die je werft.

Hire for character, train for skill dus.

Slimme bedrijven kijken verder.

Goed luisteren

Die studenten moet je vervolgens benaderen op een manier die aansluit bij hun behoeftes. Zo zijn studenten niet alleen geprikkeld door stagevergoedingen. Toegegeven, het helpt wel bij de keuze tussen twee vergelijkbare stagekansen. En een betaalde stage scheelt de student pizza’s bezorgen en vakkenvullen in het weekend.
Een stagiair let ook heel erg op andere kansen zoals persoonlijke ontwikkeling, flexibiliteit rondom werktijden (hoezo negen tot vijf?).

Richt je daar op!

En een tip van mij: Stel je dienstbaar op. Bijvoorbeeld door in jouw stagevacature te beginnen met wat jouw bedrijf te bieden heeft, niet wat je allemaal voor eisen stelt. Natuurlijk mag je iets vragen aan talent. Logisch. Maar vergis je niet. Jij bent de kandidaat.

Stages zijn een goedkoop, risicoloos en een effectief recruitmentinstrument

 

Stages zijn het perfecte recruitment instrument

Wij zijn er al heel lang van overtuigd dat de stage hét perfecte sollicitatie instrument is. Niet voor niets schreef ik er het eerste managementboek over.

Het is goedkoop, risicoloos en een effectieve manier om verder te kijken dan die one-liners in sollicitatiebrieven waar niemand écht in gelooft.

Tegelijkertijd is het een ideale manier om nieuwe potentiële medewerkers te introduceren (‘onboarden’) in jouw bedrijf.  Het kost immers 3 tot zes maanden voor een gemiddelde medewerker helemaal is ingewerkt in jouw organisatie.

En hoe lang duurt een stage gemiddeld?

Precies.

Wij helpen bedrijven om hun organisatie optimaal in te richten op het werven van en werken met jong talent.

Hoe?

Dat lees je hier.

 

 

 

 

 

 

 

Gratis stageboek preview ontvangen?