Skip to main content
XS SM MD LG XL

Weet je wat jouw ideale stagiair als doel heeft en hoe deze het liefste solliciteert, begeleiding krijgt, ingewerkt wordt et cetera? Mooi! Dan ga je wat ik hier schrijf herkennen. Nee? Lees dan ook verder, je gaat er iets aan hebben!

Serieus. Wat wil de stagiair?

Ik zie dat veel bedrijven eigenlijk niet goed weten wat de student moet of wil bereiken tijdens een stage. Wat is de reden dat de student op stage moet? Welke leerdoelen heeft een student? Wat komt er aan bod in de opleiding waar je rekening mee kunt houden? Welke stappen doorloopt een student op ieder onderdeel van de stagecyclus?

Dat is zonde. Want als je weet wat een student nodig heeft en hoe je dat slim aan kunt bieden, dan weet je ook hoe je jouw aanbod perfect aan laat sluiten.

Jobs to be Done

Bij de projecten workshops en sprints die wij doen komt het thema ‘Jobs to be Done’ (JtbD) aan bod. JtbD zijn de taken die iemand (bijvoorbeeld een student) moet doen en waar jouw aanbod helpt. Een student kan bij het zoeken naar een stage meerdere van deze JtbD’s hebben. Denk aan een sollicitatiebrief schrijven, een vacature zoeken, een opdracht voor school uitvoeren… dat soort zaken.

Praktisch én emotioneel.

De taken die een student moet uitoefenen zijn geen op zichzelf staande losse dingen die een student moet uitvoeren. De ‘Job to be Done’ is niet alleen een handeling, of een eis in een onderwijsdossier. Studenten zijn geen robots (voor zover ik weet :). De manier waarop de student denkt en voelt tijdens het verrichten van de handelingen om die ‘job’ ‘done’ te krijgen bepaald of jouw aanbod aantrekkelijk is.

Om de context rondom een JtbD te snappen is het belangrijk dat je op drie vragen antwoord hebt. Heb je die antwoorden? Dan kun je een passende stageopdracht maken die aansluit op de wensen en behoeftes van een student. Dit zijn de vragen:

1.Wat is het doel

Je begint met vast te stellen wat het doel is van de student. Wat wil de student bereiken? Is dit een bepaald leerdoel vanuit een schoolopdracht, is dit een eigen leerdoel, gaat het om het kennismaken met jouw bedrijf, of meer om een eerste kennismaking met een beroep.. Deze vragen moet je scherp hebben, want ze vragen allemaal om een ander aanbod.

2.Wat is de pijn

Vervolgens achterhaal je waar het knelpunt zit voor de student. Wat zorgt ervoor dat de student nu een probleem heeft en waar jij een oplossing voor in de aanbieding hebt. Is de student bijvoorbeeld op zoek naar het leren van een bepaalde vaardigheid, wil de student vooral een netwerk opbouwen? Of is de pijn vooral iet praktisch; bijvoorbeeld dat de student niet goed weet waar deze goede stageplekken kan vinden?

3.Wat is de ervaring

Heb je de pijn helder? Achterhaal dan wat de ervaring is van de student(en) die jij wilt bereiken. Je weet wat belangrijk is voor de student en waar de pijnpunten zitten. Hoe ga je dit probleem oplossen op een manier die de student helpt? Misschien heeft de student het idee gekregen dat een sollicitatie ingewikkeld is. Of heeft de student de ervaring dat een vacature leuk lijkt, maar nooit actueel op een platform staat.Of dat een student heeft ervaren dat een ogenschijnlijk leuke vacature in werkelijkheid saai en geestdodend was.

Je zorgt er dus voor dat je precies weet wat de student belangrijk vindt, wat deze zoekt en waar je de ervaring kunt verbeteren; zoals procesmatig als inhoudelijk.

Het stage-fit canvas

Om snel inzicht te hebben hoe je jouw aanbod kunt aanpassen op de wensen, pijn en ervaring van studenten ontwikkelden wij het Stage-fit canvas. Met dit canvas heb je in 1 oogopslag helder voor jezelf en jouw bedrijf waar je een fantastisch aanbod kan doen aan de student die je wilt bereiken.
Je hebt heel helder wat de JtbD is en welke gevoelens en pijnpunten hierop van invloed zijn. Een hoogwaardige pdf kun je hier downloaden.

Dit is het stage-fit canvas

Situatie-Motivatie-Uitkomst

Als je deze vragen hebt beantwoord dan heb je inzicht in de context van de Job to be Done. Dit inzicht vertaal je vervolgens naar een ‘JtbD statement‘. Dit is een miniverhaal over de student waarin je uitlegt wat de situatie is, wat de student drijft en wat de verwachte uitkomst is (het doel)

Dit ziet er bijvoorbeeld zo uit voor een student:

“Wanneer ik ga solliciteren op een stagevacature”

“Wil ik zo snel mogelijk persoonlijk kennismaken met een stagebedrijf”

“Zodat ik snel zie of het alleen mooie praatjes zijn of niet “

Moeite waard

Met zo’n miniverhaal voor iedere ‘Job to be done’ waar de student mee te maken krijgt inzicht en overzicht over de taken van de student én over wat hun doelen en motivatie zijn. Zo kun je jouw proces, jouw stageopdracht en jouw begeleiding precies aanpassen aan de student.

Toegegeven, het is even een klus om dit op te zetten maar het werkt. Wij deden uitgebreid onderzoek onder studenten voor een grote gemeente en voor een publiek private samenwerking. In beide gevallen leverden de inzichten op waar de eindgebruikers nog steeds plezier van hebben. Meer reacties, lagere kosten, betere ervaringen voor studenten.

Hoe kun je die JtbD ontdekken?

Dat kan op twee manieren: Door aannames en door onderzoek. In het eerste geval denk je VOOR de student, in het tweede geval VRAAG je het student zelf. Hoe je dit doet bepaal je zelf, je kunt denk ik wel raden waar je de meeste waarde uit gaat halen. Ik raad je wel aan gewoon te beginnen. Dus heb je niet direct een groep studenten om te bevragen, begin met aannames en stuur bij op basis van voortschrijdend inzicht. Bijvoorbeeld door actief bij studenten na te gaan of jouw aanbod overeenkomt met hun verwachtingen.

Bouw een geweldig aanbod

Wil je hier ook mee beginnen? Dan heb ik twee tips voor je:

1: Abonneer je direct op onze gratis nieuwsbrief ‘Werf Slim’.

2″ Maak jouw aanbod aan studenten onweerstaanbaar en doe mee aan onze training stagecyclus. Kijk hier voor actuele cursusdata.

stage ont-wikkelaar

Gratis stageboek preview ontvangen?