Skip to main content
XS SM MD LG XL

 

Word een magneet voor jong talent
Bespaar tijd en geld op HR

In de strijd om jong talent aan zich te binden zien steeds meer bedrijven de voordelen van het werken met stagiairs. Het is een duurzame, voordelige, relatief risicoloze manier om jouw ‘merk’ als werkgever te versterken. En om jong talent te vinden. Een stage is immers een sollicitatiegesprek van 20 weken.

Toch zie ik dat bedrijven het tijdens de stage verknallen voor zichzelf. Dit kost tijd, frustratie en een hoop geld. Niet alleen heb je minder gemotiveerde stagiairs die minder waarde leveren tijdens de stage, het levert je ook geen wervingsvoordeel op. Stagiairs maken braaf hun stage af, maar komen niet bij je werken.

Zonde!

Daarom noem ik in dit artikel graag vier zaken waarmee je stagiairs wegjaagt bij jouw bedrijf.

En hoe je dat kunt voorkomen.

 

Na het lezen van dit artikel weet je:

1-Hoe je jouw bedrijf aantrekkelijker maakt voor stagiairs

2-Wat benefits en perks zijn

3-Waarom jouw bedrijf stages als een service moet beschouwen.

 

 

stages unicorn

Even een disclaimer: Het gaat hierbij niet om de vraag of jouw bedrijf nu ook 10 pingpongtafels en cactussen op kantoor of instagram moet zetten. Het gaat erom dat je nadenkt over de vraag: Hoe is mijn bedrijf of organisatie ingericht op het werken met jong talent. En sluit dat aan bij de wensen en behoeftes van deze generatie?

Hoewel wij nooit nee zeggen tegen een opblaaseenhoorn. 

 

1  Je focust op benefits ipv perks.

Als het om de arbeidsvoorwaarden gaat heb je een paar zaken waarmee je potentiële stagiairs kunt interesseren. Denk bijvoorbeeld aan de stagevergoeding.

Prima zaak! En belangrijk; een student die een nette vergoeding krijgt heeft meer binding bij jouw bedrijf. Bovendien hoeft hij of zij minder pizza’s te bezorgen of vakken te vullen buiten werktijd. Prettig voor iedereen.

Maar die vergoeding is niet alles. Bovendien is dat ook een beetje de verwachting tegenwoordig. Er is meer waar studenten op letten. Denk aan een leuk kantoor, gezellige collega’s, een dagelijkse lunch, zo’n enorm chromen slagschip waarmee je koffie kunt zetten, cursussen en opleidingskansen tijdens de stage. Allemaal zaken die de ervaring van stagelopen in jouw bedrijf een steuk leuker maken. 

Dit soort voordelen heten ‘perks’.

Studenten van nu zijn onderdeel van de generaties ‘Millenials’ en ‘generatie z’. Natuurlijk is dit geen uniforme massa, maar je kunt in zijn algemeenheid wel stellen dat voor deze generaties werk meer is dan alleen een salaris. Het bedrijf waar ze stagelopen moet goed voelen, het moet er leuk zijn. Denk aan die lunch, maar ook aan ontwikkelkansen op de langere termijn. Perks dus. 

Een ‘perk’ is daarom veel meer een lange termijn wervingsinstrument dan een salaris, waar iemand toch aan went. Het gaat om jouw unieke kwaliteiten als bedrijf. Daar blijven stagiairs door hangen, of worden ze ambassadeur van jouw bedrijf.

 Focus bij werving dus niet alleen op vergoedingen op de perks.

Hoe beter jouw ‘perks’ hoe interessanter en aantrekkelijker jouw bedrijf is voor stagiairs.

Heb je die niet en is het gewoon ‘niet lullen maar poetsen’?

Prima. Studenten zullen vast veel leren en braaf de stage doorlopen. Maar ambassadeur worden ze niet. En of ze werknemer worden is helemaal de vraag. Let daarbij wel op wat ik in de disclaimer al schreef; perks zijn geen ‘windowdressing.’ 

Een ‘perk’ is  veel meer een lange termijn wervingsinstrument dan een salaris,

 

2. Stagiairs zien het nut niet van hun werk

Wat is mijn rol in dit bedrijf en wat is de waarde van mijn bijdrage? Waarom doe ik dit?

Als je deze vraag niet kunt beantwoorden voor jezelf, wat doet dat met je? Niet zo leuk he. Bij stages ben je hard op weg om jouw imago als stagebedrijf om zeep te helpen als je deze vraag niet kunt beantwoorden, of erger nog; Als de stagiair deze vraag niet voor zichzelf kan beantwoorden.

Jonge mensen willen werk doen dat betekenis heeft. Wie niet trouwens? Ze willen niet geparkeerd worden achter een computer met een koffietray, met een bezem in de werkplaats rondhangen of een onderzoek doen waarvan al op voorhand duidelijk is dat het in een stoffige la verdwijnt.

Zorg je er niet voor dat de student begrijpt waarom zij een taak doet, of waarom dat onderzoek nodig is? Dan is het met de motivatie snel gedaan. De stagiair zal heus wel braaf opdraven en de taken doen. Maar die extra stap hoef je niet te verwachten. En na de stage heb je geen juichende ambassadeur die aan iedereen verteld hoe tof jouw bedrijf is om te komen stagelopen. En een werknemer wordt het al helemaal niet. 

tip: Start met deze ‘waarom’ vraag al in de stagevacature. Begin niet met uitleggen wie jullie zijn en wat je vraagt. Begin met wat je te bieden hebt en waarom de stage nuttig is voor jouw bedrijf.
En is de stagiair aan het werk: Waardeer de bijdrage. En leg uit waarom die taak belangrijk is, ook als het om hele kleine zaken gaat.
 Om misverstanden te voorkomen: Dit betekend niet dat je de hele dag applaus hoeft te geven. Het betekend wel dat je de stagiair zich belangrijk mag laten voelen. En gewaardeerd voor de bijdrage. Hoe klein ook. 

Jonge mensen willen werk doen dat betekenis heeft.

 

3 Jouw bedrijf is niet ingesteld op het werken met stagiairs 

Een stagiair heeft wel heel veel rookpauzes, of zit de hele dag op haar telefoon te kijken. Wat doe je? Stuur je een e-mail naar de begeleider of spreek je iemand zelf aan.

En wat als jouw student met allemaal ideeën en suggesties komt. Zeggen jouw collega’s dan ‘leuk bedacht maar wij doen het al jaren zo?’ Staat de student dan met alle ambitie en gretigheid om ‘impact te maken’. Wat een motivatiekiller!

Stage loop je bij een bedrijf, niet bij een specifiek iemand. Natuurlijk is het belangrijk dat jouw stagiair en de school een vast aanspreekpunt hebben. Besef je wel dat de organisatie de stageplek is. Dat betekend dat je jouw hele bedrijf moet inrichten en voorbereiden op het werken met stagiairs.

Denk dus eens na over die vraag: Wat doen wij in zo’n voorbeeld als hierboven? Is de stagebegeleiding ‘geparkeerd’ of voelt iedereen van jouw afdeling of bedrijf zich verantwoordelijk? Hoe ga je om met suggesties van studenten? Heerst er een ‘fixed’ mindset in jouw bedrijf? Of juist een ‘growth’ mindset?
En weten jouw collega’s of medewerkers wat hun rol is, en hoe ze die kunnen pakken?

4 Je focust op de inhoud van de doos, niet op de verpakking.

Wel eens een hotel geboekt? En wat dacht je toen je binnenkwam? Hee, wat leuk: Een bed!?

Ik denk het ook niet. Als je een hotel boekt verwacht je een bed. De meeste klachten op beoordelingsites van hotels gaan dan ook niet over ontbrekende bedden.Die zijn vanzelfsprekend. Ze gaan over de randvoorwaarden: Slecht ontbijt, onbeleefde medewerkers, vieze kamers, geluidsoverlast. Dat soort zaken.  Die zaken worden belangrijker naarmate het hotel luxer en duurder is.  Een Stay-Okay en het Amstel hotel zijn allebei in beginsel hetzelfde: Een verzameling  kamers met bedden erin.

Het gaat om de ervaring om de hotelkamer heen die het verschil maakt.

Hetzelfde geldt voor stages. Een student verwacht dat hij of zij bij jouw bedrijf iets kan leren over een bepaald onderwerp. Bij een ict-bedrijf leer je programmeren, bij een installatiebedrijf leer je installeren.

Dat is niet bijzonder, of uniek.

Dat is logisch.

De meeste klachten over stages gaan dan ook over de manier waarop de stage is georganiseerd. Het gaat om de beleving van de stage. Heb ik een leuke begeleider, mag ik aan school werken, ben ik opgenomen in het team, wisten ze wel dat ik kwam. Dat soort zaken. Neus eens rond op een site als stagerecensies.nl en je ziet vanzelf dat verreweg de meeste klachten of complimenten over die aspecten gaan.

Toch is de organisatie van de stage vaak vooral heel gericht op de inhoud, niet op de beleving. Het gaat  te vaak te veel om het afvinken van een lijstje voor school, om het inhoudelijk overdragen van kennis en ervaring dooreen praktijkbegeleider. Het gaat over het ‘bed’ niet over de service.  

De beste stages zijn de stages met de beste ervaring. Vraag je zelf dus af: Is mijn stage een kamer in een jeugdherberg, of een suite in een vijfsterrenhotel? Wil je een topstage bieden? Geef dan de beste service. Dit begint bij een gastvrije uitstraling, collega’s die weten wat ze moeten doen, goede afspraken over het verloop van de stage, een prettige werksfeer. 

Een besef je goed: Kwaliteit is het voldoen aan verwachtingen.  Profileer jij jezelf als een topstage? Zorg dan dat je aan die verwachtingen voldoet.

De stage is een service. Geef de beste service

De stage is een service. Geef de beste service.

Geef je de student geen topervaring? Laat je niet zien dat haar bijdrage waardevol is? Dan is de kans groot dat je niet de maximale waarde uit een stage haalt. Voor de stagiair niet, die niet de beste leer-ervaring heeft, maar ook voor jouw bedrijf niet. 

Gemistekans! Want waar je de kans hebt om talent via geweldige stage ervaringen aan je te binden, of tot ambassadeur voor het leven te maken moet je nu alsnog op zoek naar nieuwe collega’s via gewone kanalen. Denk eens na wat voor investering dit vraagt. En leg dat naast de investering die je in een stagiair doet… scheelt nietwaar?

Typisch geval van pennywise, poundfoolish. 

Typisch geval van pennywise, poundfoolish.

 

Klaar om meer uit stages te halen voor jouw bedrijf en stagiairs?

Bij Bureau Brand focussen we in onze projecten op die service. Wij geloven dat ieder bedrijf aan stagiairs kunt leren WAT je moet kunnen in een bepaald vak. Het onderscheidend vermogen ligt in de HOE vraag. En die HOE vraag gaat breder dan alleen een set tips aan de begeleider. Dit lijkt een enorme opgave, maar dat hoeft niet zo te zijn. 

Meer weten over onze aanpak? Check eens ons aanbod. Vragen? Horen we graag! Stuur een berichtje, of plan een belmomentje in.  

Gratis stageboek preview ontvangen?