Skip to main content
XS SM MD LG XL

Aantrekkelijker voor studenten. Sneller

Photo by rawpixel on Unsplash

De nieuwe stageperiode is begonnen.

Heb je geen stagiair weten te werven? Jammer!

Daar kun je grotendeels niets aan doen; Er is immers van alles op de arbeidsmarkt aan de hand. Hoogconjunctuur, vergrijzing, te weinig studenten op bepaalde opleidingen

Toch zijn er ook bedrijven die juist geen moeite hebben om mensen te vinden voor hele schaarse vacatures.

Hoe kan dat?

Ik denk dat veel bedrijven dit probleem ook deels aan zichzelf te wijten hebben.

Daar kun je dan wel weer van alles aan doen. En daar help ik bedrijven dan weer bij.

Een van die dingen die je anders zou kunnen aanpakken is de manier waarop je stagevacatures verspreid :

Want bij die vacatures is iets mafs aan de hand. Iets waar maar weinig bedrijven rekening mee houden als je naar de traditionele vormen van werving kijkt.

Hoe gebeurd deze vorm van werving?

Vooral via vacatureteksten op een vacaturesite zoals nationale vacaturebank, of stagemarktZo zijn we dat gewend. Al jaren. Eerst in de krant, toen online.

Maar zeg nou zelf, dit zijn in de meeste gevallen vooral saaie, eentonige teksten vol clichés en opsommingen van wat je moet kunnen. En wat voor eisen je stelt. Onder elkaar, lettergrootte 12, times new roman. 

Gaap

Het zijn vooral ook vacatures waarin het gaat om de technische aspecten van de stage. Niveau, duur, eisen. Dat soort dingen.

En als er al een beetje gevoel in zit dan is dit meestal een halfslachtige poging om via tekst iets over te brengen: Hoogstens lees je iets over ‘humor’ of ‘informele werksfeer’.

Wat die termen dan inhouden bij jouw bedrijf?  Geen idee.

Allemaal leuk. Maar ook allemaal contextloze, betekenisloze termen. Die al jouw concurrenten ook gebruiken.

Die tekst bepaald uiteindelijk niet de keuze van de student voor jouw bedrijf.  Sterker nog, studenten vertellen mij persoonlijk hoe ontzettend SAAI ze het vinden op vacatures te zoeken. Pagina’s vol eentonige teksten die allemaal dezelfde inhoud hebben, in dezelfde volgorde, met dezelfde obligate call to action. Het is een marteling.

Als je jezelf wilt onderscheiden ligt hier een enorme kans. Want weet je, studenten kiezen namelijk niet rationeel.  Het zijn net mensen. En mensen nemen 95% van hun beslissingen onderbewust. Studenten selecteren hun stagebedrijf op sfeer, op team, op gevoel. Op het idee dat ze met een uniek bedrijf of een unieke stage te maken hebben. Die standaardvacature is een soort voordeur waarop staat voor wie de stage geschikt is. Hoe leuker de deur eruit ziet, hoe sneller iemand denkt; even kijken wat er achter zit.

Of het ook écht interessante stage is besluit de student pas als hij of zij door die deur komt.

Wil je opvallen? Doe dan iets anders. Verf je voordeur! Doe iets dat die marteling doorbreekt. Maak een filmpje waarin je laat zien dat je een informele werksfeer hebt, of val op met een poster, met een spotifylijst. Of laat ze een spelletje spelen.

Ook leuk: goochel met functienamen. Coolblue heeft bijvoorbeeld geen financieel administrateur, maar een ‘verloningskoning’. Hoe tof is dat?

En als je dan helemaal goed bezig bent, zorg er dan voor dat jouw unieke stage propositie helemaal helder is. Wat maakt jouw bedrijf uniek? Dat kun je naar voren laten komen in jouw onderscheidende manier van presenteren. 

Copywriter Aartjan van Erkel maakte een tijdje terug een mooie vergelijking. Hij noemde een advertentie van Audi dat zich onderscheidde met metallic lak waarin ‘miljoenen metaaldeeltjes’ waren verwerkt. 

Prachtig naturlijk.

Alleen heeft alle metallic lak metaaldeeltjes.

Niets unieks aan.

Audi was zo slim om een normaal aspect van de auto uit te lichten. En zo speciaal te maken. Zij pakten een normaal aspect van een auto en claimden dat als een unieke kwaliteit.

Mijn tip: Doe dit ook met jouw bedrijf. 

Maak iets wat jij volkomen normaal vindt speciaal door het te benadrukken. Iets dat jouw concurrentie verzuimd te benadrukken.

En communiceer dat op een op een opvallende manier.

Laat de student op die manier alvast achter de voordeur kijken.

Studenten zullen het waarderen dat je hun marteling doorbreekt. Ze zullen je (nóg) beter weten te vinden.

Natuurlijk is een geinige functienaam en een filmpje niet de lakmoesproef van jouw stages.. Deze andere manier van de markt benaderen zorgt vooral voor meer aandacht. Het is een uitnodigende voordeur. Als de ruimte erachter een donker gat blijkt is er nog steeds niets gewonnen. Uiteindelijk is de de ervaring van de student die het sterkste spreekt.

Bonustip van mij in dat kader: Als je zo’n unieke stagepropositie hebt, en je gaat deze op een unieke manier communiceren? Laat dan een student aan het woord.

Verf je voordeur dus. Moet je eens zien wat dat kan opleveren!

Hoe je dat organiseert? Hoe je jouw bedrijf inricht op het werken met jong talent? Daar help ik bedrijven en organisaties bij.

Lees mijn boek. Of neem contact op zodat ik jouw bedrijf wellicht persoonlijk kan ondersteunen. 06-40786622.

Gratis stageboek preview ontvangen?