Skip to main content
XS SM MD LG XL

Bouw aan een ijzersterk imago bij studenten

Business Insider noemt het een ‘Gen-Z recruitment App’

Het Amerikaanse leger gebruikt het 

Zelfs IS lijkt het platform te gebruiken als recruitment tool.

Spotify zou zich zorgen moeten gaan maken

En nu ook de VVD op Tik Tok zit…  misschien tijd om zelf ook aan de bak te gaan.

Wat is Tik Tok? En hoe gebruik je het om studenten te bereiken?

 

tiktok

Tik Tok is bezig met een extreem snelle opmars in het sociale media wereldje, ook in Nederland en België zijn er miljoenen gebruikers.

Mijn zoon is er eentje van. Het is zijn primaire sociale mediaplatform.

En ik? Ik had er tot een paar maandjes terug nog nooit van gehoord.

Tijd om eens te kijken naar wat Tik Tok eigenlijk is en hoe je dit  platform kunt inzetten als bedrijf om jong talent te bereiken. Voor stages bijvoorbeeld.

Hoog nodig, want een korte check op de #stagiair en TikTok levert slechts 259 hits op.

Check trouwens eens wie bovenaan staat 🙂

tiktok

 

 

 

Even een spoedcursus Tik tok.

Tik Tok is een app van chinese makelij, onderdeel van Bytedance. Dit particuliere bedrijf (geen chinese staatsmedia dus:) is volgens waarderingen meer dan 75 miljard waard. Een serieus bedrijf met serieus budget om de wereld te veroveren. Geen Silicon Valley dus, maar uit China. Een hoek waar meteen vragen opkomen over privacy. 

En groeien doen ze. Waar ze in 2018 ontstonden vanuit een eerdere app (musical.ly) explodeerde het aantal gebruikers naar vele honderden miljoenen. 

 

Hoe werkt het?

Met Tik Tok maak je korte video’s van 15 seconden (je kunt maximaal een minuut maken) 

Als je een opname maakt krijg je vanuit Tiktok veel filters en liedjes om jouw video te customizen (op maat te maken). 

Die video kun je vervolgens  delen door hashtags te gebruiken. Je kunt deelnemen aan challenges die onder bepaald hashtags gedeeld worden onder gebruikers

Tonight Show Challenges: TikTok #TumbleweedChallenge

Jimmy shows off his favorite TikTok videos of people performing his #TumbleweedChallenge. Download TikTok here to follow @FallonTonight and participate in more Tonight Show Challenges: https://go.onelink.me/bIdt?pid=JimmyFallon&c=YouTube.

TikTok maakt het bijvoorbeeld ook mogelijk om samen een ‘duet’ op te nemen. Door op elkaars video te reageren, verschijnt er een splitscreen. Zo’n duet (zoals de voorbeelden hieronder) lijken op het remixen van een liedje. Gebruiker 1 uploadt een video en gebruiker 2 kan daar weer iets aan toevoegen. Net als gebruiker 3, 4. Zo krijg je een hele keten aan reacties op elkaars content. Over social gesproken!

Tik Tok US UK – Duet Challenges Tik Tok Videos

Tik Tok US UK – Duet Challenges Tik Tok Videos Light for Tik Tok: https://amzn.to/2WIJmv2 Light for Phone: https://amzn.to/2WGWfAM Gimbal: https://amzn.to/2IGZmE5 #tiktok #tiktokvideo #duet

Een video kun je waarderen met hartjes, comments of je kunt ‘m delen. Een video die veel aandacht krijgt kan ook een speciale vermelding krijgen op de ‘For you’ pagina.

Wat ook grappig is is dat je eenvoudig jouw tiktok video’s kunt delen via Instagram stories of Snapchat 

Superinteractief dus!

Verschil met andere sociale media is dat de hashtags het centrale organisatiemiddel zijn. Alles draait om hashtags. Ook jouw openingspagina is hierop gefilterd. Je ziet dus niet eerst automatisch wat al je vrienden doen (zoals insta of Facebook wel doen). Het algoritme en de hashtags selecteren wat bij jou past.


Wie zijn de gebruikers?

Tik Tok gebruikers zijn jong. In Nederland zijn maar liefst 4,5 MILJOEN gebruikers. Tim van der Wiel (oprichter van het geweldige social mediabedrijf Go Spooky) ziet de sterkste groei in de 16+ categorie. Zo verdwijnen een deel van de Instagram gebruikers naar Tiktok.


Waar gebruiken zij het voor?

Jongeren zijn constant op zoek naar verbinding met leeftijdsgenoten. Samen dingen ondernemen is een essentieel aspect van hun identiteitsvorming. Deze verbinding met leeftijdsgenoten krijgt op een unieke manier vorm, zo schreef Frankwatching onlangs.

Waarom is TikTok het ideale platform hiervoor?

Emerce publiceerde in juni van dit jaar een artikel waarom TikTok zo goed werkt voor Generatie Z (geboren vanaf 2000):

  • Bij Generatie Z gaat het minder om het perfecte plaatje maar juist meer om ‘echtheid’
  • Generatie Z is ‘digital savy’ en op TikTok draait het om deze digitale skills. Het editen van video’s en het toevoegen van effecten maakt het uitdagend voor tieners
  • Gaming is groot binnen de tienerdoelgroep en TikTok speelt daar met zogenaamde challenges slim op in. Via challenges – vaak gericht op een lied – activeren tieners elkaar om mee te doen

Dit past perfect in de signalering die social media expert Elja Daae ook al deed in haar social media forecast 2020 over instagram: het gaat meer on ‘echtheid’.

Het perfecte plaatje is passe. 

Ook Elja ziet trouwens dat Tik Tok een ‘next big thing’ is.

TIK TOK VOOR WERVING VAN STUDENTEN

Ok Maarten, mooie achtergrond informatie. Leuke cijfers.

Maar wat moet ik hier mee? Hoe gebruik ik dit platform dan om studenten te bereiken?

Graag geef ik je 5 tips om het platform te gaan gebruiken voor het vinden en binden van studenten.

1-Wees er op tijd bij

2-Gebruik ironie

3-Content is king.

4-Focus op de ‘Touch’ via employee advocacy

5-Gooi perfectie overboord.

 

Wees er op tijd bij

Als ik op Google rondkijk en in mijn netwerk dan is het nog opvallend stil.

Qua bedrijven dan, het aantal jongeren op Tiktok is gigantisch.

Prachtkans! Wil je veel scholieren en studenten bereiken op een minder dichtbevolkt platform? Dan adviseer ik je om nu al te beginnen.

Maak gewoon een account aan en snuffel eens rond. Kijk hoe het werkt en krijg er gevoel bij.

Claim bovendien jouw bedrijfsnaam alvast (scheelt weer gedoe)

Doordat het zo goed bezocht is door jongeren en zo weinig benut door bedrijven is het een prachtige voordelige kans om jouw verhaal bij jouw doelgroep over het voetlicht te krijgen.

En even over die lage gemiddelde leeftijd: Zijn die jongeren nog te jong voor jouw stages of opdrachten en dus niet interessant?

Think again!

Besef je dat een 15 jarige VMBO scholier over 2 jaar ineens heel interessant is als MBO student.

En die 16 jarige Havist over een paar jaar die ene gewilde HBO opleiding doet

Dan wil je al ‘op de radar staan’.

Tik Tok is hard op weg heel groot en dominant te worden als social mediaplatform. Lift mee op de golf, zo wordt je er straks niet door overspoeld.

 

Focus op de Touch

Hoe benader je de studenten?

Door vooral niet te verkopen, maar door contact te leggen.

Bij het werven van mensen gaat het om drie zaken, zo leerde ik van recruitmenttrainer Ellen van Dieren;

  • De Touch (het gevoel dat mensen bij jouw bedrijf hebben),
  • De Tell (jouw vacature)
  • De Sell (het moment dat iemand solliciteert)

Als ik te kort door de bocht ga sorry Ellen 🙂 

Zonder een goede ‘touch’ kun je vacatures spammen wat je wilt, je zult weinig sollicitaties krijgen.

Hetzelfde geld voor stages en afstudeeropdrachten.

Zie de stagemarkt als een netwerkborrel.

Op wie loop jij als eerste af? Precies, op de mensen die je kent en leuk vindt.

Jouw imago (‘employer brand’) kun je laden bij de gebruikers van Tiktok via video’s. 

Je kunt contact maken met de studenten die jij wilt bereiken. Ja dat kan ook via andere platforms. Dus als dat goed gaat, vooral blijven doen.

Maar wat als als veel van de online aandacht naar TikTok verschuift, dan is het volgens mij slim om die aandacht te volgen.

 

Nét even anders dan andere social media

Leuk! We gaan naar Tik Tok. We gaan iets leuks doen zoals op Instagram, gooien er wat budget tegenaan…

Mwah… niet helemaal. Een groot verschil met de grote sociale netwerken zoals Facebook, YouTube, and Instagram is dat op die platforms een grote groep ‘passieve’ consumenten is ontstaan die niet actief de verbinding aangaat maar alleen content ‘consumeert’.

Neem bijvoorbeeld de ‘For You’ pagina (jouw voorpagina). Deze geeft jou niet een overzicht van jouw vrienden. Het laat zien wat het algoritme koppelt aan jouw interesses. Dit kunnen dus allemaal totale vreemden zijn. Probeer dan maar eens een vaste vriendenkring op te bouwen…

Het bekende online magazine The Drum omschreef Tik Tok als het enige social platform dat dankzij de focus op het maken en delen via makkelijke filters, editors en muziekjes momenteel echt kan claimen dat ‘content king’ is.

En daar zit m wel een uitdaging. . Het algoritme en hashtags bepalen wat je ziet.

Ironie

Dan wil je authentiek zijn, geen ‘fake’ uitstraling hebben maar wel aansluiten bij de jongeren die je wilt bereiken.

Gebruik dan ironie. .

Schreef  Youngworks een mooi stuk over onlangs.

De gemiddelde gebruikers van Tik Tok is momenteel puber. In deze leeftijdsfase ben je (extra) sterk gefocust op de acceptatie door anderen om je prettig te voelen. En in het huidige sociale media landschap is het toch de norm dat je je van je beste kant laat zien.  Onzekerheid, of twijfel krijgt weinig ruimte;Je wilt vooral sterk en leuk overkomen.

Een van de beste manieren om kritiek te pareren is door die kritiek voor te zijn, door zelfspot.

Met gekke dansjes, filters en challenges laat je op Tiktok zien dat je ‘erbij’ hoort maar tegelijkertijd laat je zien dat je jezelf niet te serieus neemt.

Jongeren willen zich graag verbinden met een peergroup: leeftijdsgenoten waar ze op willen lijken en/of samen mee willen zijn. In hun zoektocht naar wederzijdse acceptatie is ironie een handig middel. Jongeren gebruiken ironie om hun groep af te bakenen en zich af te zetten tegen andere groepen. De ‘in-group’ begrijpt hun gebruik van ironie, de ‘out-group’ begrijpt dit niet en hoort er niet bij.

Gebruik van ironie vergroot het gevoel van verbondenheid binnen die peergroup.

Ironie is voor jongeren eigenlijk een persoonlijke managementtool, schrijft Youngworks.

Je kunt jezelf er met anderen mee verbinden, maar je kunt je er ook achter verschuilen.

De aantrekkingskracht van ironie is ook interessant voor communicatieprofessionals (en wat mij betreft employer branders).

Het is een perfect middel om merkwaardering te vergroten: een merk dat authentiek overkomt scoort punten.

Wanneer een merk zichzelf niet al te serieus neemt, scoort het zelfs extra punten.

Interessant! Het gebruik van Ironie helpt dus om op Tik Tok jezelf in de kijker te zetten als je die juiste ‘Tone of voice’ raakt.

Let wel op. Er is een dunne scheidslijn tussen jezelf niet te serieus nemen en jezelf belachelijk maken.

Employee Advocacy

TikTok is tv voor de jonge gebruikers. Als je Tik Tok slim inzet bouw je dus  een leuk imago op hun ‘tv’. Je bouwt als het ware een buzz rondom een thema of challenge waardoor het zich over het platform verspreid.

Hoe dit werkt? Dat weet ik niet precies. Wel is er een recent commercieel succes dat laat zien hoe het gebruik van Tiktok tot enorm succes kan leiden.
Afgelopen zomer stond  het hiphop/country nummer ‘old Town Road’ wekenlang op 1 stond in de VS (met een Nederlands tintje trouwens).

De aandacht ontstond op TikTok zo staat in een interview in Time  dat mooi werd samengevat in de New Yorker

A few months after TikTok arrived in the U.S., a nineteen-year-old rapper and singer from Georgia named Montero Lamar Hill uploaded a song that he had been trying for weeks to promote as the basis of a meme. Hill, who goes by the stage name Lil Nas X, had spent much of his teens attempting to go viral on Twitter and elsewhere. There is a sweetness to his self-presentation, which seems optimized for digital interaction; he wears ten-gallon hats and fringe and glitter, a laugh-crying-cowboy emoji come to life. “The Internet is basically, like, my parents in a way,” he told the Times this spring, after people began making videos featuring a snippet of his song “Old Town Road,” in which they would drink “yee yee juice” and turn into cowboys and cowgirls. The song went to No. 1 on the Billboard Hot 100 in April, and stayed there longer than any song ever had.

OLD TOWN ROAD MEME COMPILATION !🤠 *Tik Tok* yeehaw

Old Town Road Cowboy Meme Tik Tok Compilation – comedy gold🤠 ▼Read More▼ ♛ L I F E P L E S 🐇 Song name: Lil Nas x Christian Rich – Old Town Road :::::::My Stores:::::::: Lifeples Official Store: www.lifeples.com Lifeples Amazon Store (affiliate link) https://www.amazon.com/shop/lifeples Lifeples Merch: https://teespring.com/stores/lifeples Lifeples Music Merch: https://teespring.com/lifeplesmusic :::::::Support Me:::::::: https://www.patreon.com/lifeples Lifeples Contact: Instagram: https://instagram.com/lifeples Twitter: https://twitter.com/lifeples YouTube: https://youtube.com/c/LifeplesLifeples Business Email: Go To About Page Lifeples Music: Spotify: https://sptfy.com/8SvW YouTube: https://youtube.com/lifeplesmusic Soundcloud: https://soundcloud.com/lifeples Instagram: https://instagram.com/lifeplesmusic Apple Music: https://music.apple.com/nl/artist/lifeples/1476112017?l=en Lifeples 2 [Backup Account]: https://youtube.com/c/Lifeples2 #Lifeples

Werkt voor hip hop. Ook voor mijn bedrijf?

Zo’n hashtag kan dus geweldig werken om jouw verhaal te verspreiden.

Voor een hiphophit werkt het, werkt het ook voor mijn bedrijf?

Ik denk van wel.

Je zou Tik Tok perfect in kunnen zetten door gebruikers in jouw bedrijf (studenten bijvoorbeeld) content te laten maken en te verspreiden onder vaste hashtags.

Je krijgt aandacht door mee te doen aan challenges en viral hasthtags. Denk bijvoorbeeld aan de ‘tumbleweed challenge’  die je hierboven al zag. Of nog leuker: Bedenk je eigen challenge.

 Een ander idee is dat je jouw werkzaamheden laat onder een bepaalde hashtag. Een hashtag die je zelf kunt bedenken. Ik noem eens wat: #vvd #defensie #garagedevries #deloitte #coolblue. Alles kan.

Link met bedrijven

Die link met werk is niet nieuw.

In de VS zijn er onder die hashtags al hele werelden ontstaan rondom bepaalde beroepen.

#scrublife will take you inside hospitals; #cheflife, into kitchens; #forgelife, into the world of superheated steel; #farmlife, to the fields

NY Times

Check ook eens de views op de hashtag #lovemyjob.

Deze levert meer dan 238 miljoen (!!!) views op van videos met deze hashtag.

Waarom staat het er trouwens in het Duits? 

Tiktok

 

En check ‘internship’: Ook 1,2 miljoen views.

 

tiktok

 

 

Niet perfect.

Waar je op insta en andere sociale media nog vaak overgewerkte foto’s ziet van mensen met perfecte levens en dito lijven is Tiktok het tegenovergestelde. Perfectie is fout. Het gaat om de kleine ‘glimpsen’ in elkaar levens. Rommelig is goed. Zelfspot is goed. Deze generatie houdt van ‘echt’ en is klaar met dat gefilterde mooiweer spelen met foto’s die 1000 keer overmoeten. En als je dat toch doet, zorg ervoor dat het het authentiek uitziet 🙂 

Conclusie

Wat is mij uit deze globale rondgang op TikTok opgevallen?

Het platform is een enorme speler, en een belangrijke concurrent voor veel bestaande platforms. Voor mijn zoon is het zijn primaire sociale mediakanaal. Dit is dus meer dan een hype. Een hype met momenteel relatief weinig kapers op de kust als je naar activiteit van bedrijven kijkt en extreem veel potentieel bereik.
Het geeft geweldige kansen om een hele jonge doelgroep te bereiken.

Als de aandacht aan het verschuiven is naar dit platform, dan is het interessant om die aandacht te volgen. Toch?

Weinig mensen zoeken nog een stage via tiktok.

Je valt dus niet op met een vacaturetekst. Wel val je op door authentieke content te maken, achter de schermen gemaakt door echte mensen, zonder teveel editing.

Die content verspreid je door mee te doen aan challenges, misschien zelfs je eigen challenge te maken, goed uit te zoeken welke hashtags je gebruiken kunt en eigen unieke hashtags toe te voegen.

Het vereist wel veel aandacht en staat of valt bij de manier waarop de gebruikers op jouw content reageren.

Authenticiteit, betrokkenheid en een goed gevoel voor zelfspot kunnen je een heel eind op weg helpen.

En als je het zelf niet durft, vraag dan jouw stagiair om te helpen.

Die snappen dit waarschijnlijk het beste.

 

Disclaimer:

Dit stuk is ontstaan uit nieuwsgierigheid en misschien een beetje een vergaarbak van informatie. 

Mis ik dingen? Sla ik de plank mis vanuit mijn oude millennial wereldbeeld? 

Laat het weten! 

Dit is de meest ‘affe’ versie die ik nu kan maken.

Ondertussen maak ik een Tik Tok account aan 🙂 

 

Gratis stageboek preview ontvangen?