Skip to main content
XS SM MD LG XL

motivatie

Afgelopen weken is er veel aandacht besteedt aan de stagevergoeding voor mbo studenten.

Deze moet gelijkgesteld zijn aan andere opleidingniveau’s zoals hbo en wo.

Terecht in mijn optiek

Wel wil ik graag een aanvulling hierop maken.

Het valt mij op dat een aantal mensen die hierover praten (of die ik hierover spreek) de stagevergoeding als belangrijke motor van de motivatie van stagiairs zien.

Ik geloof dat dit niet het geval is.

Althans, voor een belangrijk deel niet.

Graag leg ik uit waarom:

 

Waardering

Welbeschouwd gaat deze discussie niet over het bedrag.

Want of je nu hbo of mbo stages bekijkt, de vergoeding is altijd laag.

De discussie over geld gaat dus om iets anders.

En volgens mij gaat het vooral om waardering. 

De vergoeding is een vorm van waardering.

Als je als mbo student merkt dat je minder krijgt dan je collega stagiair met hbo niveau terwijl jij ook hard je best doet, dan zou ik mij ook letterlijk ‘minderwaardig’ voelen.

Minder ‘gewaardeerd’.

Goed dus dat dit onderwerp van discussie is.

Toch moet je uitkijken dat je deze vergoeding gelijkstelt aan ‘motivatie’.

Want geld is eigenlijk niet zo’n beste motivator.

Andere elementen zijn veel belangrijker. Zingeving bijvoorbeeld.

Daniel Pink omschrijft het in zijn boek ‘Drive’  (hij citeert daarbij HR managers van het Amerikaanse bedrijf ‘Best Buy’)

Geld is een motivator tot een bepaalde drempel. Na die drempel gaan andere zaken een belangrijke rol spelen zoals vrije tijd, autonomie et cetera.’ (bron: Drive, p. 87)

Verderop citeert Pink ook de oprichters van het Australische Atlassian (oa van Trello) die geld omschrijven als iets waar je als bedrijf alleen maar op kunt verliezen als je het inzet als motivator. ‘Betaal je te weinig, dan zijn mensen gedemotiveerd en vanaf een bepaald niveau helpt het niets extra’s. (p. 93)

Interessant toch?

Zeker.

Ja maar Maarten, salaris is toch echt iets anders dan een onkostenvergoeding.

Zeker.

Natuurlijk is een stagevergoeding geen fullblown salaris.

Toch is dit thema van geld als motivatie instrument ook hier van toepassing.

Je snap als student dat je in de meeste gevallen weinig gaat verdienen, dus het moet in ieder geval aan een soort algemene norm voldoen voor die specifieke stageplaats. Of in ieder geval een norm waarin de student ziet dat het eerlijk is.

Zo is de vergoeding als issue van de tafel. 

De vergoeding kan trouwens ook een treshold ‘demotivator’ zijn.

Jij krijgt dan bijvoorbeeld 250 euro als mbo’er terwijl jouw medestagiair met hbo of een andere opleidingsrichting 450 euro krijgt zonder aanwijsbare reden, anders dan het hogere niveau. Dat zit niet lekker.

Een ander nuttig bij-effect van een nette vergoeding is dat een student minder bijbaantjes hoeft te nemen. Dan kun je in het weekend ontspannen en hoef je ’s avonds minder pizza’s rond te rijden om wat inkomen te hebben. Je hebt dus meer focus op je stage. Dat motiveert ook.

Veeg geld dus van tafel als discussiepunt.

Ok. Geld is van tafel. Wat nu?

Nu gaat het interessant worden! Want als geld is issue meer is, dan kun je focussen op de inhoud van de stage of leerwerkplek. En daar vervolgens slimme dingen doen om de student te motiveren.

En wat kun je dan doen?

Zitzakken neerzetten?

Top vrijmbo’s organiseren?

Moeilijke koffie voor iedereen?

Mwah.

Het is stiekem veel eenvoudiger: Focus eens op zingeving.

Een interessant onderzoek van Daniel Ariely toont aan dat zingeving vele malen belangrijker is tijdens werk dan geld.

Dat ontdekte de onderzoeker onder andere bij een proef met Legopoppetjes waar hij hierover verteld in de podcast van Guy Raz (podcast is een aanrader trouwens).

De proefpersonen moesten een figuurtje van lego Bionicle in elkaar zetten en kregen daarvoor elke keer een beloning van 3 dollar. Bij ieder nieuw poppetje kregen ze 30ct minder.

Het doel van dit onderzoek was om te kijken wanneer mensen zouden besluiten om te stoppen met bouwen.
In de ene groep bleven de figuurtjes heel en werden ze meegenomen, bij een andere groep werden de bouwwerkjes meteen weer afgebroken aan dezelfde tafel terwijl de proefpersonen met de volgende opdracht bezig waren.

Gemiddeld bouwde de eerste groep (die niet zag dat het zinloos werk was) 11 poppetjes.

De tweede groep die zag dat hun werk zinloos was bleef het op 7 poppetjes steken.

Dat is statistisch gezien een groot verschil.

Zingeving in werk is dus extreem belangrijk.

Check de video van een Tedtalk waarin hij het bespreekt hier:

What makes us feel good about our work? | Dan Ariely

What motivates us to work? Contrary to conventional wisdom, it isn’t just money. But it’s not exactly joy either. It seems that most of us thrive by making c…

Zichtbaar resultaat in betekenisvol werk

In mijn trainingen geef ik altijd mee dat je studenten ‘zichtbaar resultaat’ moet laten boeken in ‘betekenisvol werk’.
Daarmee bedoel ik dat de student vooruitgang moet zien in het leerproces. En dat de dingen die de student doet zinvol zijn. Niet alleen voor zichzelf ‘om de stage-uren te halen’, maar ook voor het bedrijf en de klanten. Het werk ‘doet ertoe’. Het heeft zin dat je dag in dag uit op dat kantoor zit, dat je koffie haalt, dat je die kleine klusjes doet, of in het busje naar de werklocatie zit om in de kou op een steiger te staan.

Let op: Zinvol is is niet hetzelfde als extreem waardevol en belangrijk werk. Het gaat erom dat je de student laat merken dat je het waardeert. En dat de student ziet dat de eigen inzet en werkzaamheden betekenis hebben voor de organisatie.
Die betekenis mag je best iets groter maken dan het misschien feitelijk is.

Die zingeving is immers een gevoel bij de stagiair.

Je geeft de student het gevoel ‘ik kan het’ en ‘ik hoor erbij’.

Die twee emoties zijn vele malen waardevoller dan een stagevergoeding.

Waardering is veel meer dan geld

Let dus goed op als je nadenkt over het belonen van stagiairs. Zorg ervoor dat je een nette vergoeding betaald. Een vergoeding waar geen discussie over ontstaat omdat er ongelijkheid is tussen studenten.

Zo is het geld van tafel als thema.

Zorg er vervolgens voor dat de student gemotiveerd is door de zingeving te voeden. Dit doe je door de student zo te begeleiden dat deze ‘zichtbare vooruitgang boekt in betekenisvol werk’. 

Hoe doet jouw bedrijf dit?

Veel zingeving gewenst!

 

Gratis stageboek preview ontvangen?