Skip to main content
XS SM MD LG XL

Betere verbinding met studenten. Snel.

Wij helpen bedrijven en organisaties om zich te onderscheiden als stagebedrijf.

 

Wil je studenten werven? Succes! Met jou vele anderen. Het is al lang niet meer voldoende om een paar weken voordat een stageperiode begint een kale vacaturetekst op te sturen naar een onderwijsinstelling, of op internet te plaatsen onder het motto ‘post and pray’.

 

passieve

 

Het is ook niet meer genoeg om twee keer per jaar op die ene bedrijvendag van het lokale mbo of hbo een obligate presentatie te geven.

Die tijd is voorbij.

In de huidige markt is het essentieel  om continue zichtbaar te zijn en een positieve indruk te maken.

Bedrijven die succesvol stagiairs werven vertellen een consistent, doorlopend, actief verspreid verhaal waarin je jouw doelgroep verteld wie je bent, wat je doet, wie je zoekt en waarom dit werk voor jou zo belangrijk is.

Hoe sneller je een positieve indruk maakt hoe beter. Wacht niet tot het jaar waarin studenten op stage mogen. Dan ben je te laat.

Wacht niet tot het jaar waarin studenten op stage mogen.

Begin in ieder geval al in het eerste jaar van de opleiding waar jij graag stagiairs werft.

En als het even kan begin je nog eerder. Op de middelbare school bijvoorbeeld.

Het doel hiervan is om iemand langzaam bekend te maken met jouw bedrijf en jouw unieke aanbod.

Hoe vaker een student jouw bedrijf tegenkomt op een positieve manier, hoe sneller hij of zij geneigd is om op jouw stagevacature te reageren als de stageperiode er aankomt en jouw bedrijf ‘ineens’ die leuke stagekans heeft.

Je richt je dus op de passieve zoeker; de student die nu nog niet actief op zoek is, maar wel weet dat hij of zij in het derde studiejaar op stage mag.

Netwerkborrel

Zie de huidige arbeidsmarkt eens als een drukbezochte netwerkborrel. Op wie stap jij als eerste af? Precies, de mensen die je kent.

Vergeet naast sociale media de offline kanalen niet. Organiseer bedrijfsbezoeken, geef gastlessen, sponsor een introductieweek van een opleiding, sponsor een studievereniging, hang een simpele poster op op scholen. Alles zorgt ervoor dat jouw bedrijf ‘top of mind’ is bij studenten. Lees bijvoorbeeld hieronder onze best practice die wij met stickers hebben.

Zie de huidige arbeidsmarkt eens als een drukbezochte netwerkborrel.

 

Kost toch allemaal tijd en geld?

Zeker.

Maar denk eens na: Waar reageren waar studenten op als ze een stagevacature zoeken? Reageren ze op die vacature van een anoniem bedrijf? Of op vacatures van bedrijven die ze al kennen?

De investering loont altijd als je weet hoe je dit slim aanpakt

Best practice: Stickers

Een best practice vanuit Bureau Brand zijn deze stickers die wij afgelopen jaar verspeidden rondom Hogeschool Inholland en op het Novacollege in Haarlem. Dit deden wij ongeveer 10 weken voor het begin van de stageperiode. Het ging om ongeveer 100 stuks.

Een kleine moeite zou je zeggen. Klopt. De payoff was groter dan verwacht. We kregen in de weken daarop 15 sollicitaties, e-mails, belletjes en chatsessies op onze site met studenten die ons leerden kennen via deze stickers.

En dat waren nog de direct herleidbare reacties.

Tegelijkertijd zaken we een kleine spike in onze bezoekers op ons stageplatform. Niet dat we het hard kunnen onderbouwen, maar we vermoeden een sterke correlatie tussen simpele stickers en sollicitaties.

 

Wat dus niet af maar zorg dat je herkenning oproept. Herkenning is precies wat het woord zegt: HER Kennen. Het opnieuw kennismaken met iets of iemand. Zoek dus actief de kennismaking met jonge mensen al ruim voor dat ze op stage mogen. Hoe sneller ze kennismaken en hoe vaker ze jouw bedrijf HERkennen, hoe groter de kans is dat ze jouw bedrijf ook HER kennen als een stagevacature voorbijkomt.

 

Gratis stageboek preview ontvangen?