Skip to main content
XS SM MD LG XL

Bouw aan een ijzersterk imago bij studenten

Vanochtend las ik de arbeidsmarktprognose van het UWV. En hoewel je in mijn vakgebied dagelijks allerlei cijfers om de oren krijgt is een publicatie van het UWV toch extra aandacht waard.

Kern: Bedrijven hebben het lastig op de arbeidsmarkt, maar daar kunnen ze zelf iets aan doen, als ze even verder kijken dan hun neus lang is tenminste.

Ik citeer:

De arbeidsmarkt is sinds het 3e kwartaal van 2008 niet zo krap geweest als nu, blijkt uit de spanningsindicator van UWV. 

Voor veel beroepen is de arbeidsmarkt inmiddels krap, het krapst is het voor beroepen in de techniek, vervoer en logistiek, ICT en zorg.”

Ok, dat kan.

Maar als je naar de cijfers kijkt dan is dat best schokkend welke impact dat heeft op het Nederlandse bedrijfsleven.

66% van de ondervraagde bedrijven geeft aan dat zij niet verder kunnen groeien

79% kan niet langer de gewenste kwaliteit van producten en diensten leveren.

OEF.

Er zijn verschillende manieren waarop je vandaag nog deze problemen kunt gaan aanpakken als bedrijf. 

Ik noem graag twee oplossingsrichtingen die ik momenteel zelf in de praktijk breng:

1: Slimmer verbinden met studenten.

Een van de slimste manieren om die ideale kandidaat te werven in een lastige markt is nog altijd de stage. Het is een duurzame, voordelig en effectieve methode om nieuwe mensen in jouw organisatie te halen (en ze te houden). Check mijn infographic hierover hier. Dan moet je wel op tijd beginnen, en weten waar je mee bezig bent. Daar help ik bedrijven bij, en daar schreef ik dan een boek over: www.hetgrotestageboek.nl

2: Ga op zoek naar de ‘ongeschikte ‘kandidaat. 

Ik moet Matthijs Bouwman de credits geven voor deze term, die hij gebruikte op een lezing tijdens prinsjesdag vorig jaar.

 Lukt het niet om die ene ideale kandidaat te vinden? Kijk verder dan je neus lang is!

Hire for character, train for skill 

Vanuit dat perspectief werken wij bij het Haarlemse stagebureau Connectie momenteel aan een project met lokale bedrijven, overheid, Rabobank, onderwijs en instanties waarin we ons focussen op die andere doelgroepen. Een platformfunctie die je overal ziet voor dat schaarse talent, maar nu specifiek gericht op ‘moeilijker’ doelgroepen. Want ook in het onderwijs zien wij de mismatch die het UWV schetst. Enerzijds zijn studenten in bijvoorbeeld mbo Techniek niet aan te slepen, terwijl op andere niveau’s mensen geen plek kunnen vinden. Dat is zonde. Natuurlijk ga je geen universitaire student vervangen met een student op MBO 1 (Entree) niveau. Maar heb je per se die MBO niveau 4 student nodig, of kun je door slim te kijken naar de stage ook andere mensen een kans geven én jouw eigen doelen halen? 

Niet alleen is dit noodzakelijk voor het bedrijfsleven, het is ook gewoon een slimme manier om je markt te verbreden. Want iemand die niet goed is in school, kan perfect functioneren in de praktijk. En hoe fijn is het dat je iemand een kans kunt geven, helemaal naar eigen inzicht kunt opleiden én moeilijk vervulbare functies kunt vervullen in jouw bedrijf? 

Dat gebeurd ook steeds vaker.  Ik citeer even de arbeidsmarktprognose 2019 van het UWV:

Ruim één op de tien werkgevers met moeilijk vervulbare vacatures geeft (spontaan) aan dat ze de functie-eisen en/of de arbeidsvoorwaarden hebben aangepast. Dat roept de vraag op waarom werkgevers dat niet vaker doen(…)

Goede vraag UWV! 

Gelukkig zijn de eerste schapen (waaronder ikzelf) al over de dam:

“Van de werkgevers die één of meer vacatures hebben vervuld geven drie op de tien aan dat ze een vacature hebben ingevuld met iemand die niet de juiste opleiding of scholing had. Dat komt bij grote werkgevers vaker voor dan bij kleine.”

Hire for character, train for skill. Dat idee.

Hele stuk lezen? Kan hier: 

Gratis stageboek preview ontvangen?