Skip to main content
XS SM MD LG XL

Een paar jaar geleden was ik bij een middelgroot technisch bedrijf ergens in de Ijmond.

Ik had het met ze over hun moeite om technische studenten te werven als stagiair.

De eigenaar verzuchtte ‘Tata-steel stofzuigert alle talent voor de poorten van het MBO vandaan’.

Ik snap de man wel. 

Deze man was trouwens de enige niet. Er waren plenty werkgevers door heel Noord-Holland die rooie vlekken kregen bij het horen van de naam Tata-steel als je het over het vinden van talent had.

Je wilt graag nieuw talent in jouw bedrijf en dat lukt niet om dat een of andere multinational je continue te slim af is dankzij een miljoenmiljard euro’s om een tiptop Employer Brand te bouwen.

Toch hoeft dat verschil niet hét probleem te zijn.

En dat vertelde ik ‘m ook.

Want Tata is weliswaar de koning als het om middelen gaat, maar het bedrijf waar ik op bezoek was deed  onder andere in zonnepanelen.

En als je als student met interesse in techniek het thema duurzaamheid belangrijk vindt dan is zo’n dak vol glanzende panelen een stuk interessanter dan een paar rokende staalwalsen.

In dit kader moest ik denken aan een reclame van Avis eind jaren zestig. Kwam ik ergens online tegen en ik vond ‘m redelijk briljant.

De grootste verhuurder (Hertz) zat stevig in ’t zadel en Avis had niet die toppositie om mee te pochen.

Daarom besloten ze om hun underdog positie uit te melken. ‘Whe’re Number 2, so we try harder’.

 

Zo is het met stages ook.

Als je als stagebedrijf talent probeert te werven is het slim om te kijken wat jou onderscheidend maakt.

Dat kan het product zijn, de dienst (denk zonnepanelen versus staal), het kan ook het feit zijn dat je klein bent en misschien zelfs een underdog.

Neem bijvoorbeeld dat idee van ‘wij zijn nummer 2, dus wij moeten ons best doen’. 

Stiekem geniaal. Je straalt uit dat jouw bedrijf wél alles uit de kast trekt om een topervaring te geven en wél te luisteren naar de stagiair. 

Anything goes zolang het klopt (niet gejokt) en iets is wat studenten belangrijk vinden. 

 

Ook meer studenten werven met jouw unieke kwaliteiten? Check ons aanbod. Zoals de stagesprint.

 

Bonustip :

Het kan ook iets zijn wat anderen ook hebben maar niet verkopen als uniek selling point.

Zo adverteerde Audi jaren terug met de belofte dat alle metallic lak op hun auto’s miljoenen metaaldeeltjes bevat.

Prachtig!

 

Enige fun fact is wel dat metallic lak ALTIJD miljoenen metaaldeeltjes heeft.

Dus ook de lak op die Fiat Multipla van de buurman.

Audi was de enige die zo slim was om de claim te leggen. 

 

Jouw unique selling point hoeft niet uniek te zijn,

mensen moeten het vooral als iets zien dat uniek is voor jouw bedrijf.

Ook als het stiekem helemaal niet uniek is. 

Denk aan parkeren voor de deur, vlakbij een bushalte, moderne apparatuur, een groot dakterras, een kantoorhond. 

Kijk dus eens om je heen en vraag jezelf af: Wat vinden wij zo normaal dat het geheim wapen kan zijn in de war for talent. 

 

 

Gratis stageboek preview ontvangen?