Deprecated: Methods with the same name as their class will not be constructors in a future version of PHP; RSS_Import has a deprecated constructor in /home/public/sites/www.bureau-brand.nl/wp-content/plugins/rss-importer/rss-importer.php on line 43
Netwerkborrel (2) | Bureau Brand
Skip to main content
XS SM MD LG XL

Bouw aan een ijzersterk imago bij studenten

De arbeidsmarkt is dus een netwerkborrel.

Verplaats je nu eens in een student die een stage zoekt

Je komt als student op die borrel het bedrijf tegen dat je kent,
Je weet het zeker:
Dit bedrijf is hét perfecte bedrijf.
Dat wist je stiekem al
Heb je al maanden over nagedacht.

Site bekeken, keertje langsgereden, eens met een medewerker gesproken.

Check!

Mooi kantoor, elke dag lunch, veel mogelijkheden, leuke mensen..

Check!

En die keer op de bedrijvendag op school? Was leuk!
De gratis pen van die gastles heb je nog in je tas zitten.
Schrijft lekker trouwens, die pen.

Dus je loopt naar het bedrijf toe en maakt kennis.
Wat denk je? Ook al zo leuk!

Het bedrijf lijkt een schot in de roos.

Alles klopt.

Dan kom je een  medestudent tegen die bij datzelfde bedrijf al heeft stagegelopen.
Een goede vriend die je vertrouwt.

Jij zegt: ik denk dat ik daar ga ook soliciteren, het beviel jou toch zo goed?
Zegt die medestudent: Oh ja, ok. Ik was best blij, prima bedrijf
Maar hoorde ik laatst wel iets minder verhaal van.
Ze schijnen toch een paar steken te hebben laten vallen.
Wat er aan de hand is weet ik niet, maar ik zou even goed kijken wat er aan de hand is.

Zelf ga ik daar solliciteren vervolgt de medestudent zijn verhaal, terwijl hij met zijn biertje naar een ander wijst verderop in het zaaltje.
Gratis lunch, aardige mensen, mooi kantoor.
Vrijmibo? Legendarisch!

Ze hebben trouwens meer plekken volgens mij
Loop anders even mee, dan stel ik je voor…

Zie je het voor je?
Nu heb je twee dezelfde bedrijven, met zelfde voorwaarden
De ene ken je al tijdje, de ander nog niet…
Je wist het zo zeker.
Maar drie keer raden waar je gaat solliciteren….

Mijn tip:

De invloed van de omgeving van de studenten die jij wilt bereiken is groter zijn dan je denkt.

En jouw imago wankeler dan verwacht..

Al heb je zoveel tijd en energie (en geld) in jouw imago gestoken.

Het kan door dit soort kleine dingetjes onverwacht misgaan.

Zorg daarom voor ambassadeurs!

Mensen die op die netwerkborrel juist enthousiast over jouw bedrijf vertellen.

Dit doe je door jouw stages echt geweldig te maken.

Niet alleen de werving, maar ook de selectie, de onboarding, de begeleiding et cetera..

De hele stagecyclus.

Die ambassadeurs moet je daarom koesteren.

Een kleine tip in dat kader:
Als je iemand binnenkrijgt die je zelf nog niet kent vraag dan hoe die bij jou terechtgekomen is.
Als diegene verteld dat hij komt op aanbeveling van een medestudent, doe dan iets met die student die heeft doorverwezen.

Doe dit niet voorbedacht of via zo’n ‘breng iemand aan en krijg 50 euro actie
Hoeveel waarde moet je daar nou aan hechten?

Nee, bel op en overlaad de student met complimenten
Stuur een bloemetje,
Of een boekenbon
Stuur bier
Doe iets

Die student is jouw ambassadeur.Niet omdat de student geld krijgt, maar omdat de zij oprecht enthousiast is.

Die ambassadeurs zijn GOUD waard.

Meer dan die pennetjes op de bedrijvendag.

Gratis stageboek preview ontvangen?