Skip to main content
XS SM MD LG XL

In dit artikel leg ik uit waarom stages te snel ‘urgent’ zijn, waarom je ze als bedrijf ‘belangrijk’ moet maken en wat dit kan opleveren. Dit doe ik aan de hand van de Eisenhower matrix.

Stages zijn urgent

De afgelopen weken stonden media er weer vol mee: De grote stagetekorten waar SBB over schrijft. Het blijkt ook uit berichtgeving van de NOS.

Momenteel is de situatie zodanig beroerd dat er in veel sectoren waar voordat de Coronacrisis uitbrak gevochten werd om stagiairs ineens tientallen procenten minder leerbanen beschikbaar zijn voor studenten die nu een opleiding volgen.

Die tekorten zijn een groot probleem. Voor de studenten zelf, voor de arbeidsmarkt van morgen en voor de bedrijven die tot vlak voor Covid uitbrak stonden te schreeuwen om stagiairs.

Natuurlijk is deze knee-jerk reactie van bedrijven best begrijpelijk Door Covid en de enorm impact op onze economie en arbeidsmarkt trekken veel bedrijven en organisaties aan de handrem.

Denkfout

Ik denk dat het trekken aan die handrem op het thema stages niet komt doordat er in alle gevallen te weinig tijd of geld is voor stagiairs

Ik denk dat dit vooral het gevolg is van de klassieke denkfout die veel bedrijven maken bij het werven van stagiairs:

Stages zijn niet belangrijk genoeg, dus ze vallen af als zich een crisissituatie voordoet.

Stagiairs zijn niet belangrijk genoeg

Stages zijn dus niet belangrijk genoeg.

Wat bedoel ik daarmee?

Het volgende:

Stephen Covey bedacht de prioriteitenmatrix.

waarin hij een onderscheid maakt tussen wat je dichter bij je doelen brengt (‘belangrijk’) en wat nu moét (‘urgent’).

Mooi!

Het probleem is dat mensen, inclusief ikzelf, ‘urgent’ en ‘belangrijk’ nog wel eens door elkaar halen. Daarom zijn stages vaak niet belangrijk genoeg, waardoor het kan uitgroeien tot een urgent probleem.

Stages zijn urgent

Het werven en behouden van stagiairs is bij veel bedrijven een urgente kwestie.

Nú hebben we mensen nodig.

Nú die student,

nú stagiairs.

Of als het even tegenzit:

Nu niet.

Nu geen tijd, geld, ruimte.

Urgent dus.

Slimme bedrijven doen dit anders. Zij zorgen ervoor dat stages echt helpen om bedrijfsdoelen te realiseren. Denk aan zaken als Employer Branding, HR-strategie of personeelsplanning.

Stages zijn belangrijk voor deze bedrijven.

Waarom belangrijk maken?

Als je stages ‘belangrijk’ maakt in plaats van ‘urgent’ dan zul je iets interessants zien gebeuren. Je hoeft minder noodgrepen te plegen om stageplekken te dumpen als het tegenzit, of om last-minute stagiairs te hamsteren als de economie weer lekker op stoom komt.

Dit lukt doordat je processen en systemen hebt om nieuwe situaties op te vangen als het tegenzit terwijl het ook helpt om in een krappe arbeidsmarkt voldoende toegang te houden tot studenten die jij wilt werven.

Deze aanpak levert jouw bedrijf vervolgens een sterk imago op als stagebedrijf waarmee je tijd, geld en energie bespaard op werving en onboarding van studenten.

Belangrijke activiteiten plan je in. Je organiseert mensen, processen en systemen in jouw bedrijf zodanig dat er altijd tijd en ruimte is voor studenten als het kan terwijl je kunt schakelen als er onverwachte zaken gebeuren. Zoals het Deventer Ziekenhuis momenteel doet in eerdergenoemde voorbeeld van de NOS.

Maak stages belangrijk, voor ze urgent worden. 

Maak stages daarom belangrijk, voordat jouw bedrijf, de student en wij als samenleving met een urgent probleem ziten.

Editors note

Dit stuk is een aangepaste versie van een ander artikel dat ik eerder schreef. Dat lees je hier

ps: Dit thema kwam ook aan de orde in mijn podcast met stagebedrijf van het jaar: PXL.Widgets. 

En leuk: Toch in de verleiding om stages te laten wachten tot het probleem urgent is? In dat kader werkt het misschien om zo weinig mogelijk ruimte voor urgentie te creëren. Gebruik dan in plaats van het Eisenhower model het Sqeezenhower model: gemaakt door Bud Cadell.

Gratis stageboek preview ontvangen?