Skip to main content
XS SM MD LG XL

In de jaren tachtig waren ze in Japan maar druk met managementtheorie. Naast de managementboekkasten die zijn volgeschreven over bijvoorbeeld Toyota is er nog een interessante theorie die heel veel te maken heeft met jouw Employer Brand richting de studenten die je graag zou willen werven.

Het heet het ‘Kano model’ en is een theorie voor het ontwikkelen van producten en diensten die in de eighties bedacht werd door professor Noriaki Kano (verrassende naam).

Hij deelt klanttevredenheid op in 5 categoriën. 

De verwachte kwaliteit:

Dus wat de klant verwacht van een product of dienst. Als je dit top aanpakt heb je hoogstens een tevreden klant. Als het verknalt, heb je een HELE ontevreden klant. Van een auto verwacht je dat deze start. Van een stofzuiger dat ‘ie jou helpt met stof opruimen. Van een hotelkamer dat er een bed in staat. Van een telefoon dat je kunt bellen. En van een stage dat je er kunt leren wat nodig is. 

De ‘eendimensionale kwaliteit’

Dit zijn kwaliteiten waarop je met elkaar concurreert en waarmee je dus over jouw imago en aanbod verteld. Wij betalen jou 10 euro meer stagevergoeding, we bellen je wél terug als je solliciteert, dat soort zaken.

Aantrekkelijke kwaliteiten. 

Dit zijn kwaliteiten die de student blij maken als je ze goed inzet. Het zijn kwaliteiten die je niet automatisch verwacht. Denk aan een stage waarin je gratis naar een sportschool mag, of een uitgebreide verzorgde lunch op kantoor. Tijdens mijn afstuderen bij KPN kreeg ik de BMW van de manager mee als ik ergens heen moest. Onverwacht. En niet nodig trouwens, ik had nog geen rijbewijs🙃.

Onbelangrijke kwaliteiten

Dit zijn dingen die wel medeverantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van het product of de dienst, maar die de stagiair onverschillig laat. Denk aan het feit dat de student een eigen, arbo-conforme werkplek heeft met een fijne bureaustoel. Dit zorgt ervoor dat de student zich gewaardeerd voelt. Toch hoeft dat niet per se. Net zoals het feit dat jullie altijd een vaste werkplek hebben voor de stagiair is prima. Het hoeft niet de gamechanger te zijn in jouw Employer Brand. 

Omgekeerde kwaliteiten

Dit is een leuke. Dit gaat over kwaliteiten die echt heel goed op orde zijn in jouw bedrijf, maar waar de stagiair wellicht helemaal niet op zit te wachten. Denk aan een fullblown carrierepad dat je voor iedere stagiair hebt uitgestippeld, of de uitnodiging om aan alle interne cursussen mee te doen én 100 euro per maand stagevergoeding erbij én elke dag lunchen met de directie.

Ik overdrijf een beetje, maar als je bijvoorbeeld processen overmatig specificeert waardoor de met alle goede bedoelingen stagiair door een knellend proces duwt of elke dag feestjes, borrels, gratis lunch et cetera aan blijft bieden kan het terugslaan in jouw gezicht. 

Een deel van de studenten zal dit heel leuk vinden maar niet iedere stagiair zit op al die extraatjes te wachten.

Sommige studenten willen gewoon een leuke stage bij een prima bedrijf om de hoek. 

Weet dus wat jouw stagiairs belangrijk vinden. 

De plek van eigenschappen veranderd in de tijd

De waarde die studenten aan leuke, uitdagende en waardevolle stages hangen veranderen door de tijd. Waar het vroeger helemaal niet zo belangrijk was dat je als student serieus werd genomen (was mooi meegenomen) is dat nu een basiseis. 

Hoe pas je dit toe bij stages?

Je kunt de kwaliteit van jouw stages het beste meten met vragenlijsten. Dit hoeft geen grote lijst te zijn, maar door de studenten die in jouw bedrijf rondlopen over een langere periode dezelfde vragen te stellen krijg je een goed beeld van de kwaliteiten die zij belangrijk vinden, of juist minder belangrijk dan je wellicht dacht. De exit is een prachtig moment om dit soort vragen te stellen omdat je direct de student kunt vragen om met voorbeelden te komen. Een dagboek van verbazing kan ook helpen 

Door dit te doen kun  je jouw aanbod aanpassen op basis van de manier waarop studenten naar jouw bedrijf kijken, niet op basis van allerlei aannames.

Dat is precies wat wij doen met onze stagesprint en ontwikkelaars. We kijken naar jouw bedrijf met de student in gedachten. Lees hier meer daarover.

 

Gratis stageboek preview ontvangen?