Skip to main content
XS SM MD LG XL

Aantrekkelijker voor studenten. Sneller

Doe jij dat ook wel eens: Meteen naar de laatste pagina van een boek bladeren om te zien hoe het afloopt? Ik doe dat nog wel eens in boekhandels. Leuk, beetje bladeren, een gevoel krijgen bij een verhaal. 

Laatste zinnen zijn belangrijk. Die zinnen zorgen ervoor of je een boek dichtslaat met een ‘WOW’ gevoel of een ‘MWAH’ gevoel. De afloop maakt het verhaal. Een goed boek is geen set bulletpoints. Het moet je meenemen, emotie oproepen, je inzichten geven. Het moet bovendien prettig leesbaar zijn.

Een goed boek noemt men niet voor niets een ‘page-turner’. Je wilt door om te zien hoe het verder gaat. Hoe het afloopt. 

Stages zijn een verhaal

Stages zijn een verhaal

Bij stages is het net zo. Je neemt een student mee in een verhaal over jouw bedrijf en een vak. Aan het einde heeft de student een ‘wow’ gevoel. Of een ‘mwah’ gevoel.

Veel bedrijven zie echter geen verhaal vertellen, maar een beleidsnota opstellen. De stage blijft bij een kale opsomming van feiten, een overdracht van kennis en saaie voortgangsgesprekken bedoeld om een aantal criteria af te vinken in een map van school. Misschien met een flitsende openingszin waarmee de student enthousiast binnenkomt, maar zonder body en afgerond met een boekenbon en een bosje tankstationbloemen.

‘Mwah’.

Eigenlijk zijn zulke stages geen boek, maar zo’n saai beleidsrapport met een ringbandje en een smoezelige plastic voorkant dat in een stoffige la verdwijnt. Niet alleen bij jouw bedrijf. Ook de student zal de ervaring ergens in een achterkamertje van de geest parkeren en niet in de omgeving enthousiast rondvertellen over de ‘wow’ ervaring.

Dit kun je voorkomen. Niet alleen door jouw stages geweldig te maken (wat ik iedereen sowieso wil adviseren om te doen). Door de laatste zin te laten kloppen kun je relatief eenvoudig een hoop winst behalen.

Het belang van de laatste zin

De afloop van een stage is de uitsmijter die bepaald hoe een student zich jouw stage herinnerd. Daniel Kahleman, auteur van ‘ons feilbare denken‘ onderscheid in zijn boek twee ‘zelven’. Het ‘zelf’ dat iets meemaakt en het ‘zelf’ dat op een ervaring terugkijkt. De ervaring zelf is dus belangrijk, maar minstens zo belangrijk is de beïnvloeding van de manier waarop het ‘terugkijkende zelf’ naar die ervaring kijkt. Niet voor niets hoor ik veel militairen (ik stuurde ooit militaire geschiedenis) over hun diensttijd praten als ‘achteraf de mooiste tijd van mijn leven’. En denk eens aan vakantieherinneringen. Daar filter je meestal ook die regen, de irritatie en die veel te volle stranden uit. Bijvoorbeeld omdat je foto’s maakt van de mooie momenten en die in jouw fotoboek plakt.

De laatste zin is daarom erg belangrijk

De laatste zin is daarom erg belangrijk. Het is een mooi instrument om jouw imago als stagebedrijf te versterken. Want zelfs als jouw stages een hoog ‘mwah’ gehalte hebben, kun je de student met een positief gevoel laten terugkijken. Door de student op een leuke, prettige, gezellige manier te laten vertrekken kun je eventuele negatieve ervaringen tijdens de stage opvangen. En door van de student te leren wat dan die ‘Mwah’ ervaring opleverde kun je jouw verhaal verbeteren.

Door van de student te leren wat dan die ‘Mwah’ ervaring opleverde kun je jouw verhaal verbeteren. Studenten zijn geweldige recensenten. Als je wil dat zij jouw verhaal graag lezen, weet dan wat zij belangrijk vinden aan dat verhaal.

Samen eens kijken hoe wij jouw verhaal toprecensies kunnen bezorgen? Stuur mij een pb, of bel 06-40786622.

Ik schreef trouwens zelf ook een boek over dit onderwerp. Leuk boek. Met een kop en een staart 🙂

Gratis stageboek preview ontvangen?