Skip to main content
XS SM MD LG XL

Studenten slim afwijzen is niet het leukste om te doen. Toch kan een slimme afwijzing van kandidaten jouw imago als leerbedrijf versterken.

In deze blog 5 tips om dat voor elkaar te krijgen!

 

Ok.

Stel je voor: Je hebt je een aantal reacties binnen op jouw stagevacature. Je hebt daarna kennisgemaakt met de kandidaten en..

Verdomd ze zit er tussen: DE ideale kandidaat.

Fantastisch!

Dan heb je naast de leuke taak van het zorgen voor een FANTASTISCHE ervaring voor de student ook de minder leuke taak om de andere kandidaten af te wijzen

 

Met deze 5 tips om slim af te wijzen maak je die afwijzing niet per se leuker.

Je zorgt er wel voor dat je de afwijzing inzet om de student te helpen én om jouw imago als leerbedrijf te versterken.

 

Licht het besluit mondeling toe.

Als je een sollicitatie krijgt van een student, dan kun je er vanuit gaan dat deze tijd en energie in die reactie heeft gestoken.

Wijs dus niet af met een algemeen mailtje, maar bel de student op en licht het besluit mondeling toe.

Spreek daarbij ook een reactietermijn af en (ik zeg het toch maar even) HOU JE DAARAAN.

De student zit echt bij de telefoon te wachten. Alleen al op tijd contact opnemen is een enorme boost voor jouw imago.

Kun je niet persoonlijk contact opnemen, bijvoorbeeld omdat je heel veel respons hebt, of veel procedures tegelijk? Wees hier dan helder over bij de vacaturetekst en herhaal in jouw afwijzing dat je graag persoonlijk had bericht maar…

Kom direct ter zake

Kom direct to the point en draai er niet omheen. Dit hoeft niet als een koude douche ‘sorry je bent het niet geworden, doei!’ te zijn, het is wel belangrijk dat je geen eindeloze inleidingen geeft waarbij de student blijft hangen in een ‘wat ons antwoord is ziet u na de reclame’ sfeer.

Zeg bijvoorbeeld: ‘Wij hebben x aantal kandidaten gesproken, Op basis van deze gesprekken hebben wij besloten om voor een andere kandidaat te kiezen.’. enzovoort

Die pleister mag er in 1 keer af.

Benoem kwaliteiten EN aandachtspunten

Iedereen heeft goede en slechte eigenschappen, zeker studenten die vooral komen om iets te leren (daarvoor is het een stage nietwaar?)

Op basis van jouw afweging heb je een bepaalde keuze gemaakt. Dit betekend niet dat de student een complete faalhaas is zonder kwaliteit. Er is gekozen voor een andere combinatie van kwaliteiten en aandachtspunten. Benoem de kwaliteiten van de student en benoem ook wat volgens jou de aandachtspunten zijn. Als je dit goed kunt verwoorden heeft de kandidaat een mooi leermoment bij deze afwijzing. Blijf daarbij concreet en bij jezelf. Hoe concreter hoe beter. Het gaat om wat JIJ ziet in dat specifieke gesprek.  

Geef tips

Solliciteren is een deel van de leerervaring. Afwijzing is dus onderdeel van de hele stage-experience. Als je een student concrete tips kunt meegeven hoe zij in vervolggesprekken (nog) beter uit de verf komt draag je actief bij aan de ontwikkeling van de student. Zij zal het enorm waarderen dat je tips geeft (al komt dat door de teleurstelling niet altijd goed over). Benoem bijvoorbeeld ‘ik vind dat je niet goed kon vertellen waarom je specifiek op onze stagevacature solliciteerde, zorg ervoor dat je hier goed over nadenkt bij andere sollicitaties.

Let bij deze tips op dat je altijd vanuit je eigen waarneming spreekt en formuleer de tip positief. Dus niet ‘je bent ongeïnteresseerd’ of ‘je komt nogal ongeïnteresseerd over, doe daar wat aan’. Zeg iets als: ‘Probeer in een volgend gesprek meer actief te zijn, bijvoorbeeld door rechtop te zitten jouw gesprekspartners aan te kijken en actief te luisteren.’  Ook hier gaat het om JOUW tips en advies dat je baseert op wat jij hebt gezien in dat specifieke gesprek. 

Rond positief af

Het gesprek rond je altijd positief af. De student is helaas niet gekozen. Dat is jammer. Dit betekend niet automatisch dat je een stom gesprek hebt gehad, of dat de student een totale loser is. Zeg dat je het gesprek positief hebt ervaren, dat de concurrentie sterk was en dat je (als je dat wilt doen) in de toekomst wellicht nog eens contact kan opnemen.

Je vraagt hier ook of je de student in portefeuille mag houden. Doe dit alleen als je de student ook ECHT in portefeuille wil houden, en als er ook echt kansen zijn. Een positief gesprek met allerlei beloftes die uiteindelijk een soort wassen neus blijken is minstens zo schadelijk voor jouw imago als een slecht uitgevoerd afwijzingsgesprek.

Oh ja: Even voor de volledigheid: Ik ga hierbij uit van studenten die echt hun best doen en graag willen. Was het gesprek helemaal niet leuk en gedroeg de student zich als een dweil? Dan kun je dat gerust benoemen. Ook hier mag die pleister er in 1 ruk vanaf. Vergeet alleen niet om het ook hier professioneel te houden. De manier waarop jij de student op het eigen gedrag wijst mag van hetzelfde professionele niveau zijn als jij verwacht van de student. Benoem in opbouwende bewoordingen waarom de houding en het gedrag van de student niet meehielpen.  Gedrag is niet altijd het gevolg van bewuste keuzes, zeker niet bij jonge mensen.

 

Gratis stageboek preview ontvangen?