Skip to main content
XS SM MD LG XL

In dit artikel beschrijven wij de 6 belangrijkste elementen waarmee je de ervaring van studenten in jouw bedrijf onvergetelijk kunt maken.

We leggen je uit waarom de ervaring van de student het effect is van jouw mix van elementen én je leert wat een mengpaneel daar mee te maken heeft

Na het lezen van dit blog weet je welke 6 elementen in jouw bedrijf of organisatie van grote invloed zijn op de ervaring van studenten. 

 

elementen

 

SOCIAAL ÉN ZAKELIJK SLIM

Zoals je wellicht weet focussen wij ons in ons werk op de ervaring van de student in een bedrijf.

Die doen we niet zomaar.

Wij zien dat je door je op die ervaring te focussen niet alleen enthousiaste studenten krijgt.

Je bouwt direct aan een supersterk employer brand waarmee je duizenden euro’s op jouw werving en retentiekosten kunt besparen.

Het is dus niet alleen sociaal gezien the right thing to do,

het is ook zakelijk superslim.  

 

MENGPANEEL

 

Enter de mengpaneelmetafoor.

Als je naar jouw bedrijf kijkt dan zijn er een aantal zaken die je kunt inzetten om die ervaring zo goed mogelijk te maken. Zie het als het maken van een perfecte begeleidingsmix op een mengpaneel. Je weet wel: Zo’n mengpaneel met extreem veel schuifjes waar je muzikanten of producers aan ziet duwen en trekken.  Als je alles openzet dan klinkt het nergens naar.

Als je schuifjes vergeet ontbreken elementen.

Het gaat erom dat alle elementen gezamenlijk goed klinken. Dit vereist een goede producer die weet hoe je de juiste mix maakt.

De juiste mix verschilt per productie:

  • Een ski-hut-hit met beat-en-hoempa luistert minder nauwkeurig dan een opname van de Mattheus Passion met groot koor en strijkers.
  • Een rapnummer zit anders in elkaar dan een podcast.

De ervaring van studenten is het resultaat van de manier waarop jij en jouw bedrijf die schuifjes bedienen.

Iedere stage hangt af van de mix die je maakt op dat moment.

De ideale omgeving bestaat niet. Er is geen standaard instelling waarmee het altijd lukt.

Wel zijn er een aantal schuifjes die ALTIJD belangrijk zijn.

Hieronder sommen wij zes belangrijke schuifjes op dat mengpaneel die in jouw bedrijf bepalen wat de ervaring van de student zal zijn.

 

DE ELEMENTEN VOOR EEN PERFECTE STAGEMIX.

 

  • Begeleiding 

Inkoppertje. De manier waarop jouw bedrijf de student zal begeleiden is bepalend voor de ervaring van de student. Weet je wat je doet? Krijgt de student de begeleiding die hij of zij nodig heeft? Doe je dit op de manier die bij die student past?

  • De stage-cyclus:

Waar in jouw cyclus ga je goed, waar kan het beter?
De stage doorloopt altijd dezelfde stappen, dit noemen wij de Stagecyclus.
Achtereenvolgens zijn dit: Werving, Selectie, Introductie (onboarding), Begeleiding, Evaluatie en Exit.
Ieder bedrijf is goed in één of meer van deze elementen. Niet ieder bedrijf heeft alle zes de elementen zodanig ingericht dat de student continue een topervaring heeft. De werving is bijvoorbeeld fantastisch, maar de begeleiding valt tegen, of de begeleiding is top, maar er is geen exitstrategie. Wil je meer hierover weten? Download dan onze pdf en stel jezelf eens de vragen die wij aan jou stellen.

  • Voortgangsbewaking 

De voortgangsbewaking is nog zo’n belangrijk element. Als jouw bedrijf de student goed begeleid, dan willen jij en de student ook weten hoe het verloopt. Waar sta je, waar ga je naartoe? En hoe ga je daarheen? Slimme bedrijven zorgen voor een effectieve voortgangsbewaking. Een van de tools die wij aanraden is het stagecanvas (downloaden kan op de pagina achter deze link). Hiermee leg je in 1 A4 vast wat de doelstellingen zijn en (nog belangrijker) hoe school, student en bedrijf de doelen definiëren. Wat voor de een succesvol is kan voor de ander juist te weinig zijn.

  • De bedrijfs -en leercultuur (formeel én informeel) 

Wat vinden jij en jouw collega’s belangrijk (waarden) en welk gedrag koppel je daaraan (normen). Samen vormen die normen en waarden jouw (bedrijfs)cultuur.  Die cultuur bepaald hoe je met elkaar omgaat, hoe je werk inricht, wat jullie voor kleren dragen, of je wel of niet mee moet naar de vrijmibo..

Deze cultuur vormt ook hoe jouw bedrijf denkt over leren en ontwikkelen. Dus ook hoe jouw bedrijf studenten zal begeleiden.
Is leren een ‘moetje’ van de directie? Of is leren en ontwikkelen iets wat jullie kernwaarde vormt?

Let daarbij op voordat je denkt ‘komt goed, daar hebben we een stevig beleidstuk voor geschreven. Er is een verschil tussen de formele cultuur (wat directie en HR graag willen dat de cultuur is) en de informele cultuur (hoe het op de werkvloer daadwerkelijk leeft).
Hoe is dat in jouw bedrijf: Kent iedereen bijvoorbeeld de kernwaarden van het bedrijf van buiten?

  • Organisatie van de stage (processen) 

Je kunt nog zo enthousiast zijn en leren extreem belangrijk vinden; als je niet afspreekt hoe je de begeleiding en inrichting van de stage organiseert dan blijft het rommelig en houtje-touwtje. Een topervaring is dan wel de ambitie, maar als de spullen niet op orde zijn wanneer de student start, of collega’s wéten niet eens dat iemand komt (gebeurd vaker dan je denkt!) dan verknal je de ervaring van de student. En daarmee jouw imago als leerbedrijf en potentieel werkgever.  

  • Het systeem dat je gebruikt 

Jouw begeleiding hang niet af van het programma dat je gebruikt, of het schema dat je invult. Je kunt jouw begeleiding prima afstellen op een simpel ‘mengpaneel’. Je moet weten hoe je alles goed afstemt.  Met een systeem bedoelen wij dat er een helder proces is waarlangs iedereen samenwerkt om van de stage een waardevolle topervaring te maken voor de student én voor jouw bedrijf. Hoe zorg je ervoor dat je de voorgang bewaakt? Waar leg je dit vast? En wat zijn de criteria en indicatoren waarmee je bepaald of een doelstelling bereikt is of niet? Met dit systeem weet iedereen die betrokken is hoe de voortgang is, kun je objectief aangeven waar alles op rolletjes gaat én kun je aangeven waar nog extra aandacht nodig is.

Zo haal je maximale waarde uit de stage en kun je objectief feedback geven aan de student.

De ideale mix waarmee je van jouw bedrijf een instant hit maakt.

VEEL SUCCES!

Voor je begint te duwen en te trekken aan de schuifjes is het belangrijk dat je weet wat je wilt maken.

Welke productie wil je maken? Wat wil je bereiken? En welke elementen ga je mixen?

Belangrijke vragen! Denk daar goed over na voordat je aan jouw mengpaneel gaat schuiven en de elementen gaat mixen.

Wil je hier meer over weten?

Ondersteuning bij het beantwoorden van die vragen?

We denken graag met je mee.

Stuur even een e-mail naar info@bureau-brand, of bel Maarten op 06-40786622.

Vergeet trouwens niet de stagecyclus even te downloaden.

Gratis stageboek preview ontvangen?