Skip to main content
XS SM MD LG XL

Een paar jaar terug had ik het grote plezier om een lezing van Jos Burgers te zien. Niet zo moeilijk, Jos is een van de meestgevraagde sprekers van Nederland. Bij zijn lezing gebruikte Jos een mooi model om de effectiviteit van je marketing te laten zien, heb ‘m altijd onthouden.

Als je naar het werven van studenten kijkt dan valt mij op je dit ook perfect kunt gebruiken. En dat opvallend veel bedrijven die graag stagiairs werven nog steeds de verkeerde volgorde gebruiken.

Het model ziet er als volgt uit:

Hoe hoger je in de pyramide opklimt, hoe meer effect je bereikt met je inzet.

Praatje

Onderop staat jouw verkooppraatje. Moet je altijd doen, maar besef je wel dat studenten altijden denken ‘dat zou ik ook zeggen als ik jou was’.

Leuk dus om een prettige indruk te maken, maar niet heel effectief.

Werken bij site

Jouw werken bij site? Zelfde verhaal. Hoe mooi, gelikt, gebruiksvriendelijk hij ook is gemaakt door een veel te duur bureau.. het blijft een marketingfolder met pixels.

Kom ik zo op terug.

Media

Nu gaat het leuker worden. Als je in de media komt gaat het niet alleen meer om wat jij zegt. Ook anderen gaan nu over jouw bedrijf schrijven. Misschien heb je een bijzondere ontwikkeling in jouw bedrijf, heb je een belangrijke ontdekking gedaan, is een collega zoveel jaar in dienst, heb je een prijs gewonnen (misschien wel als beste leerbedrijf 🏋️‍♀️).. Het is allemaal een signaal dat jouw bedrijf iets unieks heeft.

Ambassadeurs

Nog een betere manier om stagiairs te werven is door het niet zelf te vertellen hoe tof jouw bedrijf is, maar ambassadeurs in te zetten; collega’s, oud-stagiairs, enthousiaste stagecoordinatoren op scholen.. Iedereen die blij is met jouw aanpak moet je koesteren!

Reden hiervoor? Anderen die positief zijn over jouw bedrijf zien mensen als betrouwbaarder dan jij zelf. Robert Cialdini, de koning van neuromarketing noemt het ‘social proof’.

Ten slotte, dan helemaal bovenaan de pyramide de beste manier om studenten voor jouw bedrijf te winnen? Om een onvergetelijke indruk te maken? Of jezelf te onderscheiden?

Ervaring.

Als je studenten een topervaring geeft op ieder moment dat ze met jouw bedrijf in contact komen ervaren de studenten die jij wilt bereiken zelf hoe tof, interessant, uitdagend en leuk jouw club is.

daarom mijn advies aan iedereen die stagiairs succesvol wil gaan werven:

Begin met ervaringen geven aan studenten waar ze wildenthousiast over zijn. Geef geweldige gastlessen en bedrijfsbezoeken, onderscheid jezelf op stagemarkten, zet altijd een extra stapje o

En om nog even terug te komen op die werken bij site: Met die topervaring bouw je aan een netwerk van ambassadeurs waarmee je de media kunt bewerken. Bijvoorbeeld via social media waarin die ambassadeurs vertellen hoe leuk het is bij jou. Zet hun quotes ook op jouw werken bij site. En nog zo’n goed idee: Neem ambassadeurs mee als je een praatje gaat geven.

Samengevat:

Er zijn verschillende manieren om studenten te werven. Je kunt deze manieren in een pyramide indelen. Zet de pyramide op zn kop. Het is lastiger en meer werk om een goede ervaring te bieden dan om een vacature op een generieke stagemarkt te knallen (de zogenaamde ‘spray and pray’ methode) maar op termijn is het duurzamer, effectiever en voordeliger om die investering te doen.

Eigenlijk past het perfect bij ‘the Brand flip, waar ik eerder over schreef.

 

 

Gratis stageboek preview ontvangen?