Skip to main content
XS SM MD LG XL

Even een vraag: Jouw herinnering aan die ene prachtige vakantie, is die precies zoals het ook was? Of waren er ook momenten die niet zo idyllisch, zonsondergang, zacht briesje en puur geluk waren als je eigenlijk herinnert?

Al heel lang roep ik dat het bij het bouwen aan succesvolle stages vooral mag draaien om de ervaring die je aan studenten geeft gedurende de hele stage. Geef je topervaringen, dan bouw je aan een onweerstaanbaar merk als bedrijf en kun je jezelf veel tijd, moeite en geld besparen op recruitment, onboarding en het vasthouden van talent.

Maar die ervaring… waar focus je eigenlijk op?

Focus je op de ervaring die de student heeft op het moment dat de student het beleeft?

Of focus je op de herinnering aan die ervaring.

Daar zit namelijk verschil tussen.

Herinnering en ervaring.

Nobelprijswinnaar Daniel Kahneman schreef het wereldberoemde boek ‘thinking fast and slow’. Google erop en je krijgt miljoenmiljard hits, dus daar ga ik het verder niet over hebben.

Uit onderzoek van Kahneman blijkt dat de iets wat je meemaakt heel anders kan voelen dan de herinnering aan die ervaring.

Wat we ervaren kan heel anders zijn dan je die ervaring herinnert.

We construeren verhalen over onze ervaringen in onze gedachten.

En die verhalen hoeven helemaal niet zo waarheidsgetrouw te zijn.

Dat zorgt voor leuke inzichten, zoals dit onderzoek naar de leisure industrie.

Bottom line:

Wil je een sterk employer brand bouwen?

Denk dan niet alleen aan de ervaring tijdens de stage, maar vooral aan het verhaal dat de student er achteraf over construeert.

Zie het als de student die  de vakantiefoto’s pakt en de ervaring via de foto’s opnieuw vormgeeft in de herinnering.

Maak van die foto’s prachtige zonsondergangen. Geen panne langs de Peage, hoewel zelfs daar achteraf mooie herinneringen aan kunnen zitten. 

Gratis stageboek preview ontvangen?