Skip to main content
XS SM MD LG XL

Gisteravond had ik een brainwave. Zo eentje die je te binnen schiet als je iets heel anders aan het doen bent.

In mijn geval een rondje op de racefiets langs t Koevlak (dat is in de Kennemerduinen). Prachtig weer, zonsondergang, prima weertje. En een gedachte dus.

Het ging over iets dat ik besprak met een stagebegeleider bij een bedrijf.

Hij beklaagde zich dat hij voor ieder wild plan langs HR moest, en dat daar vooral op meetbare criteria werd gelet. Denk budget, formatie dat soort dingen. Geen ruimte voor creatieve gekke dingen, geen ruimte voor ‘laten we het gewoon proberen’. Nope. niets van dat. Gewoon normaal doen, doe je al gek genoeg.

Ik vind het raar dat je voor een creatief idee over stages allemaal meetbare, bedrijfseconomische criteria moet aanvoeren om een gek idee uit te voeren (ik noem dit de grijze-muizen-meetlat), terwijl je voor een middle-of-the-road-ideetje dat prima binnen budget past nooit langs een creatieveling moet. Dan zit zo’n excelfetisjist tot op de laatste autosom kolommen te synchroniseren totdat het vakje groen kleurt in plaats van rood.

Zonde.

Dit is allemaal begrijpelijk, iemand staat er slecht op als hij of zij een wild idee toestaat dat mislukt, terwijl diegene dat niet zal hebben met een idee dat logisch is en tot achter de komma te verantwoorden.

Snap ik, toch is het knap beroerd voor jouw kansen om talent te werven in een steeds schaarsere markt. Die zitten namelijk niet te wachten op jouw bedrijf. En zullen je niet zien in de kudde. Seth Godin noemt dit een ‘purple cow’.

Als je een onderscheidende stage-ervaring wilt bieden dan moet je denk ik loslaten dat alles logisch en meetbaar moet blijven. Je moet gekke zij-straten durven te nemen. Daar ligt jouw kans om onderscheidend te zijn. Het zijn die onverwachte dingen die je blijft onthouden. Zoals Tony Chocolonely een arbeidsovereenkomst op 1 a4tje maakt, of iemand van Spotify een wervingscampagne deed via (drumroll..) Spotify. Of dat bedrijf dat op een bedrijvendag niet met een saai kraampje met wat flyers vol stockphoto’s vanmensen met gebleekte tanden in beige confectiepakken ging staan en in plaats daarvan met een kleurrijke fotolijst aankwam waar je op de foto kon én deze kon delen op de socials. Slim. Drie keer raden waar studenten op hapten. En drie keer raden waar ik vergat een foto te maken. (Niet zo slim).

 

Geen grijze muizen

Als je als bedrijf succesvolle stages wilt bieden, zorg ervoor dat jouw ideeën niet eerst langs de grijze-muizen-meetlat gelegd worden. 

Waarschuwing:  Je kunt net zo paarse koeierig doen als je wilt, als de ervaring van de student vervolgens toch helemaal niet tof blijkt, dan heb je er nog niets aan.

Wees dus onderscheidend, maar maak er geen lege huls van. Met glitters maar zonder feest. Dat idee. Dat wil je niet.

Wil je geen lege hulsen en een topervaring bieden aan studenten waarmee je fans en ambassadeurs kweekt? Laten we dan bellen. Wij helpen. Bijvoorbeeld met onze training stagebegeleiding  of met een stagesprint. 

 

 

Gratis stageboek preview ontvangen?