Skip to main content
XS SM MD LG XL

Bouw aan een ijzersterk imago bij studenten

Veel studenten klagen over hun begeleiders die de begeleiding hiërarchisch benaderen.

“Jij bent de student,

Ik ben de ervaren professional,

Jij luistert dus naar mij”.

 

Opvallend

Dat kan natuurlijk, ieder z’n stijl.

Maar toch is het vreemd.

Want de mensen die dit doen hebben eerst als ouders hun kinderen opgevoed met de boodschap dat ze alles kunnen, zichzelf mogen zijn en eigen keuzes kunnen maken.

Als een student vervolgens na zo’n opvoeding binnenkomt in hun bedrijf proberen ze haar in een hiërarchische, top-down organisatiestructuur vol vergaderingen en bureaucratische rompslomp te duwen

– eigenlijk een organisatiestructuur van honderd jaar oud.

Gek toch? 

Waarom zouden we onze studenten blijven dwingen om zich aan te passen aan een industrieel organisatiesysteem?

 

Ik zie dit vooral in organisaties met veel oudere medewerkers. Die zijn deze aanpak gewend en kunnen de bedrijfscultuur domineren. Zij zijn de ‘cultuurbepalers’

Wees hier alert op! Zeker in de huidige vergrijzende samenleving zullen ook de bedrijven met oudere medewerkers extra hun best moeten doen om jong talent aan zich te binden

Benader een student daarom zoals je je eigen kind zou benaderen.

Gelijkwaardig.

Jij bent de begeleider, dat is helder.

Maar de student is niet langer ‘maar de stagiair die niet moet zeuren’ .

Die tijd is voorbij.

Probeer het eens!

Voer een gelijkwaardig gesprek!

Doet wonderen voor de motivatie van de student

En voor jouw ‘merk’ als stagebedrijf.

 

 

 

Gratis stageboek preview ontvangen?