Skip to main content
XS SM MD LG XL

 

Aantrekkelijk voor studenten. Snel. 

Stagiairs werven en begeleiden is een geweldige kans om jong talent te werven en te binden aan jouw organisatie. Dan moet je wel weten wat je doet. Dan kun je alles zelf bedenken. Je kunt ook leren van best practices bij andere bedrijven. Wel zo handig.

 

gastles

Photo by Ian Schneider on Unsplash

 

Een van de bedrijven die er in slaagt om continue leuke kandidaten te werven is Kennemer Duin Campings.In het kader van ‘Het grote stageboek voor werkgevers’ spraken wij met Mariska Pronk, HR manager van Kennemer Duincampings en drijvende kracht achter dit succes over de werving en begeleiding van stagiairs.  

Wat is hun geheim om jong talent te boeien voor hun bedrijf? En wat doet het bedrijf zo goed waardoor zij al twee keer (2015 én 2017) leerbedrijf van het jaar werden in de recreatiesector? Vandaag de eerste van een tweeluik over de werving en begeleiding van stagiairs bij dit geweldige leerbedrijf; Het geheim van een succesvolle gastles.

Werving via gastlessen

Mariska gelooft in de kracht van een goede gastles als wervingsinstrument. ‘Natuurlijk maken wij af en toe gebruik van sociale media, of van een van de commerciële stagebureaus die je online kunt vinden. Maar een van onze beste wervingskanalen is nog altijd het klaslokaal.’ We geven het hele jaar door gastlessen op mbo’s in Middelburg, Apeldoorn, Amsterdam en Haarlem.  Belangrijkste doel daarvan is het laten zien aan studenten hoe makkelijk en snel we met elkaar kunnen verbinden in echt contact. Zoals we dat ook willen zien in het contact met onze gasten. Uiteindelijk resultaat is dan gastblijheid (de overtreffende trap van gastvrijheid) en dat is waar onze branche op draait’. 

Deze gastlessen pakken we dan ook serieus aan. Ik ga geen bedrijfspresentatie geven, verteld Mariska. Waarom niet? Omdat ik dat stom vindt. Ik kom naar de school om iets waardevols te brengen waar de student in de klas iets aan heeft. Niet om een saaie powerpoint te geven aan een klas vol studenten die (terecht) liever op hun telefoon kijken. 

Ik ga geen bedrijfspresentatie geven, verteld Mariska. Waarom niet? Omdat ik dat stom vindt.

Hoe pak je zo’n geweldige gastles aan?

Zo heb ik bijvoorbeeld met twee praktijkopleiders een sollicitatie- training gegeven over non-verbale communicatie op het ROC Aventus in Apeldoorn. Ik geef dan geen training over brieven schrijven – dat leer je wel uit een boekje. Tijdens mijn les oefenden we echte sollicitatiegesprekken met de studenten. En wat nou zo leuk was: Studenten mochten tijdens die gesprekken aangeven of ze interesse hadden in een stageplek. Wij hebben daar ter plekke negen mensen aangenomen op een stageplek. Direct. Zonder bureau’s social mediacampagne. Daarvan kwamen er uiteindelijk zes omdat er tussen de les en de start van de stage enige tijd zat waarin een enkeling iets anders ging doen. 

Op de vraag of dat niet een hele forse investering is om met drie mensen een hele dag van Bakkum naar Apeldoorn en terug te reizen moet Mariska glimlachen. Nee. Het ROC van Apeldoorn heeft een fantastische reputatie in de recreatiebrache. Door met drie ‘dure’ mensen een dagje een training te geven op zo’n opleiding hebben wij zes supergeschikte stagiairs persoonlijk kunnen werven en de rest van de groep studenten een geweldige ervaring gegeven. Bovendien is onze relatie met de docenten fantastisch omdat je iets komt brengen in plaats van alleen halen. Drie keer raden wie zij een volgende keer terugvragen om een gastles te geven.
Pr-technisch is dit dus een droom, zonder dat we mensen onzin verkopen. In dat licht is het een heel slimme investering.

Drie keer raden wie zij een volgende keer terugvragen om een gastles te geven.

 

Take-Aways voor geweldige gastlessen

1-Lever tijdens de gastles écht iets waar studenten iets aan hebben zoals een training of unieke kennis. 

2-Zie de gastles als een slimme investering in je employeer branding, in je recruitment en in jouw relatie met onderwijsinstellingen ineen , niet als een ‘moetje’.Wees dan ook niet bang om echt te investeren. 

3-Smeed het ijzer als het heet is: Gebruik het moment om stagiairs te werven. 

 

Over twee weken deel 2 van het gesprek met Mariska over de onboarding en begeleiding van stagiairs. Lees hoe Kennemer Duin Campings een eigen onboardinggame bedacht, persoonlijke videoboodschappen opstelt en haar stagiairs ‘Gastblijheid’ bijbrengt. 

Dit artikel verschijnt ook op Werf-en

Gratis stageboek preview ontvangen?