Skip to main content
XS SM MD LG XL

Vanochtend mocht ik een webinar geven voor een groep leden van stichting ELBHO.

Ging over de 5 kenmerken van succesvolle stagebedrijven.

Die ga ik hier niet herhalen, dat kun je mn webinars zien (Heb er eentje op deze site staan, kijk even in het hoofdmenu)

 

Wel wil ik graag iets benadrukken dat ook in dit webinar weer voor een ‘oh ja’ momentje zorgde

Eigelijk een zesde eigenschap van succesvolle stagebedrijven.

Een werkwoord waarmee je jouw bedrijf aan de eigen haren uit het moeras van ‘we kunnen meer uit stages halen maar hoe doen we dat’  trekt.

En dat werkwoord is Experimenteren.

 

Experimenteren is het uitproberen van nieuwe dingen, nieuwe ideeën om te kijken of het werkt of niet.

En als je experimenten slim aanpakt is het een heel effectief instrument om van jouw bedrijf een magneet te maken voor jong talent.

 

Succesvolle stagebedrijven experimenteren.

Er is bij de succesvolle stagebedrijven het besef dat je niet alles ineens goed voor elkaar hebt.

Dat je moet proberen,

Vallen, opstaan, nog een keer bijsturen.

En dat in een continue proces.

Liefst op een beetje een gestructureerde manier zodat je de gericht kunt bijsturen

Op een concrete manier, met een heldere taakverdeling.

 

Het bedrijf dat het beste experimenteert, bouwt aan de beste ervaringen voor studenten

En is dan op termijn een van de beste stagebedrijven.

 

Experimenteren is daarmee essentieel voor het slagen van jouw bedrijf als stagebedrijf.

En bij experimenteren draait het niet om beleid, of eindeloos nadenken met nóg een brainstormsessie-met-luxe-broodjes.

Het draait om beginnen.

Om doen.

En dan bijsturen, in een gestructureerde feedbackloop.

Beginnen is belangrijker dan 100% gelijk hebben. 

 

Slim aanpakken

Beginnen is belangrijk, zoveel is duidelijk.

Dat wil je dan wel op een slimme manier doen, met een heldere structuur.

Want zomaar wat aanklooien is niet hetzelfde als experimenteren.

Dat is zomaar wat aanklooien.

Wil je niet.

Dat zorgt niet voor verbetering en vooruitgang maar voor frustratie, voor discussie, voor het verlies van vertrouwen in de kracht van nieuwe dingen proberen.

 

Als je zo’n slimme structuur wil leren, en direct jouw bedrijf onder de loep wil nemen om te kijken waar je nog leuker / aantrekkelijker/ uitdagender kunt zijn voor de studenten die jij wilt binnenhalen?

Dan is onze ont-wikkelaar iets voor jou.

 

Wil je de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven (nog) beter aanpakken? Wil je zorgen dat de samenwerken effectief en efficiënt verloopt?

Dan is onze stagesprint iets voor jou.

 

 

 

Gratis stageboek preview ontvangen?