Skip to main content
XS SM MD LG XL

 

Word een magneet voor jong talent
Bespaar tijd en geld op HR

 

Een student heeft gesolliciteerd op jouw stagevacature. Die is binnen! Zou je zeggen.

Veel bedrijven laten het echter na die succesvolle werving liggen bij de introductie. Hoe? Doordat ze die introductieperiode (ook wel ‘onboarding’ genoemd) slordig, rommelig en onpersoonlijk laten verlopen. En dat is zonde. Je krijgt immers nooit een tweede kans voor een eerste indruk. Je vergooit als bedrijf zo jouw kansen om van die student een enthousiaste ambassadeur te maken. Of nog erger: Je mist de kans om van een stagiair een medewerker te maken. Dat scheelt recruitmentkosten, om van de deuk in jouw imago als stagebedrijf maar te zwijgen. Financiele schade én imago schade. Dat wil je voorkomen. Lees daarom even verder:

onboard

Photo by Erwan Hesry on Unsplash

De introductieperiode is belangrijk.

De introductie van stagiairs is de periode tussen het besluit van jou en een stagiair dat je met elkaar aan de slag gaat, tot grofweg het einde van de eerste maand van de stage. Soms duurt een introductie wat korter, soms duurt het wat langer.

En die periode is belangrijk!  Uit onderzoek van onboarding specialist Appical blijkt dat meer dan driekwart van de nieuwe medewerkers al in de eerste 6 maanden besluit of ze blijven bij een bedrijf of niet. Om het wiskundig te duiden: Dat is heel veel!

Meer dan driekwart van de nieuwe medewerkers besluit al in de eerste 6 maanden of ze bij een bedrijf blijven of niet.

Zes maanden is toevallig ook de gemiddelde duur van het derde -of vierdejaars stage. Zeker als je je moet onderscheiden op een krappe arbeidsmarkt is een zo positief mogelijke eerste indruk belangrijk. Een tweede kans op een eerste indruk krijg je immers niet.

De voordelen van een goede introductie op een rijtje:

  • De stagiair is snel ingewerkt en levert meteen een bijdrage aan de bedrijfsdoelen;
  • Je bevestigt de stagiair dat hij of zij de juiste keuze heeft gemaakt om voor jouw bedrijf te kiezen;
  • Je bouwt een goede relatie op met de stagiair;
  • Je bespaart jezelf en je collega’s een hele hoop tijd, geld en energie (als je het slim aanpakt). Denk aan minder begeleidingstijd en minder recruitmentkosten;
  • De stagiair voelt zich snel vertrouwd met de organisatie en weet daardoor een eigen weg te vinden;
  • Je brengt de bedrijfstrots en cultuur over. Daarmee kweek je een ambassadeur voor jouw bedrijf.

Een tweede kans op een eerste indruk krijg je niet.

Hoe pak je de introductie slim aan?

Hoe voorkom je nou dat zo’n student na een succesvolle werving afhaakt door een beroerde introductie? Eigenlijk is het simpel; Door een introductieplan te maken. Ik zie het vaak fout gaan doordat een bedrijf maar wat doet. Een plan helpt om jouw en jouw collega’s de introductie van stagiairs slim en gestructureerd aan te pakken.

Maar let op! De introductieperiode gaat niet alleen over jouw bedrijf en over de vraag of een stagiair weet hoe de organisatie in elkaar zit. De introductieperiode gaat vooral ook over de vraag of de stagiair zich welkom voelt binnen jouw bedrijf of organisatie en het gevoel heeft dat zijn of haar aanwezigheid ‘er toe doet’.

Bij een ideaal introductieplan stel je daarom de volgende drie doelstellingen:

  • De stagiair gaat zich thuisvoelen in jouw bedrijf en raakt vertrouwd met collega’s.
  • De stagiair leert jouw organisatie kennen, zich thuisvoelen en de eigen rol snappen. Wat doe ik hier eigenlijk? Waarom doe ik dit? Waarom is dit belangrijk voor het bedrijf?
  • De stagiaire moet de beschikking hebben over de juiste middelen om de stage te kunnen starten. Waar zit ik? Heb ik een eigen computer? Waar staat de koffiemachine, waar parkeer ik mijn fiets? Heb ik alles wat nodig is om te beginnen? Regel deze praktische zaken als het even kan nog voor de eerste stagedag.

Ik zie het vaak fout gaan doordat een bedrijf maar wat doet.

Meer dan een handje schudden.

Met deze drie doelstellingen geef je antwoord op de vragen waarmee stagiairs zitten als ze voor het eerst bij jou binnenlopen op maandagochtend. En zoals je uit deze doelstellingen wellicht al opmaakt is een goede introductie véel meer dan alleen het uitreiken van een smoelenboek en een handje van de directie. De introductieperiode gaat vooral ook over de vraag of de stagiair zich welkom voelt binnen jouw bedrijf of organisatie en het gevoel heeft dat zijn of haar aanwezigheid ‘er toe doet’.

Met de handige checklist introductie die je hier kunt downloaden heb je een mooi overzicht van de zaken die je aan de orde kunt laten komen tijdens de introductieperiode (gratis download)

Gratis stageboek preview ontvangen?