Skip to main content
XS SM MD LG XL

Bouw aan een ijzersterk imago bij studenten

De beste stagebedrijven weten dat het werk niet stopt als de student is geworven.

Bedrijven die er in slagen om een pool op te bouwen van enthousiaste studenten weten dat het belangrijk is om de student een geweldige ervaring te geven; Voor, tijdens en na de stage. Die bedrijven winnen de aandacht van studenten en zijn zo winnaar in de ‘war for talent.’

stagebedrijven

Waarom? 

Zoals ik ook in mijn stageboek betoog is de stage of afstudeerperiode een sollicitatiegesprek én introductieperiode van maanden ineen. Pak je het slim aan, dan heb je een superproductieve stagiair tijdens de stage die je een geweldige leerervaring geeft.

Na de stage heeft jouw bedrijf een ingewerkte nieuwe medewerker tegen lage wervingskosten.
Een medewerker die bovendien minder snel zal vertrekken omdat deze weet hoe jouw bedrijf in elkaar zit.
Én een medewerker die zich competent, gewaardeerd en betrokken voelt dankzij de puike begeleiding en ondersteuning die je geeft.

Blijft de stagiair niet, omdat er geen plek is, of omdat zij liever een gaat backpacken in Thailand?
Dan is dit een fantastische kans om de stagiair in te zetten als ambassadeur, als accountmanager, als consultant of als recruiter. Niemand weet immers meer van jouw bedrijf vanuit stageperspectief dan voormalig stagiairs. Dit is betrouwbare, vrijwel gratis (!) reclame. Diezelfde stagiair kan jouw bovendien haarfijn uitleggen waar je nog beter kunt worden als stagebedrijf. Scheelt je een dure consultant 🙂

Dit gaat niet vanzelf.

Als je dit voor elkaar wilt krijgen dan weet je dat een aantrekkelijke werving met leuke verhalen gericht op passieve kandidaten niet voldoende is. Je moet studenten echt een ervaring geven waar ze blijvend enthousiast over zijn; bij de werving, maar ook bij de vervolgstappen tijdens stages.

Daarvoor heb je een bedrijf nodig dat:

  1. Is ingericht op het werken met stagiairs,
  2. Met heldere afspraken en processen,
  3. En mensen die weten waar ze begeleidingstechnisch mee bezig zijn

Om snel in kaart te hebben waar jij jouw bedrijf op deze drie onderdelen nog beter kan inrichten heb ik de Stagecyclus ontwikkeld.

stagebedrijven

De Stagecyclus.

De stage bestaat altijd uit een serie van activiteiten die ik in zes onderdelen heb opgedeeld; Werving, Selectie, Introductie, Begeleiding, Evaluatie en Exit (vertrek van de stagiair).

Werk je al met stagiairs? Grote kans dat een een aantal zaken al goed, of enigszins goed zijn geregeld.

Bij het ene bedrijf is werving al geweldig, bij andere bedrijven is er al een introductieprogramma. Toch hebben de meeste bedrijven niet de hele keten strak geregeld. Dit zorgt ervoor dat studenten tijdens hun stage of afstuderen afhaken (‘weglekken’) uit jouw bedrijf.

Dit weglekken bedoel ik niet in letterlijke zin, dat doen de meeste studenten niet. De stage is immers nogal belangrijk voor hun diploma. Wat ik wel bedoel is dat tijdens de stage zaken misgaan omdat jouw bedrijf haar zaakjes niet op orde heeft. Zaken waardoor een stagiair minder gemotiveerd is en bij de vraag ‘hoe is je stage’ antwoord:

‘Mwah’.

Wil je niet.

 

Lek vinden

Het is belangrijk dat je weet waar tijdens jouw stages die motivatie en dat enthousiasme ‘weglekt’.

Om dat in kaart te brengen kun je de stage zien als een keten van activiteiten die net zo sterk als de zwakste schakel. Klinkt een beetje cliché, is t ook, maar het is wel waar.

Wil jij onvergetelijke stages bieden die de stagiair én jouw bedrijf zoveel mogelijk waarde opleveren? Zorg er dan voor dat je alle zes de onderdelen sterk op de rit hebt staan en op elkaar laat aansluiten.

Kortom: Je moet zorgen dat je de lekken dicht.

 

Je moet zorgen dat je de lekken dicht.

Maar Maarten, hoe even. Dit is een een keten. Geen cyclus? 

Klopt. Dat wordt het wel als jouw bedrijf de lekken weet te dichten. Dit zijn lekken tussen de schakels (dus de aansluiting van werving op introductie et cetera) maar ook lekken binnen de schakels. Denk aan het invoeren van begeleidingstechnieken die aansluiten op de stageplekken die je kunt bieden en de stagiairs in jouw bedrijf. Of denk aan het invoeren van exitgesprekken.

Het cyclische aspect ontstaat als je het laatste deel van de stageketen (de exit) weet aan te sluiten op het begin van een nieuwe keten (de werving). Het vertrek van een stagiair is een mooi leermoment om jouw organisatie nog scherper in te richten (waar zitten lekken die wij niet zien maar de student wel). Tegelijkertijd is het een geweldig wervingsmoment voor een nieuwe stagiair. Want wie kun je beter enthousiast laten vertellen over jouw geweldige bedrijf dan de student die net in jouw bedrijf heeft rondgelopen? Dit is geloofwaardig en scheelt je enorm in de kosten. Bovendien bouw je aan een talentpool van ambassadeurs en potentiële medewerkers.

Wat dit met jouw imago doet?

Wat denk je zelf.

 

Zo is de keten rond. Het is een cyclus geworden. Een situatie waarin de keten zichzelf continue versterkt doordat jouw bedrijf de iedere nieuwe stages benut om beter te worden als stagebedrijf én om zichzelf te voeden met een continue stroom enthousiast talent.

Waarom is dit belangrijk voor mijn bedrijf?

Als je studenten enthousiast wilt maken om bij jou te solliciteren, en als je van stagiairs ambassadeurs wilt maken, dan draait het om de ervaring van de student. Je wilt dat de student een topervaring heeft gedurende de hele stage of afstudeerperiode.

Om die ervaring onvergetelijk te maken helpt het dat je snapt waar jouw kanssen liggen om die ervaring nog beter te maken.

De stagecyclus helpt jouw bedrijf in kaart te brengen waar jouw keten het meeste aandacht vereist, dus waar je snel winst kunt halen; Waar jouw lekken zitten.

Alle organisaties hebben een stageketen

Weinig organisaties hebben een stagecyclus.

Begrijp mij niet verkeerd; Je hoeft niet alles op de schop te nemen en wachten met stagiairs totdat alles perfect is. Gerichte actie ‘on the go’ is effectiever. Aanpassen doe je op basis van de feedback van stagiairs en slimme monitoring in jouw organisatie.

Is je werving dus perfect, maar heb je de begeleiding niet op orde? Focus daarop. Topbegeleiding, maar geen aandacht aan vertrekkende studenten? Focus daarop.

Tot slot

Een stage is om ervaring op te doen. Om te leren. Studenten willen dit ook. Je kunt die ervaring best uitdagend laten zijn en kritiek is heel belangrijk. Frustratie is ook erg effectief, zonder frustratie geen vooruitgang.

Besef wel dat frustratie over een uitdagend project dat niet in één keer lukt nuttig is. Frustratie over vervelende collega’s en gebrek aan ondersteuning is dat niet.

Het is daarom belangrijk dat je jouw bedrijf goed op orde hebt. Zo kan de student zich druk maken over die uitdagende opdracht in plaats van over die begeleider die geen tijd heeft. Of een eerste werkdag waar nog geen inlogcodes klaarliggen.

Vraag jezelf dus eens af: Wat kan mijn bedrijf het nóg beter doen als stagebedrijf?

Wat zou dit opleveren?

En de belangrijkste vraag:

Waar wacht je in hemelsnaam op? Lets go! Neem direct contact op met Maarten via 0640786622. Of stuur een e-mail naar info@bureau-brand.nl

 

Dit stuk verscheen eerder als artikel op Linkedin. 

Gratis stageboek preview ontvangen?