Skip to main content
XS SM MD LG XL

Alle studenten zitten online. Meer dan ooit zelfs. Gemiddeld zitten jongeren op zo’n 5 platforms (!) Ze besteden daar meer dan 190 minuten PER DAG. 

En dit aantal uren is stijgende. Kunnen we van alles van vinden, maar feit is dat social media een plek is waar je de doelgroepen die je wilt bereiken kunt vinden. Daar moet je zijn!

Maar wat kun je doen om dat succesvol te doen? En waar moet je wezen met jouw onweerstaanbare aanbod?  

Daar geef ik graag wat handvatten voor: 

Welk platform kies je

Waar zit jouw doelgroep? Als je kijkt naar het social mediagebruik in Nederland dan valt op dat een paar platforms domineren.

Het is nuttig om te kijken of je deze kunt gebruiken. Let daarbij wel op de demografische samenstelling van je publiek (hoe oud zijn de bezoekers). Achter de link zie je een hele interessante post waarin per social mediakanaal de demografische gegevens zijn beschreven. Dan lees je bijvoorbeeld dat de groei van Insta onder 15-19 jarigen afvlakt. Het is nog steeds een enorm belangrijk medium, maar wellicht is het een signaal dat de doelgroep andere kanalen aan het verkennen is. En opvallend is ook dat maar liefst 9 op de 10 Nederlanders WhatsApp heeft. Ongelofelijk! En wat een kanaal om jouw doelgroep te bereiken. 

Het is ook belangrijk dat je goed nadenkt over jouw doelgroep, want een relatief klein aantal gebruikers kan ook een kans betekenen als het een heel gerichte groep gebruiker is. Kijk bijvoorbeeld naar Linkedin waar je veel Hbo studenten kunt vinden, of Twitter dat ook onder studenten (bijv sommige ICT studenten) nog populair is. 

Dan blijkt dat TikTok sterk aan het groeien is. Daarover schreef ik eerder al een stuk.  

De tweede die ik noem is juist wel heel geschikt als direct communicatiekanaal voor sollicitaties en bovendien de grootste in Nederland: WhatsApp geeft de mogelijkheid om direct te communiceren met jouw doelgroep. Handig voor employer branding (bivoorbeeld via chatgroepen die je bouwt na een bedrijfsbezoek, of een gastles. Het kan ook prima fungeren als communicatiekanaal. Het Limburgse Internative timmert momenteel aan de weg met een mogelijkheid om stages te matchen via WhatsApp. 

bron: newcom/marketingfacts

 

Het doel van deze afbeelding is cijfers van social mediagebruik onder stagiairs en studenten te tonen zodat bedrijven hun werving en employer branding kunnen toespitsen op gerichte kanalen.
Bron:Newcom.

 

De 5 D’s

Als je dan jouw platform hebt gekozen, dan is het belangrijk dat je de ‘5 D’s toepast. 

Dialoog: Social media is precies wat het woord zegt: Social. Tweerichtingsverkeer. Geen megafoon alleen

Differentieer: Zorg ervoor dat je afwisselende dingen post. 

Discipline: Maak een plan en stick to the plan. Post je 3x per week, doe dat dan ook. 

Draagvlak: Zorg ervoor dat wat je post ook echt gedragen is door de organisatie, zodat je bijvoorbeeld actief collega’s kunt vragen om jouw posts te linken, te liken, te delen of commentaar te geven. Zo begrijpen de algoritmes dat jouw post heel interessant is en dus extra aandacht verdiend.

Devotion (toewijding): Het is belangrijk om je te beseffen dat social iets is dat tijd en inzet vereist. Het is soms een beetje productiewerk, maar het is heel belangrijk dat je dit niet als een ‘ff erbij’ ding beschouwt. Zie het als een van de belangrijkste kanalen om op het netvlies te komen van de studenten die jij wilt bereiken. Dat lukt alleen als je er echt aandacht aan besteed. Een veelgemaakte fout is dat bedrijven de social media door een stagiair laten doen (want die snapt het wel en het kost niet zoveel tijd voor ons, lekker makkelijk). Dit is een olifantenpaadje naar de afgrond. Je moet de student een helder kader geven en heldere richtlijnen. En die moet je toch echt eerst zelf verzinnen. 

Bonustip: Social media is natuurlijk een plek waar veel mensen een net iets te mooie kant van zichzelf laten zien. Dat is niet erg, dus ook niet als jij jezelf net iets toffer, creatiever of hipper voordoet dan je eigenlijk bent. Maar doseer (dat kan een zesde D zijn) die zelfpromotie wel. Een ‘gewone’ medewerker die een ‘echt’ verhaal verteld is veel waardevoller dan een professionele shoot met stockfoto kwaliteit plaatjes en video van jouw kantoor zal snel een hoog ‘wij van wc-eend’ gehalte hebben. Werkt niet. 

Social media gaat over authenticiteit. En dat kun je niet goed faken. 

 

Social media is niet het internet

Besef je trouwens dat social media niet ‘het internet’ zijn. Het internet is veel groter, en bovendien is niemand eigenaar. Dus ook op andere plekken kun je jouw vacatures of kansen voor employeer branding benutten. Denk aan Spotify. Ook zijn er regelmatig nieuwkomers met veel aandacht: Clubhouse bijvoorbeeld. Maar dat is voor een ander moment. 

 

 

 

 

 

Gratis stageboek preview ontvangen?