Skip to main content
XS SM MD LG XL

Stel je voor: Je hebt een stagiair gevonden, en jullie hebben een match.

Top!

Dan ga je je voorbereiden op het moment dat de stagiair echt gaat beginnen in jouw bedrijf of organisatie.

Deze periode tussen het moment dat jij en de stagiair het ‘ja-woord’ aan elkaar geven en ongeveer een maand na de eerste stagedag is de introductieperiode.

Die periode is belangrijk.

Heel belangrijk.

Deze periode is beslissend voor de manier waarop de stagiair naar jouw bedrijf kijkt.

Een belangrijk moment dus om jouw ‘stagemerk’te versterken.

Dan wil je geen modderfiguur slaan met gebrekkige voorbereiding, spullen die er niet zijn, mensen die niet weten dat een stagiair komt et cetera.

Verschrikkelijk, dit wil je echt voorkomen.

Waarom illustreerde ik al eerder in de grote stageinfographic.

Zorg er dus voor dat de introductieperiode picobello in orde is.

Blijft de vraag: Hoe dan?

De ideale introductie heeft de student als uitgangspunt, niet jouw bedrijf.

Perfect introduceren doe je  door in je achterhoofd te houden dat je met de introductie drie doelstellingen wilt bereiken:

1-Stagiairs moeten zich thuis gaan voelen in jouw bedrijf en zich vertrouwd voelen bij/met collega’s
2-Stagiairs moeten hun eigen rol leren kennen (wat doet dit bedrijf, wat is mijn rol, waarom doe ik dit?)
3-De stagiair moet over de juiste middelenbeschikken om die eigen rol te pakken.
Pasjes, kleding, inlogcode. Dat soort zaken.

Tip van ons: Zorg dat je die praktische zaken al voor de eerste stagedag klaar hebt.

Dan kun je focussen op het integreren van de stagiair in het bedrijf en hoef je niet meer te zoeken naar pasjes, mensen uit te leggen wie die student is en de student te vertellen waar de fietsenstalling is. 

Gratis stageboek preview ontvangen?