Skip to main content
XS SM MD LG XL

Als je in het leger werkt is het niet handig om voor iedere situatie uitgebreide beleidsrapporten te tikken.

In een vuurgevecht wil je niet eerst door moeizame jargonsloten waden voordat je kunt zien wat precies de missie is.

Wat gaan we doen? Ja, dat staat ergens in bijlage 6, pagina 213 onderaan in die kleine lettertjes. 

Shit, geen leesbril bij me..

 

Zo’n situatie zul je niet snel zien.

En dat is maar goed ook.

Want iedere seconde is er een als het om leven en dood gaat.

En helder communiceren is dus heel belangrijk.

 

BLUF

In het leger hebben ze daarom een handig ezelsbruggetje bedacht om altijd helder te communiceren.

BLUF heet het : Bottom Line Up Front.

Het concept?

Simpel: Zet de belangrijkste informatie bovenaan

Als je de belangrijkste info direct ziet, en weet dat dit ook de kern van de boodschap is, dan kun je supersnel beslissingen nemen.

Bijvoorbeeld door te kiezen via Heuristiek, waar ik eerder over schreef.

 

BOTTOM LINE UP FRONT

 

Stagevacatures

BLUF kun je ook toepassen in jouw stagevacatures. 

Hoewel het niet om leven en dood gaat bij de meeste stagevacatures  is het ook hier iedere seconde die telt. 

Een student die online jouw stagevacature tegenkomt besluit

1: Binnen 5-7 seconden of zij op jouw site blijft

2: Binnen 30 seconden of de vacature iets is. 

 

Je kunt dus maar beter de aandacht pakken en vervolgens vasthouden.

Zet dus jouw belangrijkste informatie bovenaan.

En tip daarbij: Het is de informatie die voor de student het meest belangrijk en waardevol is.

Wat kun je zeggen over de sfeer? Over de inhoud van de stage? Of de reisafstand? 

Jouw bedrijfshistorie is leuk en aardig maar kan ook onderaan de tekst. 

 

Gratis stageboek preview ontvangen?