Skip to main content
XS SM MD LG XL

 

Nooit meer onaantrekkelijk voor studenten.

belangrijk

Stephen Covey bedacht de prioriteitenmatrix.

Voormalig Amerikaans president Eisenhower bedacht de ‘Eisenhower matrix’.

In beide matrixen is een onderscheid gemaakt tussen ‘belangrijk’ en ‘urgent’.

Handig om te bepalen wat nu moét (urgent) en wat je dichter bij je doelen brengt (belangrijk).

Of zoals Eisenhower het stelde:

What is important is seldom urgent and what is urgent is seldom important 

Dwight D. Eisenhower

Mooi!

Probleem: Mensen halen ‘urgent’ en ‘belangrijk’ nog wel eens door elkaar.

Bij het werven van en werken met talent zie ik momenteel hetzelfde gebeuren.

Begrijpelijk. De arbeidsmarkt is extreem krap en veel bedrijven gebruiken noodgrepen om toch mensen binnen te halen.

Een van de nieuwste hoogtepunten is een metaalbedrijf dat 5000 (!) euro gaat betalen aan nieuwe medewerkers als tekengeld. Een nieuw record.

Natuurlijk zijn er allerlei factoren buiten het bedrijf om die dit soort effecten in de hand werken.

Toch denk ik dat dit initiatief het gevolg is van die klassieke denkfout.

Het probleem is urgent geworden doordat het te lang niet belangrijk genoeg is geweest.

Stagiairs zijn niet belangrijk genoeg

Het werven en behouden van jong talent is bij veel bedrijven een urgente kwestie.

Nú hebben we mensen nodig. Nú die student, nú stagiairs.

Ik denk dat slimme bedrijven stages snappen dat dit niet werkt.

Zij maken stages niet urgent, maar belangrijk.

Stages zijn een sollicitatiegesprek van meerdere weken of maanden.

  • Het is een ideaal instrument om jouw employer brand te versterken.
  • Het is geweldig om te bepalen of iemand past in jouw bedrijf.
  • En het is duurzaam. Je leert elkaar immers beter kennen dan in die paar gesprekken waarna je 5k aftikt.

Want wat als je de werving goed op stoom hebt met deze incentive, maar jouw bedrijf helemaal niet zo leuk is om voor te werken? Of de buurman 10k gaat bieden? Het is een urgente investering in een urgent probleem. Geen belangrijke investering in een belangrijk probleem.

Hiermee zeg ik niet dat je die 5000 euro in je zak kunt houden. Wel adviseer ik om die 5k te investeren in het ontwikkelen van een geweldige ervaring van bijvoorbeeld studenten en een sterk imago bij studenten.

Je investeert zo in een belangrijk probleem, niet een urgent probleem. Op de langere termijn heb je veel minder problemen om mensen aan je te binden en om ze te behouden. Jouw imago gaat in jouw voordeel werken. Je hoeft minder noodgrepen te plegen zoals dit bedrijf zich genoodzaakt ziet om te doen, Op termijn komen meer mensen naar jou toe voor jouw bedrijf, niet jouw bankrekening.

Maak stages belangrijk, voor ze urgent worden. 

ps: Dit thema kwam ook aan de orde in mijn podcast met stagebedrijf van het jaar: PXL.Widgets. Hij is nu in de edit, ik laat het weten als hij online staat! 

 

 

Gratis stageboek preview ontvangen?