Skip to main content
XS SM MD LG XL

Betere verbinding met studenten. Sneller.

Interessant artikel van Arjan Elbers op Frankwatching over recruitment in 2019. Kern: ‘Recruitment anno 2019 is topsport en daar is serieus budget voor nodig’. Want de markt is krap en er moet stevig budget tegenaan.

Hij gebruikt zelfs de metafoor die ik vaak gebruik: Pay Peanuts, get monkey’s.

aap stage bureau brand

Arjan geeft in dit stuk de tip eens te kijken naar de kosten per sollicitant én per bron om zo te bepalen waar je jouw euro’s slim inzet in de War for Talent. 

En betoogd meteen dat dit veel meer euro’s moeten zijn dan vroeger. 

Slim. Terecht ook.

Hieronder wil ik je graag uitnodigen eens na te denken over de stage als slimme investering. Hoe je in 2019 de stage inzet als instrument om die euro’s effectief in te zetten om mensen te werven én te behouden voor jouw bedrijf. 

Nee, niet om samen met jouw afdeling financiën nog eens lekker te lachen over die lage stagevergoeding, of het feit dat je de kans hebt om ‘goedkope handjes’ in te zetten. Als je dat wilt doen, lees dan niet verder. Als je alleen peanuts wil betalen, besef je dan dat jouw employer brand met deze aanpak een langzame, pijnlijke dood zal sterven, bedolven onder een berg lege pindadoppen. Stagiairs zijn geen aapjes die je een paar pinda’s kunt toegooien in de verwachting dat ze daarmee tevreden zijn en nog eens een overbodig trucje doen.

Stagiairs zijn geen aapjes. 

Kost dat? 

Stagiairs zijn niet gratis, wel voordeliger dan ‘reguliere’ medewerkers bij werving en introductie. Wil je dat verschil zien? Maak dan eens lijstje van de kosten van een stagiair:

1-Wervingskosten (waar werf je, hoeveel uur kost dit, wiens uren zijn dit )

2-Werkplek (inrichten werkplek, koffie, lunch et cetera)

3-Loonkosten / verzekeringen (vergoeding, eventuele aanvullende verzekeringen)

4-ICT (programma’s, computers, licenties)

5-Begeleidingskosten (uren begeleiding medewerkers per week x aantal stageweken) 

Lage kosten, enorme ROI. 

Zet deze kosten eens af tegen de kosten van het werven, inwerken en vervangen van ‘gewone’ medewerkers. Ik durf te wedden dat deze investering veel lager uitvalt, zelfs als je recruiters peanuts betaald. 

Ook indirect levert het winst op. Bijvoorbeeld doordat je nieuwe mensen minder snel vertrekken omdat ze weten hoe jouw bedrijf in het echt is. Verkeerde verwachtingen zijn nog altijd een van de belangrijkste redenen dat mensen vertrekken. Na een stage weet je hoe een bedrijf in elkaar zit. Dat probleem is dus opgelost.

Daarnaast kun je enorme winst behalen door van stagiairs ambassadeurs te maken en in te zetten als gratis recruiter. Tel uit je winst. Niet alleen op korte termijn, maar ook over de komende jaren. Hoe zou het zijn als studenten zo enthousiast zijn over jouw bedrijf dat ze op enig moment vanzelf op je af komen? Is dat onmogelijk? Nee hoor. Het vereist wel een slimme, gestructureerde aanpak.

En last but not least levert een goed ingewerkte, gemotiveerde stagiair meer waarde op voor jouw bedrijf doordat deze tijdens de stage hoogstwaarschijnlijk meer bijdraagt aan jouw bedrijf dan een ongemotiveerde student.

Hierover schrijf ik ook op andere fora, lees bijvoorbeeld dit stukje even dat ik schreef voor Werf-en.

Niet gratis

Natuurlijk zijn stagiairs niet gratis, begeleiding kost tijd, geld en energie. Stagiairs zijn geen aapjes die genoegen nemen met een paar doppinda’s. Zeker in de huidige markt moet je echt meerwaarde leveren aan studenten. 

Je investeert jouw euro’s alleen niet in dure salarissen voor recruiters en starters die met verkeerde verwachtingen binnenkomen. Je investeert in een fantastische (leer)ervaring voor een stagiair die een positief en volledig beeld krijgt van jouw bedrijf. Deze ervaring gaat niet alleen over de werving, maar ook over de introductie, de begeleiding, de beoordeling en de manier waarop de student vertrekt bij jouw bedrijf (of als medewerker blijft)

De stage kost dus tijd en geld om goed in te richten en te onderhouden. Het levert ook een enorme ROI op. Als je weet wat je doet tenminste en echt werk maakt van stages.

Weet wat je doet

De stage is dus bij uitstek het instrument om jong talent te werven én te behouden. Tegen lage kosten met een potentieel enorme ROI.

Dan moet je weten wat je doet. Hoe zorgt jouw bedrijf ervoor dat het een aanbod heeft dat studenten super aantrekkelijk vinden. En hoe zorg je ervoor dat je studenten een topervaring geeft tijdens de stage zodat ze graag blijven, of hun ervaringen enthousiast rondvertellen?

Als je deze vragen graag beantwoord hebt, of verder wil uitdiepen dan kan ik jou op drie manieren ondersteunen:

1-Lees het allereerste managementboek over stagebegeleiding: 

2-Breng samen met mij in kaart waar jouw bedrijf nog slimmer studenten kan werven en binden. Op maat, of bijvoorbeeld tijdens mijn masterclass stagestrategie op 19 februari in Haarlem

3-Abonneer je net als vele anderen op mijn gratis wekelijkse tips, of download mijn e-book

Gratis stageboek preview ontvangen?