Skip to main content
XS SM MD LG XL

Bouw aan een ijzersterk imago bij studenten

Mc Kinsey signaleerde al in 1998(!) dat de komende 20 jaar een strijd om talent zou ontstaan. We zijn 20 jaar verder en voilà. De toen voorspelde ‘War for Talent’ is in alle hevigheid losgebarsten. Steeds meer bedrijven ervaren grote moeite om geschikte mensen te vinden. In de ICT is de nood in Nederland momenteel het hoogste, maar ook de technische sectoren kennen enorme uitdagingen om de toenemende vergrijzing en de leegloop van mensen en kennis op te vangen.

 

De strijd om talent beperkt zich al lang niet meer tot de loopgraven van corporate Nederland en de premium Linkedinaccounts waar gladde recruiters, moeilijke koffie in de hand, toptalent van rond de 30 jaar oud wegkapen bij bedrijven. Ook het onderwijs krijgt te maken met toenemende druk vanuit het bedrijfsleven om al vroeg in contact te komen met dat ene toptalent.

Dit slagveld raakt zo langzamerhand overvol met bedrijven, organisaties en bureaus die allemaal vechten om de aandacht van jonge mensen.

In die kakofonie van bedrijven en bureaus die zich ellebogend een weg naar de spotlight duwen kan jouw bedrijf heel eenvoudig ondersneeuwen.

Dat wil je voorkomen!

Graag geef ik je drie tips waarmee je blijft opvallen in dit overvolle strijdperk.

1-Jij bent de kandidaat, niet de student

Face it. Als werkgever ben je niet langer de bovenliggende partij . Zoals Ricardo Risamasu van recruitmentbedrijf Talmark een tijdje terug al schreef; ‘De War for Talent is gewonnen voor talent.’

En al in 2014 schreef Josh Bershin (een hele slimme kerel op dit gebied):

Employers, once in a position of power over employees, are no longer in control. Today, thanks to tremendous transparency in the job market (driven by Twitter, LinkedIn, Facebook, Glassdoor, and dozens of other online professional networks), people with in-demand skills are flooded with targeted job opportunities online. This means if your company is not a great place to work, then people find out about it fast’.

Josh Bersin, Predictions for 2015.

Redesigning  the Organization for a Rapidly Changing World, Jan. 2015

 

Gevolg:

Spreek daarom niet meer over ‘kandidaten’ als het om sollicitaties gaat.

In het woord ‘kandidaat’ zit iets hiërarchisch, iets ondergeschikts.

Dat is al lang niet meer zo. Verre van.

Talent heeft het voor het uitzoeken. Voor jou vacature zijn er tien andere leuke uitdagingen te vinden.

Jouw bedrijf is de kandidaat, niet de student.

Gedraag je daarnaar en let goed op hoe je jonge mensen het beste helpt om voor jou te kiezen.

Daar hoef je geen halve neurowetenschapper voor te zijn, dit kan vaak al met kleine procesverbeteringen.

Recruitmentbureau Robert Half signaleert bijvoorbeeld dat je door snel te reageren al een hoop punten scoort bij sollicitanten.

 

Jouw bedrijf is op zoek naar schaars talent? Dan is jouw bedrijf de kandidaat, niet de student.

2-Bouw aan een merk. Het hele jaar door

Een paar jaar geleden kon je nog op je gemak een paar weken van tevoren een saaie stagevacature doorsturen naar een school in de buurt. De school verspreidde de vacature onder studenten, sollicitaties kwamen binnen. Lukte dat niet? Dan was het alsnog mogelijk om via vacaturesites jouw vacaturetekst te verspreiden naar studenten. Het was soms best lastig een stage te vinden, dus die sollicitaties kwamen wel.

Dit is veranderd. De kans dat je met deze ‘ post en pray’ aanpak talent binnenhaalt is snel aan het slinken. Sommige bedrijven lukt het nog, maar steeds vaker krijgen ook zij nul op het rekest.
Als bedrijf moet je een helder imago hebben en top of mind zijn bij jonge mensen. En dat imago bouw je niet alleen met het verspreiden van een standaardvacature in die paar weken per jaar dat studenten een stage zoeken. Zij moeten jouw bedrijf al kennen. En het moet duidelijk zijn waarom die studenten nou precies bij jou moeten komen stagelopen in plaats van bij die 100 andere bedrijven. Kies daarom voor een helder imago als bedrijf. Wat heb je te bieden? En welke ‘impact’ of ‘purpose’ heeft die stagevacature binnen jouw bedrijf? Vertel dit verhaal het hele jaar door.

Doe dit ook via andere media dan alleen die saaie vacaturetekst. Gebruik Instagram, of een app zoals Playtowork. Doe iets nieuws.

Maar let wel op dat je niet alleen ‘leuke hippe dingetjes’ doet. Want uiteindelijk gaat het om het resultaat: De juiste student bereiken én voor jouw bedrijf laten kiezen. En dat doe je alleen door de ervaring voor studenten geweldig te maken. Bij de werving, maar ook bij de begeleiding.

Zoals ik ook recent besprak met Alexander Jong in de Stagepodcast bouwt zijn bedrijf het hele jaar aan een imago. Dit kost tijd, geld en energie. Maar het is een enorm duurzame manier om vroeg en goed bij de studenten die zij willen bereiken in de picture te komen. Bij werving scheelt dit ze enorm op de wervingskosten. Het zorgt er ook voor dat ze stagebedrijf van het jaar zijn geworden, waarmee ze opnieuw een enorme boost in hun imago onder studenten en onderwijsinstellingen hebben gekregen.

Het is dus niet extra tijd en geld, het is op de lange termijn tijd en geld besparen.

Wat heb je te bieden? En welke ‘impact’ of ‘purpose’ heeft die stagevacature binnen jouw bedrijf?

3-Investeer in stages, ook na de werving.

Voortbordurend op tip 2: De stage is een geweldig effectief en efficiënt instrument om jonge mensen te interesseren voor een baan binnen jouw bedrijf. Niet voor niets noemen wij de stage ook wel een sollicitatiegesprek van weken of maanden.

Niet voor niets noemen wij de stage ook wel een sollicitatiegesprek van weken of maanden.

Waarom? Het is vele malen voordeliger dan een dure recruiter of een bureau inhuren om ‘gewone’ medewerkers te werven. Het kost geld en tijd, maar het levert ook wat op. Je kunt samen kijken wat je aan elkaar hebt (als student en bedrijf)

En wat dacht je van inwerken? Een stagiair kun je na de stage een baan aanbieden, waarna deze ingewerkt en direct van meerwaarde is. Dat lukt niet met een nieuwkomer die alleen een paar gesprekken heeft gevoerd met een paar mensen en de website heeft gezien.

De onboarding is dus een stuk effectiever voor mensen die echt weten hoe jouw bedrijf in elkaar steekt. Mishires door overenthousiaste verwachtingen scheppende recruiters waarna de student van een koude kermis thuiskomt zijn verleden tijd. Ook verleden tijd zijn bluffende sollicitanten die toch niet zo goed zijn als ze beweerden (wie heeft het niet gedaan:)Jokken in een gesprek, of twee gesprekken lukt misschien. Maar 5 maanden de schijn ophouden is echt onmogelijk.

Slim werven van stagiairs stopt dus niet bij een kekke ‘werkenbij’ site, een vacature op het intranet van de lokale onderwijsinstelling en een kopje koffie met de directeur. Als je stages echt succesvol wilt laten zijn voor jouw bedrijf dan vereist dit een bedrijfsbrede strategie waarmee de stagiair niet alleen enthousiast binnenkomt, maar enthousiast blijft. Ook na de stage. Dat lukt alleen als je die student goed werft én een topervaring geeft.

Dit vereist een inspanning en een keuze van jouw organisatie. Niet alleen voor een bepaald imago, maar ook budgettair. Jouw hele bedrijf moet zijn ingericht op het werken met jong talent. De juiste mensen, de juiste processen en de juiste systemen. Dat klinkt complex en duur, maar dat valt mee. Vaak doen bedrijven al heel veel goed en gaat het erom de juiste knoppen te draaien. Waar in de ‘stagecyclus’ zit jouw bottleneck en hoe halen we die weg?

Als je dit slim aanpakt scheelt het tijd, geld en je bouwt aan een fantastisch employer brand richting studenten. Je kunt daarom misschien wel spreken van een ‘intern-brand’.

Jouw hele bedrijf moet zijn ingericht op het werken met jong talent.

 

Met deze drie tips bouw je met stages aan een geweldig voordelig en duurzaam alternatief voor traditionele werving en selectiemethodes, vaak tegen een fractie van de kosten

 

Wij helpen jouw bedrijf om een sterk merk te bouwen door studenten een topervaring te geven. bij de werving, maar ook tijdens de stage én na afloop.

Benieuwd hoe ik jouw organisatie kan helpen om jong talent te winnen of te behouden?

Begin dan met het Grote Stageboek voor Werkgevers. Dat kun je hier bestellen.

Wil je nu al aan de ‘slag’ :). Leuk! Stuur mij even een pb, ik help graag om jouw bedrijf top of mind te krijgen (en te houden) bij studenten die jij wilt bereiken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gratis stageboek preview ontvangen?