Skip to main content
XS SM MD LG XL

Nooit meer onaantrekkelijk voor studenten.

Je wilt jouw bedrijf dus onder de aandacht brengen van studenten.

Je wilt alleen liever niet duizenden euro’s aan toeters en bellen besteden.

Dat hoeft ook niet!

Dan moet je wel weten wat je doet.

Graag geef ik je drie tips om jouw bedrijf direct beter op te laten vallen in de War for Talent.

Tegen een lage investering maar met een potentieel hoge ROI. Doe er je voordeel mee!

Foto: chuttersnap on Unsplash

 

1: Kies een minder drukbezet communicatiekanaal

Vacaturebanken, jobboards, werken bij sites, nieuwsbrieven, sociale media. Allemaal geweldige kanalen om mensen te werven. Probleem is wel dat meer bedrijven hebben ontdekt dat deze aanpak werkt. Het is er nogal druk dus. Onderscheidend zijn is dan lastig.

Zoek daarom eens uit waar veel studenten uit jouw vakgebied te vinden zijn. Online én offline. En kijk waar het rustiger is, of waar je minder omgevingslawaai hebt. Denk bijvoorbeeld aan een bedrijvendag, of een event op de onderwijsinstelling. Zo organiseert het mediacollege in Amsterdam bijvoorbeeld jaarlijks ‘portfoliodagen’ of ‘inspiratiedagen’. Deze dagen zijn bedoeld voor studenten om hun werk door professionals te laten beoordelen en om lezingen bij te wonen van bedrijven en professionals uit de sector waarvoor zij worden opgeleid. Je hebt op dit soort dagen een geweldige kans om jouw bedrijf direct onder de aandacht te brengen zonder de continue ruis van honderden andere bedrijven om je heen.  Is er dus een evenement op school? Pak die kans en ga. Ook als het eerstejaars studenten zijn, of tweedejaars. Wacht niet tot het laatste studiejaar voordat je studenten benaderd. Ja, je hebt mensen die actief op zoek gaan naar een baan. Maar je bent te laat. Slimme bedrijven beginnen al in het eerste jaar. Het loont de investering.

Slimme bedrijven beginnen al in het eerste jaar.

En als je er dan bent, doe iets wat niemand verwacht. Bel bijvoorbeeld terug. Het is werkelijk schokkend hoeveel bedrijven gezellig staan te doen op een bedrijvendag, maar uiteindelijk inpakken, weggaan en de lijst met contactgegevens in een la laten verdwijnen. Zorg er dus voor dat helder is wie de follow-up doet. En wanneer. Want je moet het ijzer smeden als het heet is.

Oh ja: Wat ook goed werkt is de good old poster op school. Een oplossing met een enorm bereik én onderscheidend. Wie maakt immers nog een poster? Jij dus.

En nog een tip over het benutten van de drukke kanalen: Zitten de studenten bijvoorbeeld Instagram? Vergeet dan niet de persoonlijke benadering. Probeer ze niet alleen te verleiden met advertenties in hun tijdlijn, maar zoek ze op en stuur een DM (een persoonlijk bericht) of volg studenten en reageer op posts. Sociale media is precies wat het woord zegt: Sociaal. Echte aandacht kost misschien wat tijd, je onderscheid jezelf enorm.

2: Vraag het de doelgroep zelf.

Grappig genoeg is dit een aanpak die veel over het hoofd wordt gezien. Praten met de doelgroep is dé manier om twee problemen ineens te tackelen.

Ten eerste zet je jezelf direct op de radar van studenten. Je staat letterlijk voor hun neus.
Wij voeren als Bureau Brand regelmatig gesprekken met studenten over hun ambities en drijfveren. Ook voor klanten. Wij merken dat studenten na zo’n sessie altijd graag in contact komen met de klanten voor wie we deze sessies doen. Op deze manier heb je misschien een bereik van 10-20 mensen, maar wel een enorm effect als 10 van de 20 studenten aangeven graag in contact te komen. Dit soort ‘conversie’ heb je niet online.

Ten tweede kun je uit zo’n sessie enorm veel informatie halen. Die informatie kun je vertalen naar bijvoorbeeld een persona e Het maken van zo’n persona is een geweldige manier om jezelf te verplaatsen in de studenten die je wilt bereiken. Welke studenten wil je werven? En wat zijn de eigenschappen van diegene? Denk bijvoorbeeld aan leeftijd, hobby’s, woont de student thuis, zijn er bijbaantjes? Wat frustreert de student, wat zou een student zeggen over stages?  Als je een algemeen beeld hebt van degene die je wilt bereiken, dan kun je bepalen wat waardevol zou zijn voor die doelgroep. Je focust je aandacht dus op de juiste mensen. Het loont om bij deze aanpak ook echt met studenten te gaan praten.

Praten met de doelgroep is dé manier om twee problemen ineens te tackelen.

En dat praten hoeft geen uren te duren. Onze aanpak maakt het mogelijk om binnen 1 a 2 uur concrete kansen in kaart te hebben om jouw doelgroep beter te bereiken. Zo heb je in no-time gerichte acties om jouw bedrijf geweldig(er) te maken voor precies de studenten die jij wilt binnenhalen.

Wil je met persona’s aan de slag? Download onze stagepersona hier

3: Help studenten écht. 

Wil je onvergetelijk zijn als bedrijf? Lever dan belachelijk veel waarde. Waarde waarvan studenten ook aan elkaar vertellen dat het opvallend is dat je zoveel doet.  Neem het voorbeeld van Kennemer Duin Campings waarover ik ook schreef in het Grote Stageboek voor Werkgevers. Zij geven gastlessen op een hele slimme manier aan studenten van de beste mbo opleiding in hun sector. Geen langdradig promopraatje dus over hun bedrijf, met zo’n obligate powerpoint waar geen hond op zit te wachten (zoals de meeste andere bedrijven doen). Zij leveren échte waarde voor de studenten door met hen sollicitatiegesprekken te oefenen. Echte gesprekken, met echte medewerkers van de camping. Medewerkers die weten hoe je een goed gesprek moet voeren en wie past op het bedrijf. Medewerkers die de  studenten nog persoonlijke feedback geven ook. Een hele dag, met drie man naar een school reizen.

Wie doet dat nou? Kost klauwen met geld. Gek toch?

Think again. Want weet je wat nou zo leuk is? Met die sollicitatietraining voert de camping direct sollicitatiegesprekken met potentiële stagiairs. Want zo’n gesprek hoeft niet perfect te gaan, het is een moment om te kijken wie iemand is en of er een match is op houding en karakter. Dit bespaart het bedrijf  dure advertenties, veel energie in promotie via sociale media zonder concreet resultaat.  Direct aan tafel met studenten van de beste mbo opleiding van Nederland. Zo heeft het bedrijf na iedere sessie meerdere stagiairs geworven en hebben de studenten die het niet werden ook iets geleerd. Drie keer raden hoe het bedrijf bekend staat bij de studenten? Da’s nog eens direct contact met maximale ROI.

Ook hier geldt overigens: Laat van je horen!  Als een student interesse heeft en contact opneemt dan help je hem of haar enorm door simpelweg tijdig te reageren. Als een student contact opneemt is een van de meest gehoorde klachten dat ze niets, of pas heel laat iets terughoren. Wat is laat? Dat wisselt. Maar binnen twee weken is echt de maximale tijdspanne. Lukt dat niet? Wees daar dan helder over tijdens de procedure.

Onlangs sprak ik een student Informatica die van alles deed met big data en wiskundige analyses. Een hele gewilde studente. Die had bij een bedrijf pas na 1 jaar (!) een reactie ontvangen. Dat het bedrijf mentaal was afgeschreven bij de student als potentiële werkgever mag duidelijk zijn.

Bel dus terug. En bel snel.

Zo simpel kan het zijn

Het klinkt allemaal als een inkoppertje, maar als dat zo is, waarom doen zo weinig bedrijven dit dan?

Onderscheid jouw bedrijf met deze tips! Je zult snel resultaat zien!

Ik wens je veel succes!

Gratis stageboek preview ontvangen?