Het is 1998, Harlem New York.
Op een klamme zomeravond spreekt FBI-onderhandelaar Chris Voss in een afgetrapt appartementengebouw met een drietal bewapende criminelen.
Ze zitten verschanst achter de deur en maken geen aanstalten om naar buiten te komen zonder guns blazing western einde.
Tijdens het gesprek pakt Voss het slim aan.
Geen deuren intrappen, SWAT teams en spierballenvertoon.
Hij toont empathie en blijft kalm.
‘Het lijkt erop dat je niet naar buiten wilt komen’ en ‘Volgens mij willen jullie niet naar de gevangenis’.
De drie komen uiteindelijk naar buiten en geven zich over, vooral omdat ze zich begrepen en gehoord voelden door de FBI-onderhandelaar.
Diezelfde Chris Voss is inmiddels een beroemdheid in onderhandelingsland en specialiseert zich in gijzelingen.
Op Masterclass (een Amerikaanse website met masterclasses van beroemde mensen) geeft Voss uitleg over zijn aanpak.
Natuurlijk heb je niets aan een verhandeling over het onderhandelen met tot de tanden bewapende boeven bij het werven met stagiair,
1 ding is juist wél heel bruikbaar voor het werven van én werken met stagiairs;
Een tactiek die Voss ‘mirroring’ noemt.
Dit is niet hetzelfde als het Nederlandse ‘spiegelen’ maar het lijkt er wel op, je doet het alleen met woorden.
Mirroring bij stagiairs
In een gesprek met een stagiair let je goed op de belangrijkste woorden in een zin, of op de laatste drie woorden van de zin.
Die woorden herhaal je.
In een kennismakingsgesprek zegt de stagiair bijvoorbeeld: Ik ben fan van Ajax. Dan zeg jij: Fan van Ajax?
Of in een feedbackgesprek zegt de student: Ik vind het niet eerlijk dat je mij zo streng behandeld. Dan zeg jij: Je vindt het niet eerlijk?
Deze techniek speelt in om de menselijke neiging om te reageren op herkenning.
Door met ‘mirroring’ van de woorden straal je gelijkheid uit (herkenbaarheid) en bouw je (on) bewust een band op.
En die band is belangrijk voor een stagiair bij het maken van een beslissing: Ga ik bij dit bedrijf stagelopen in plaats van bij dat andere bedrijf.
Of: Ga ik die feedback accepteren en mijn gedrag aanpassen?
Als je er voor wilt zorgen dat een stagiair doet wat jij wil zonder druk of onnodige verkooppraatjes, herhaal dan de 3 laatste woorden, of de drie steekwoorden in een zin.
Het werkt. Een onderzoek naar serveersters in ee restaurant toonde aan dat ze 70% MEER fooi kregen als ze de bestelling herhaalden van hun klant. 70%!
Meer weten over stagebegeleiding? Lees bijvoorbeeld het Grote Stageboek voor Werkgevers
Kijk hier de trailer voor de masterclass (rest zit achter een muurtje).