Skip to main content
XS SM MD LG XL

‘Hier werken wij alleen met studenten van die onderwijsinstelling’ 

De begeleider van het bedrijf dat ik sprak was heel stellig.

En hij is de enige niet.

Heel vaak hoor ik dat bedrijven heel graag met specifieke opleidingen of opleidingsinstituten werken.

Als je dan vraagt waarom dat is krijg ik vaak als antwoord ‘dat ze gewoon goede ervaringen hebben met die school’

 

Klinkt rationeel.

En dat is het misschien ook deels.

Maar er is ook een gezonde dosis psychologie.

Want die beslissing lijkt weliswaar de beste keuze.

Het is nog maar de vraag of dat ook daadwerkelijk zo is.

 

Wat hier speelt is het zogenaamde ‘Mere exposure effect’; het feit dat je iets waardeert omdat je het kent.

Neem bijvoorbeeld het feit dat je altijd een bepaald merk chips meeneemt van de supermarkt.

Die kies je niet alleen omdat die chips ook objectief de beste keuze zijn.

Je kiest ze ook omdat je meer zekerheid hebt dat de chips aan jouw eisen voldoen dan bij een ander merk chips.

Misschien is die wel beter, maar het kan ook tegenvallen.

Dat risico willen jouw hersenen minimaliseren waardoor ze stimuleren dat je voor de bekende optie kiest.

Lekker veilig.

 

De student die de begeleider selecteert omdat deze van ‘die ene bekende opleiding komt’ kiest daarom niet per se voor de beste optie,

Hij kiest vooral voor de in zijn beleving veilige weg.

Dit betekend wel dat ‘ie zonder het zelf helemaal te beseffen andere kandidaten laat schieten.

Misschien wel hele goede kandidaten.

 

Meer weten over welke vooroordelen een rol spelen bij het werven en begeleiden van stagiairs?

Wij helpen.

 

 

 

Gratis stageboek preview ontvangen?