Skip to main content
XS SM MD LG XL
WORD DÉ TALENTMAGNEET IN JOUW MARKT

‘Kwalificerend beoordelen’; zegt dat jou iets?

Nee? Of iets, maar wat het precies is….

Mwah.

Lees dan door! Want deze vorm van beoordelen is een fundamenteel onderdeel van een stage en een belangrijke vaardigheid die je als begeleider moet bezitten.

Om helder te maken wat dit is en wat de rol van de beoordelaar bij deze vorm van beoordeling is schreef ik deze blog.

Kwalificerend Beoordelen

“Kwalificerend beoordelen” verwijst naar het proces van het beoordelen van de prestaties of het werk van een student.

Doel is om te bepalen of iemand voldoet aan de noodzakelijke kwalificaties of normen om een ​​bepaald doel of certificering te behalen.

Bijvoorbeeld, in een beroepsopleiding kan kwalificerend beoordelen betekenen dat wordt beoordeeld of een student de vereiste vaardigheden en kennis heeft verworven om een ​​specifieke baan of taak uit te voeren. 

In het academisch onderwijs kan kwalificerend beoordelen betekenen dat de prestaties van een student in een opleiding worden geëvalueerd om te bepalen of ze voldoen aan de criteria om de opleiding te halen en studiepunten te verdienen voor het diploma.

Taken en bevoegdheden van de beoordelaar

  1. Opstellen van duidelijke doelen en verwachtingen:
    De beoordelaar moet samen met de stagiair duidelijke doelen en verwachtingen opstellen voor de stageperiode. Dit zorgt ervoor dat de stagiair weet wat er van hem of haar wordt verwacht en wat de doelen zijn die hij of zij moet bereiken.
  2. Bieden van training en begeleiding:
    De beoordelaar moet de stagiair trainen en begeleiden bij de werkzaamheden die hij of zij moet uitvoeren. Hierbij kan het gaan om bijvoorbeeld het geven van instructies, het aanbieden van feedback en het delen van kennis en ervaring. Een goede beoordeling volgt uit goede begeleiding.
  3. Reguliere feedback geven:
    De beoordelaar moet regelmatig feedback geven aan de stagiair over zijn of haar prestaties. Deze feedback moet zowel positief als negatief zijn en gericht zijn op de ontwikkeling van de stagiair.
  4. Evalueren van de prestaties:
    De beoordelaar moet de prestaties van de stagiair evalueren en vaststellen of hij of zij voldoet aan de gestelde doelen en verwachtingen. Dit gebeurt meestal aan het einde van de stageperiode.
  5. Ondersteunen van de ontwikkeling:
    De beoordelaar moet de stagiair ondersteunen bij zijn of haar ontwikkeling en waar nodig aanbevelingen doen voor verdere ontwikkeling. Dit kan bijvoorbeeld gaan om het bieden van training, het aanbieden van nieuwe uitdagingen of het adviseren over vervolgstappen na de stageperiode.
  6. Een veilige en respectvolle werkomgeving bieden:
    De beoordelaar moet ervoor zorgen dat de stagiair werkt in een veilige en respectvolle omgeving waarin hij of zij zich op zijn of haar gemak voelt en kan groeien en ontwikkelen. In een prettige sfeer leer je meer.

In een volgende blog ga ik in op de vormen van beoordeling en het maken van een plan.

Wil je ondertussen zorgen dat studenten bij jouw bedrijf aankloppen omdat je zo’n sterk imago hebt als stagebedrijf? En wil je de stage maximaal benutten als slim instrument op een superkrappe arbeidsmarkt?

Dan is een consultcall wellicht iets voor je.

Abonneren op onze wekelijkse nieuwsbrief kan trouwens ook, da’s gratis.

Stages zijn een heel lang sollicitatiegesprek

[mc4wp_form id="135"]
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com