Recensies
Het boek biedt veel theoretische (maar beslist niet stoffige) achtergrondinformatie die wordt afgewisseld met handige lijstjes (10 vragen die je tijdens een sollicitatiegesprek kunt stellen; 13 tips om stagiairs direct te motiveren), schema’s (het BPV-protocol) en instrumenten (waaronder het zogeheten ‘stagecanvas)’, checklists (zoals ‘Introductie stagiair’ en ‘Beoordelingsgesprek stagiair), citaten uit de dagelijkse praktijk en vaak verrassende inzichten. Dat laatste gebeurt met name als Brand ingaat op hoe je de millennials boeit en bindt. Zo geeft hij een mooi voorbeeld van ‘ninja recruiting’: muziekstreamingdienst Spotify wilde graag een whizzkid binnenhalen en stuurde hem geen mail of LinkedIn-bericht, maar een speciale Spotify-playlist (‘Join the Band’). De aanpak van de recruiter werkte. Waardoor hij niet alleen die ene whizzkid wist te enthousiasmeren, maar meerdere high potentials binnen hengelde.’
Het grote stageboek voor werkgevers: alles over het vinden en binden van talent-recensie
Dit boek beschrijft de zes fases waaruit een stage bestaat: wat is een stage, werving en selectie, de introductie van stagiairs, de begeleiding van stagiairs, de beoordeling van stagiairs en het vertrek van jouw stagiair. Elke fase bevat een uitgebreide beschrijving, tips en een samenvatting. Het boek bevat een aantal checklists. De auteur is stage-expert en oprichter van Stagebureau Connectie. Hij adviseert bedrijven en opleidingen om stages succesvol te maken. Dit boek is allereerst bestemd voor bedrijven en organisaties die graag met stagiaires werken en op zoek zijn naar slimme tips. Daarnaast is het boek interessant voor medewerkers in het onderwijs en de stagiaires zelf om het stagebedrijf te helpen om beter te begeleiden. Het boek is heel toegankelijk geschreven en daarmee geschikt voor een hele brede doelgroep.
M. van Berkel
Het zou win-winsituatie moeten zijn
‘In de praktijk blijkt een stage voor zowel werkgever als stagiairs nogal eens niet aan de verwachtingen te voldoen, zo blijkt uit Het grote stageboek voor werkgevers. De uitgave bestrijkt een breed vlak van werkgevers, ook de bakkerij-, horeca- en slagerijsector behoren hiertoe.
Op het eerste gezicht is elke stage een win-winsituatie voor alle partijen: de stagiair leert zijn of haar kennis toe te passen op de werkvloer en het stagebedrijf heeft er tijdelijk een goedkope arbeidskracht bij. Iedereen blij. Maar in de praktijk voelen stagiairs zich meer dan eens aan hun lot overgelaten en nemen werkgevers onvoldoende hun verantwoordelijkheid, zo blijkt uit het boek van Maarten Brand.’
Een interview met Maarten
Review: het grote stageboek voor werkgevers
‘Samengevat een leuk en praktisch boek dat feitelijk alle zaken meeneemt die aan de orde zouden moeten komen bij het vinden van stagiaires voor een bepaalde afdeling binnen je onderneming. Praktische zaken, maar ook veel zaken die de psychologische kant van het proces in kaart brengen en daarmee duidelijk maken waarom je bepaalde zaken beter wel of niet kunt doen. Ik moet toegeven dat ik me na het lezen van de korte intro afvroeg of het mogelijk was om 260 pagina’s zinvol te vullen met het onderwerp ‘stage’, maar dat kan dus zeker.
De schrijver vat ieder hoofdstuk praktisch samen onder ‘dit deel in het kort’. Een super handige en praktische manier om je actieplan goed vorm te geven. Het boek wordt afgesloten met een 9-tal praktische checklists, die ook nog eens te downloaden zijn via Bureau Brand.
Het boek is een aanrader voor alle mensen in een bedrijf die zich bezig houden met het stagebeleid en vooral voor HR professionals zoals ik, die soms denken dat ze het allemaal wel weten (wat dus zeker niet het geval is, kan ik uit ervaring zeggen).’
Veel stagiaires nauwelijks begeleid
“Een stage is enorm belangrijk: het is vaak de eerste kennismaking met het werkveld. De invloed hiervan op een student is groot, want het kan een verschrikkelijke of juist geweldige en leerzame ervaring zijn”, zegt stagemakelaar Maarten Brand tegen Editie NL.
Omdat stages zo belangrijk zijn heb ik het Het grote stageboek voor werkgevers geschreven, met veel praktische voorbeelden en stageplannen voor werkgevers. “Een boek speciaal voor werkgevers bestond nog niet, terwijl ik juist veel vragen krijg van bedrijven over hoe zij nou op een goede manier een stagiair moeten begeleiden”, zegt Brand.