De Amerikaanse filosoof en wiskundige Alfred North Whitehead zou gezegd hebben ‘It is the business of the future to be dangerous.’
Het is de taak van de toekomst om gevaarlijk te zijn.
interessante gedachte; de toekomst is gevaarlijk.
Als je het zo bekijkt dan is de toekomst dus iets dat je moet bestormen; het is onbekend gebied dat je betreedt.
Het is niet iets dat je met logica en ‘zo doen we dat altijd al’ benaderd.
Dat was toen handig, nu moet je het anders aanpakken.
Nieuwe dingen bedenken
Improviseren,
Testen.
Omgaan met een omgeving die gevaarlijk is
In Tanzania leven de Hazda, een stam jager-verzamelaars die al duizenden jaren weet te overleven met hun eigen gewoontes en gebruiken.
In een onderzoek werden leden van die stam (vrijwillig!) gedropt in onbekend terrein.
Doel was om te kijken hoe ze zich zouden bewegen in een nieuwe situatie.
Hun bewegingen bleken niet volgens een vast patroon te verlopen, maar kriskras heen en weer te gaan waarbij ze soms langere stukken en soms korte afstanden aflegden.
Op een aantal plekken bleven ze kort, elders zochten ze langere tijd naar voedsel.
Dit op het oog willekeurige en onlogische patroon is niet vreemd en zeker niet zonder reden; het is een patroon dat bekend staat als ‘survival pattern’ of Levi-Flight (vernoemd naar een Franse wiskundige). Ook andere diersoorten doen het, denk aan bijen en haaien.
Evolutionair gezien is dit fenomeen volkomen logisch: In een onbekende omgeving is het niet jouw richtingsgevoel dat de kans op overleven bepaald, maar het vermogen om jouw route aan te passen aan de omstandigheden.
Een rechte lijn van A naar B is een slechte overlevingsstrategie.
De toekomst is gevaarlijk, ook voor stagiairs
Ook als het gaat om het opleiden van jong talent is dit van toepassing.
De arbeidsmarkt is superkrap, talent is schaars en hoe je aan mensen komt is een vraag die om steeds creatievere antwoorden vraagt; om aanpassingsvermogen. Blijven volharden in jouw pad van A naar B werkt niet meer zoals het deed in jouw bekende wereld van gisteren.
Voor studenten is het tegelijkertijd ook spannend; de stage vormt de eerst stappen in een bepaald beroep.
Hoe je de student daar op voorbereid is bepalend voor de manier waarop je de student een positieve of juist negatieve ervaring geeft.
Ga je de student leren dat deze snel mogelijk van A naar B moet te bewegen volgens een rechte lijn? Dan is de kans groot dat het mislukt; er zijn fouten, onverwachte gebeurtenissen en tegenvallers. A
Zorg ervoor dat je in die spannende toekomst aanpassingsvermogen hebt en leer dat ook aan studenten.
Want de toekomst is eng misschien, jouw overlevingskansen als bedrijf of organisatie nemen ermee toe, net als de kansen van stagiairs om zich te handhaven in de onbekende, spannende omgeving van ‘werk’.
Samen de enge toekomst verkennen op een slimme manier? Onze stagesprint helpt!