Skip to main content
XS SM MD LG XL

Stel je voor: Je gaat met jouw bedrijf nadenken over het verbeteren van het aanbod aan studenten.

Om dat vorm te geven ga je samen met jouw collega’s een middagje brainstormen.

Heel goed idee!

Vervolgens komen jullie met ideeën en oplossingen waarvan je tijdens de brainstorm een heel goed gevoel krijgt.

Ja, dat herken ik!

of ‘Ach ja, zo gaat dan nu eenmaal, niet te veel aandacht aan geven’,

en ‘wow, dit was echt een goeie brainstorm, ik krijg superveel energie!’ 

 

In de praktijk komen jullie geniale plannen en ingevingen echter niet van de grond.

Wat is er gebeurd?

De kans is heel groot dat jullie tijdens jullie brainstorm een of meer vormen van bias (vooroordelen) zijn tegenkomen.

Deze bias zorgen ervoor dat jullie elkaar gaan bevestigen in allerlei aannames op basis van beschikbare informatie en op basis van de natuurlijke behoefte om ‘gelijk’ te hebben.

 

Het gaat om deze drie:

1-Beschikbaarheid bias: De neiging om beschikbare informatie te verwarren met informatie die de objectieve werkelijkheid weergeeft

Denk bijvoorbeeld aan een veelvoorkomende vorm van dit soort bias: ‘Ik heb vorig jaar twee studenten gehad van die opleiding die helemaal niet gemotiveerd waren. Daarom wil ik dit jaar geen student van die opleiding’.

2-Bekendheid bias: De neiging om veel waarde te hechten aan dingen die je al weet. Ik denk hierbij aan de opmerking van een manager bij een opdrachtgever die mij onlangs vertelde dat ICT altijd te laat is met pasjes en wachtwoorden voor studenten. Hij concludeerde: Tja,zo gaat dat gewoon, dat verander je niet’.

3:Bevestigingbias: Jouw hersenen willen erachter komen dat ze gelijk hebben en voorkomen dat ze ongelijk hebben. Daarom hebben jouw hersenen de neiging om informatie in jouw eigen straatje te duwen. Dit zie je bij onderzoeksdata die een onderzoeker interpreteert in het eigen voordeel, of bijvoorbeeld in de huidige vaccinatiediscussie. Jouw zoekmachine en social media zijn ook ‘bevooroordeeld’; ze zijn ingesteld op jouw achtergronden. Dit is wat Arjen Lubach de ‘fabeltjesfuik‘ noemt. Jouw hersenen bouwen als het ware een ‘fabeltjesfuik’ in jouw hoofd.

 

Dat dit gebeurd is niet vreemd.

Onhandig is het wel, omdat het jouw wens om meer jong talent te werven in de weg zit.

Door deze vooroordelen heb je mogelijk grote groepen studenten buitengesloten puur op basis van jouw idee dat er geen geschikte studenten op een opleiding zitten.

Je hebt vervolgens de ervaring van de student niet optimaal gemaakt omdat je aanneemt dat bepaalde processen ‘nu eenmaal zo lopen’

En tóch ben je heel blij met de brainstorm omdat jullie nu eenmaal heel graag gelijk willen hebben.

Voorkomen dat je in je eigen fabeltjesfuik blijft zitten?

Wij helpen.

 

 

Gratis stageboek preview ontvangen?