Skip to main content
XS SM MD LG XL

Als je stagiairs een topervaring wilt geven dan kun je heel veel doen omdat mogelijk te maken.

Je kunt het ook op heel veel manieren verknallen.

Als je stagiairs een goede ervaring wilt geven moet je weten hoe je ze motiveert

Ook is het belangrijk om te weten hoe je jouw bedrijf of organisatie inricht.

Als je dat doet, dan schep je een prettige omgeving

Een omgeving waarin studenten zichzelf goed kunnen ontwikkelen.

Een omgeving waarin ze zelfvertrouwen hebben en zich betrokken voelen

En een omgeving waarin ze het gevoel hebben dat ze vooruitgang boeken.

Een omgeving met een goed leerklimaat dus.

 

Zo’n omgeving creëer je met bijvoorbeeld deze vier stappen:

 

1.Wijs de juiste begeleiders aan.

De relatie tussen de student en de begeleider is de basis van iedere geslaagde stage.

De omgeving moet wel genoeg tijd en ruimte bieden om die relatie op te bouwen.

Denk daarom goed na of die tijd en ruimte er is om die begeleiding te bieden.

Is deze er niet? Bekijk hoe dat komt en pak dat probleem aan. Komt het omdat het te druk is?

Is er iets op de afdeling aan de hand? Hebben mensen er gewoon geen zin in? Missen mensen vaardigheden?

Blijkt dat het echt niet kan. Neem dan geen stagiairs aan. Dat is vragen om gedoe.

Maar stel jezelf ook kritisch de vraag of je het probleem niet onoverkomelijker maakt dan het feitelijk is.

Hoe kun je het wél organiseren dat stagiairs komen?

 

Een tip daarbij: Vraag aan iemand die ‘echt geen tijd heeft’ of deze op een schaal van 1-10 kan aangeven hoe weinig tijd hij heeft.

Als iemand vervolgens ‘2’ aangeeft; vraag hem dan om te vragen waarom hij niet NOG lager heeft gescoord. Dan ontdek je de ruimte die er wel is.

Vergroot die ruimte vervolgens.

Zegt iemand ‘1’? Vraag dan of diegene kan aangeven wat er nodig is om daar een 4 of een 5 van te maken.

Dan krijg je ook antwoorden die jou helpen om te bepalen waar de knelpunten zitten.

 

2.Organiseer de verbinding tussen stagiairs, maar timmer het niet dicht.

Heb je meer stagiairs rondlopen in jouw bedrijf?

Maak er een clubje van; zet stagiairs bij elkaar en laat ze kennis en ervaringen uitwisselen.

Of gewoon gezellig borrelen.

Ik ziet dit vaak met trainees die samenkomen in clubjes.

Ik zie het erg weinig bij stagiairs.

Zet ze dus bij elkaar, organiseer een aantal ontmoetingen om de verbinding te kickstarten en geef vervolgens ruimte om stagiairs zelf hun eigen kanalen te laten vinden.

Blijf de kaders bieden, maar laat de uitvoering verder aan henzelf.

Zo ervaren de stagiairs vertrouwen van jouw bedrijf, maar ook verantwoordelijkheid en eigenaarschap.

 

3. Geef zinvol werk (of maak het zinvol)

Ik heb het al eerder aangegeven: Zichtbare vooruitgang in betekenisvol werk is HET instrument om een goede ervaring te bieden aan stagiairs.

Het is ook dé manier om ze intrinsiek te motiveren.

Geef ze dus werk dat zinvol is; waar de stagiair van kan zien dat het écht bijdraagt.

En als het stiekem een beetje saai en suf is?

Maak het dan wat mooier dan het eigenlijk is.

Overdrijf niet.

Die archiefkast sorteren is geen middel om honger de wereld uit te helpen..

Maar het is wel misschien een belangrijke schakel in een groot project dat zonder de stagiair minder goed zal slagen..

Je mag best het belang van de inzet van de stagiair iets overdrijven.

Het is in ieder geval beter dan radicaal eerlijk zijn en benadrukken dat het eigenlijk nergens over gaat.

Dit is niet voor de motivatie en het zelfvertrouwen van de stagiair

Het is ook killing voor jouw imago als leerbedrijf.

 

4-Leer van elkaar. 

De stagiair is om in jouw organisatie van alles te leren.

Maar jouw bedrijf kan ook veel van de stagiair leren.

Zorg ervoor dat je voldoende ruimte geeft aan studenten om eigen ideeen, suggesties, wilde plannen en gekke ingevingen te delen.

Een omgeving waar de stagiair bij alle ingevingen denkt ‘laat maar, ik hou mijn mond maar’ is geen goede leeromgeving.

Kennisdeling is in een succesvol stagebedrijf tweerichtingsverkeer.

Denk hierbij aan kennis van nieuwe ontwikkelingen, aan slimme suggesties over de manier van werken, of het leren begrijpen van elkaars generatiekenmerken.

Een voorbeeld om die kennis boven tafel te krijgen is een ‘dagboek van verbazing’.

 

 

Gratis stageboek preview ontvangen?