Deprecated: Return type of Requests_Cookie_Jar::offsetExists($key) should either be compatible with ArrayAccess::offsetExists(mixed $offset): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/public/sites/www.bureau-brand.nl/wp-includes/Requests/Cookie/Jar.php on line 63

Deprecated: Return type of Requests_Cookie_Jar::offsetGet($key) should either be compatible with ArrayAccess::offsetGet(mixed $offset): mixed, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/public/sites/www.bureau-brand.nl/wp-includes/Requests/Cookie/Jar.php on line 73

Deprecated: Return type of Requests_Cookie_Jar::offsetSet($key, $value) should either be compatible with ArrayAccess::offsetSet(mixed $offset, mixed $value): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/public/sites/www.bureau-brand.nl/wp-includes/Requests/Cookie/Jar.php on line 89

Deprecated: Return type of Requests_Cookie_Jar::offsetUnset($key) should either be compatible with ArrayAccess::offsetUnset(mixed $offset): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/public/sites/www.bureau-brand.nl/wp-includes/Requests/Cookie/Jar.php on line 102

Deprecated: Return type of Requests_Cookie_Jar::getIterator() should either be compatible with IteratorAggregate::getIterator(): Traversable, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/public/sites/www.bureau-brand.nl/wp-includes/Requests/Cookie/Jar.php on line 111

Deprecated: Return type of Requests_Utility_CaseInsensitiveDictionary::offsetExists($key) should either be compatible with ArrayAccess::offsetExists(mixed $offset): bool, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/public/sites/www.bureau-brand.nl/wp-includes/Requests/Utility/CaseInsensitiveDictionary.php on line 40

Deprecated: Return type of Requests_Utility_CaseInsensitiveDictionary::offsetGet($key) should either be compatible with ArrayAccess::offsetGet(mixed $offset): mixed, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/public/sites/www.bureau-brand.nl/wp-includes/Requests/Utility/CaseInsensitiveDictionary.php on line 51

Deprecated: Return type of Requests_Utility_CaseInsensitiveDictionary::offsetSet($key, $value) should either be compatible with ArrayAccess::offsetSet(mixed $offset, mixed $value): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/public/sites/www.bureau-brand.nl/wp-includes/Requests/Utility/CaseInsensitiveDictionary.php on line 68

Deprecated: Return type of Requests_Utility_CaseInsensitiveDictionary::offsetUnset($key) should either be compatible with ArrayAccess::offsetUnset(mixed $offset): void, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/public/sites/www.bureau-brand.nl/wp-includes/Requests/Utility/CaseInsensitiveDictionary.php on line 82

Deprecated: Return type of Requests_Utility_CaseInsensitiveDictionary::getIterator() should either be compatible with IteratorAggregate::getIterator(): Traversable, or the #[\ReturnTypeWillChange] attribute should be used to temporarily suppress the notice in /home/public/sites/www.bureau-brand.nl/wp-includes/Requests/Utility/CaseInsensitiveDictionary.php on line 91
Corporate Memphis en stages - Maarten Brand | Stage-Expert
Skip to main content
XS SM MD LG XL
WORD DÉ TALENTMAGNEET IN JOUW MARKT

Corporate Memphis is de illustratiestijl die je momenteel de wereld van corporate branding domineert.

Het ontstaansverhaal leert een belangrijke les over het bouwen van een imago en de noodzaak om hierin je eigen signatuur te houden.

In een fascinerend artikel schrijft Liz Huang een in your face stuk over ‘Corporate Memphis’.

In den beginne wat het concept nieuw, fris en goed doordacht.

Corporate Memphis grijpt qua stijl terug op een heel herkenbare designsttroming uit de jaren tachtig: ‘Memphis’ en heeft verwijzingen naar pop-art, atomic design (van die felle kleuren uit de jaren zestig).

Hier zitten mensen achter die weten wat ze doen en zien in welke tradities zijn staan.

De figuren zijn heel algemeen, de vorm is vrolijk en uitnodigend, en je herkend de figuren niet op basis van kleur, geloof, lichaamstype et cetera.

In een tijd waarin diversiteit en inclusiviteit enorm in de aandacht staan is dat belangrijk.

So far so good dus.

En logisch dat ik deze vorm van illustreren vaker tegenkom.

Zoals hier (leuk project, jammer van de illustraties).

Maar in die algemeenheid wringt ‘m de schoen.

De illustratiestijl is zó inclusief dat het alle eigenheid is verloren.

Het is herkenbaar voor iedereen, en daarom voor niemand specifiek

Het is een lege huls waar je alle kanten mee opkunt.

En omdat zoveel bedrijven het gebruiken in een poging om onderscheidend te zijn vallen ze ten prooi vallen onherkenbare uniformiteit.

Bovendien is het beeld synoniem geworden voor Big Tech, die de stijl groot maakte sinds 2017.

De vrolijke inclusieve figuurtjes verhullen volgens critici de minder florissante kanten van de grote bedrijven.

Wat het opeens een stuk dystopischer maakt om naar te kijken..

Mensen willen niet een afwezigheid van ‘niet-inclusief’.

Ze willen gewoon ‘inclusief’; zichzelf herkennen in beelden.

En zeker geen associaties met de dark side van grote Techbedrijven.

Algemene leegheid met een duister randje; is dat het beeld dat je wil uitstralen en oproepen als bedrijf?

Corporate Memphis en Stages

Met stages is het net zo.

Studenten willen zich in het verhaal van een bedrijf herkennen.

Geen plat plaatje zien dat je overal op kunt plakken.

Geen ‘oh ja, mwah’

Maar ‘hé, wat interessant.’

Als je een zo breed mogelijke markt probeert te bereiken schiet je met hagel op de markt.

Er blijft altijd wel iemand reageren,

er komt altijd wel iets uit.

Maar of het de juiste persoon is die past bij jouw aanbod en jouw bedrijf?

Die kans is niet zo groot.

Bovendien kost het enorm veel tijd en energie om keer op keer op jacht te moeten.

Kijk dus goed uit als jouw aanbod misschien heel slim aansluit op een trend, of past binnen een stramien.

Voor je het weet ben je met jouw pogingen om een eigen onderscheidend imago te bouwen het equivalent van een Memphis illustratie aan het optuigen.

Niemand herkend jouw unieke eigenschappen meer, en wellicht kom je door een slecht imago van anderen die hetzelfde uitstralen ook zelf in een kwaad daglicht te staan.

Wil je een bedrijf waarvan studenten denken ‘he wat interessant’ in plaats van ‘Mwah’?

Waar je effectievere werving kunt realiseren omdat je een sterk imago bouwt bij de studenten die jij wilt bereiken?

Bouw dan aan jouw eigen uitstraling en verhaal, gericht op een specifieke doelgroep.

Wij helpen.

Gratis stageboek preview ontvangen?

[mc4wp_form id="135"]
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com