Skip to main content
XS SM MD LG XL
WORD DÉ TALENTMAGNEET IN JOUW MARKT

Uit een onderzoek blijkt dat de meeste automobilisten zichzelf een uitmuntende chauffeur vinden.

Als je iemand vraagt hoe goed je bent als timmerman, of zanger, dan krijg je dat antwoord niet. 

Hoe kan dat? En wat heb je er aan bij stages?

 

Het fenomeen dat je jezelf hoger inschat dan de mensen om jouw heen staat bekend als het Better Than Average effect.

Jij kunt wél dat appje checken onderweg.

Jij rijd wél netjes

Net zoals jij grote kans hebt om de loterij te winnen

Of echt NOOIT iets overkomt in een oorlogsgebied.

‘Mij gebeurd dat niet’

Het is een nuttig effect, omdat het zelfvertrouwen geeft en het vermogen om onzekere situaties aan te gaan.

 

Timmerman

Wel is het grappig dat dit effect vooral ontstaat omdat bij lastig meetbare zaken.

‘Bovengemiddelde rijstijl’?

Lastig te meten.

Vraag aan iemand of deze een ‘bovengemiddelde timmerman’ is en je kunt het makkelijk meten: Laat maar zien.

Bij een zanger ook: Een paar noten zingen en het is duidelijk.

 

Bij stages

Hoe meet je de kwaliteit van een stagebegeleider?

Hoe zorg je dat je de vraag of je een goede begeleider bent kunt beantwoorden met ‘laat maar zien’.

Hoe beoordeel je de begeleider dus als een timmerman, niet als een zanger.

Dat is lastig, zeker als de kwaliteit van de begeleiding afhangt van impliciete dingen zoals ‘vertrouwen’ en ‘verbinding’.

Bedrijfsbreed (‘wij zijn best goed, want dat vinden wij’) of op individueler niveau (‘ik ben een goede begeleider’)

Je kunt dit doen door de criteria voor de stage zo concreet mogelijk te maken.

 

Meetbaar

Ook de minder goed meetbare zaken zoals ‘vertrouwen’ of ‘goede begeleiding’ kun je opknippen of vertalen naar meetbare zaken.

Wat is ‘vertrouwen?’

Wat is ‘goede begeleiding’.

Waarop baseer je jouw claim dat je jouw stagiair ‘de beste’ is?

Door daar heldere criteria aan te hangen maak je de doelen voor een stage veel transparanter

En de beoordeling van stagiairs een stuk objectiever.

 

Dan is het belangrijk om heldere heldere kaders te stellen.

Dit doe je met ‘OKR’s’: Objective Key Results, een manier om te meten hoe je een resultaat gaat bereiken.

Je hebt een doel (een objective, of ‘O’)

En je het de Key Results (‘KR’) oftewel de meetbare resultaten.

 

Bijvoorbeeld:

Objective: De onboarding van de stagiair is vlekkeloos verlopen.

Dan zijn key results bijvoorbeeld:

-Stagiair heeft voor de eerste stagedag spullen in huis en inlogcodes

-Stagiair heeft in de eerste twee weken van de stage  kennisgemaakt met de 5 belangrijkste contactpersonen in een videogesprek.

-Stagiair heeft de introductietraining over veilig werken op de bouwplaats in de eerste stageweek afgerond met een voldoende.

-Stagiair heeft samen met de begeleider en school het ‘stagecanvas’ ingevuld.

 

De O is altijd een algemeen doel; niet te breed maar ook niet te specifiek.

Deze KR’s zijn juist wel heel duidelijk en meetbaar.

Ze zijn binair: Ze zijn OF wel OF niet gehaald.

 

Meten als een timmerman

Op deze manier bekijk je de kwaliteiten van een begeleider vanuit het perspectief van de timmerman.

Niet vanuit het perspectief van de automobilist die het écht wel vind kunnen dat ze even dat appje checken onderweg.

en heus niet te lang op de linkerbaan bleef plakken met de voet nét te hard op het gaspedaal.

 

Meetbare resultaten boeken die de kwaliteit van jouw leerbedrijf aantoonbaar verbeteren?

Wij helpen

 

 

 

 

 

Gratis stageboek preview ontvangen?

[mc4wp_form id="135"]
HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com