Skip to main content
XS SM MD LG XL
WORD DÉ TALENTMAGNEET IN JOUW MARKT

In een recente nieuwsbrief las ik over Laszo Bock; voormalig hoofd HR bij Google.

In zijn boek ‘Work Rules’ heeft hij het over ‘A players (kanjers zou Erica Terpstra zeggen)’ en ‘B players (gewone medewerkers)’

Natuurlijk wil je die ‘A player’ binnennebben.

Dat is wel lastig; hoe iemand het beste paard van stal wordt is namelijk helemaal niet zo goed voorspelbaar.

De juiste diploma’s of een fantastische carrière bij een ander bedrijf zijn allemaal indicatoren dat iemand ergens goed in is.

Het geeft alleen geen garantie dat diegene ook in jouw bedrijf zo’n topper gaat zijn.

Bock stelt daarom dat de status van een ‘A player’ veel meer afhankelijk is van de manier waarop jouw bedrijf is ingericht.

Je ziet dit bij veel voetballers: Glansrijke successen bij de ene club, verbannen naar de bank en een marginaal bestaan bij een andere club.

Succes is dus veel meer afhankelijk van de mensen,  processen en systemen in jouw bedrijf, dan van de individuele kwaliteiten van die topkandidaat.

 

Met stagiairs is het net zo.

Als jij een supergoede stagiair wil binnenhalen, dan is het lastig te voorspellen wie een groot succes gaat zijn en wie toch geen goede match blijkt.

Let daarom bij de werving vooral niet teveel op die hoge cijferlijst, of die 100 bijbaantjes en het feit dat iemand olympisch zwemkampioen is (ik noem maar iets)

Dit zijn allemaal indicatoren die iets zeggen over de inzet en kwaliteiten van de student, maar niets over de vraag of die student bij jouw stage en jouw bedrijf past.

Het is daarom slim om verder te kijken dan je neus lang is; om op verschillende niveaus te werven.

Zoek niet alleen Hbo’ers, of die specifieke Mbo-opleiding en dan daarvan alleen de laatstejaars.

Werf studenten op diverse lagen en laat hen de eigen kwaliteiten ontdekken.

Als je focust op een hele beperkte groep studenten en alleen die groep ontwikkeling biedt, dan laat je veel potentieel onbenut.

Je beperkt jezelf, niet handig in de huidige krappe arbeidsmarkt.

Werf daarom studenten met de wil om iets te leren (motivatie), die in een team kunnen samenwerken (dus in een team komen waar ze mee mogen doen) en studenten die cultureel passen bij het bedrijf.

De technische vaardigheden moet iemand nog leren, dus daar selecteer je niet op.

Heb je twee studenten?

Is de ene inhoudelijk heel sterk en in het bezit van een fabelachtige cijferlijst? Heeft de ander niet zo’n lijst heeft maar is diegene wel erg gemotiveerd?

Kies dan de laatste.

Met goede begeleiding en vlieguren kan diegene de technische vaardigheden ontwikkelen om een ‘kanjer’ in haar vak te worden.

Ja, dat is ogenschijnlijk een risico en Ja dat kost je misschien meer tijd aan begeleiding; het is de investering meer dan waard.

 

Wij helpen

Zorgen dat jouw bedrijf slim is ingericht op mensen, processen en systemen zodat je ‘A players’ maakt?

Wij helpen

 

Gratis stageboek preview ontvangen?

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com