Skip to main content
XS SM MD LG XL

Voor een onderzoek sprak ik met een grote groep studenten en trainees over hun ervaringen bij de stage of rondom hun traineeship.

Hoe ging de werving?

De selectie?

Was er een onboardingproces en hoe ging dat?

Hoe was de begeleiding geregeld?

Dat soort vragen.

 

Ik ga hier niet op details in, maar er is wel een opvallende lijn in het verhaal van al deze jongeren.

Wat ze collectief aangaven is terug te brengen tot drie vragen aan het bedrijf waar zij stagelopen of werken als trainee:

1-Ik wil zien waar ik mijn werk voor doe:
De studenten gaven aan dat ze het lastig vonden om te zien waarom ze iets doen. Niet intern, waar mensen bijvoorbeeld heel blij zijn met die presentatie, dat klusje of de koffie maar extern: Welk maatschappelijk probleem los ik eigenlijk op met mijn bescheiden bijdrage? Een student vertelde: “Ik ben bewust bij deze organisatie een traineeship gaan doen omdat ik graag impact maak op maatschappelijk gebied maar vervolgens zit ik op kantoor beleid te tikken en zie ik niets van het uiteindelijke resultaat. Ik kan dus net zo goed bij een anoniem ministerie in dienst gaan waar je ook niet ziet wat er uiteindelijk met het beleid gebeurd in de samenleving”

2-Ik wil een vast aanspreekpunt
Ik wil een vast contactpersoon die ik van alles kan vragen. Nog belangrijk is het dat iemand  af en toe vraagt hoe het met mij is. “Mijn deur staat altijd open, maar vervolgens zit ‘ie er nooit en kom hij alleen naar buiten om naar een vergaderzaal te lopen. Kom ook eens naar mij toe” zegt een student. “Die open deur is om doorheen te lopen, ook naar mij”. 

3-Ik wil feedback:
Studenten willen weten hoe zij hun werk doen. Het is vaak ‘geen bericht, goed bericht’ en dat werkt een grote groep behoorlijk op de zenuwen. “Hoe moet ik nou weten wat ‘goed’ of ‘niet goed’ is als ik net begonnen ben” zei een van de studenten. “Dit maakt mij eigenlijk best nerveus en onzeker”

 

Op basis van deze feedback van studenten zelf geef ik drie tips om de studenten in jouw bedrijf een topervaring te geven:

1-‘Mijn deur staat altijd open’ is geen begeleidingstechniek. Loop zelf die deur door naar de stagiair

2-Geef niet alleen feedback als het misgaat; prijs de student ook als deze iets goed doet, of gewoon lekker bezig is. Een schouderklopje doet wonderen voor de motivatie, het zelfvertrouwen en de vertrouwensrelatie tussen jou en de student.

3-Neem de student ALTIJD mee in het resultaat van werk. Neem een beleidsstudent mee het werkveld in, of laat een schilder of automonteur eens meekijken bij het opleveren bij een klant. Laat de student zien waarvoor die het allemaal doet.

 

Hoe je jouw bedrijf slim inricht op een manier die al deze kenmerken meeweegt, maar dan wel in jouw specifieke situatie? Meer weten over de manier waarop wij ook de wensen en behoeftes van studenten in jouw bedrijf in kaart brengen?  Wij helpen.

 

 

 

Gratis stageboek preview ontvangen?